تلویزیون سوریه، خبر آزادی مهم‌ترین شهر اشغال شده از سوی تروریست‌ها را اعلام کرد

بازگشت حلب به آغوش سوریه

تلویزیون سوریه اعلام کرد ارتش کنترل کامل حلب را در دست گرفت و فقط پاکسازی برخی مناطق از تروریست‌ها ادامه دارد. این بزرگ‌ترین پیروزی از زمان آغاز بحران در این کشور محسوب می‌شود. خبر آزادی کامل حلب درحالی منتشر شد که برخی شبکه‌های مختلف خبری تصاویری را از شادمانی مردم در این شهر منتشر کردند.
کد خبر: ۹۷۸۵۵۹

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه چند روز پیش حلب را آخرین امید تروریست‌ها دانسته و گفته بود: «با آزادی کامل این شهر، تروریست‌ها برگ برنده دیگری نخواهند داشت.»

ژنرال زید صالح، رئیس کمیته امنیتی حلب که با خبرنگاران صحبت می‌کرد، عملیات حلب را در مراحل نهایی خود دانست و بار دیگر تأکید کرد زمان برای تروریست‌ها بسیار محدود است؛ یا تسلیم شوند یا کشته شوند. همزمان رامی عبدالرحمن، مدیر دید‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد، تروریست‌ها به شکل کامل از شش محله عقب‌نشینی کرده‌اند. او با اشاره به فروپاشی کامل صفوف مخالفان گفت: نبرد حلب به پایان رسید.

برخی منابع می‌گویند بین 250 تا 330 تروریست خارجی در برخی محله‌ها، تونل‌ها و کوچه‌های شهرحلب با تغییر شکل مخفی شده‌اند و به همین سبب ارتش علاوه بر تلاش برای کشف و خنثی‌سازی مین‌ها و بمب‌های کارگذاشته شده از سوی تروریست‌ها، به تعقیب تروریست‌های باقیمانده ادامه می‌دهد. نیروهای ارتش سوریه هنگام جست‌وجوی تعدادی از محله‌های قدیمی شهر حلب تعدادی مقر وابسته به شبکه‌های تروریستی مسلح و نیز انبارهای مهمات و سلاح‌های متنوع و شمار زیادی کپسول‌های گاز و مواد شیمیایی برای ساخت بمب کشف و ضبط کردند.

سوریه از اواخر اسفند 1389 صحنه ناآرامی‌های مرگبار بوده است. جنگ در سوریه تاکنون بیش از 470 هزار کشته و میلیون‌ها آواره برجای گذاشته است. گروه‌های تکفیری و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آنها نقش عمده‌ای در آتش‌افروزی‌های یاد شده داشتند.

اهمیت آزادسازی حلب

پیشتر مقامات پنتاگون گفته بودند: «اگر حلب سقوط کند، کار جنگ در سوریه تمام است». همین یک جمله به اندازه کافی می‌تواند اهمیت این شهر را نشان دهد. طی ماه‌های گذشته بارها نیروهای ارتش سوریه پیروزی‌های چشمگیری به‌دست آوردند، اما هربار وقتی حلقه محاصره تروریست‌ها تنگ‌تر می‌شد، حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آنها با طرح آتش‌بس مانع شکست و اضمحلال آنها می‌شدند. از دو هفته پیش نیروهای ارتش سوریه و متحدانش عزم خود را جزم کردند تا بدون توجه به این قبیل درخواست‌ها بر حملات خود افزوده و ابتدا ارتباط شمال و جنوب تروریست‌ها را قطع کرده و سپس محله به محله پیشروی کنند. پیروزی ارتش سوریه در حلب می‌تواند انرژی مضاعفی را به جبهه مقاومت داده و آنها را برای آزادسازی سایر مناطق این کشور قوی‌تر کند. گرچه هنوز بخش‌های مهمی از سوریه ازجمله رقه، پالمیرا، ادلب و دیرالزور در دست تروریست‌هاست، اما شکست آنها در حلب تاثیری مرگبار بر جبهه تکفیری‌ها خواهد گذاشت و حامیان آن را به وحشت می‌اندازد .

روز گذشته فایل صوتی کوتاه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن یکی از تروریست‌های تکفیری بصراحت می‌گوید: محله الشیخ سعید از دستمان رفت، محله الفردوس رفت، همه چیز از دستمان رفت، حلب از دستمان رفت. این تروریست همچنین با گفتن این جمله که «پس فرماندهان ما کجایند!» سرکردگان تروریست‌ها را به خیانت و فرار متهم کرد.

آزادسازی حلب به معنای قدرت‌نمایی بزرگ ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در این کشور خواهد بود. به همین دلیل شکست تروریست‌ها در حلب برای صهیونیست‌ها بشدت نگران‌کننده است. رسانه‌های رژیم صهیونیستی روز گذشته اذعان کردند که بازپس‌گیری شهر حلب پیروزی سرنوشت‌سازی برای بشار اسد است.

این رسانه‌ها تأکید کردند: گروه‌های مسلح در شرق حلب چهار سال این منطقه را حفظ کرده بودند، اما تنها در یک ماه شکست خوردند و آن را از دست دادند.

حلب مرکز اقتصاد سوریه و دارای موقعیت ممتاز بوده و همه شاهراه‌های تجاری در سوریه به آن ختم می‌شود. آزادسازی حلب به معنای تسلط دولت مرکزی دمشق بر شاهراه‌های شمال و شرق این کشور و تامین امنیت مرزهای این کشور با ترکیه است؛ جایی که طی چهار سال گذشته گذرگاه تروریست‌ها بود و آنها از 80 کشور جهان به سوریه سرازیر می‌شدند. تسلط بر حلب سبب خواهد شد که سیطره سوریه بر همه شهرها قطعی شود. از دست دادن حلب برای مخالفان نیز اهمیت زیادی دارد و می‌تواند به معنای مرگ گروه تروریستی جبهه النصره (فتح الشام) باشد.

پادرمیانی ترکیه

ترکیه که از حامیان گروه‌های تروریستی در سوریه به شمار می‌رود، هنوز برای نجات آنها تلاش می‌کند. این تلاش بیشتر به خاطر نجات رهبران و نیروهای باقیمانده جبهه النصره است. مولود چاووش‌ اوغلو، وزیر خارجه ترکیه ضمن متهم کردن دولت سوریه به کشتار در «حلب» اعلام کرد کشورش اقدامات بسیار وسیع و گسترده‌ای را برای متوقف کردن عملیات نیروهای مقاومت در این شهر انجام می‌دهد. وی دیروز در یک نشست خبری گفت: لازم است آتش‌بس فوری در حلب برقرار و درگیری‌ها متوقف شود تا هم غیرنظامیان و هم گروه‌های معارض بتوانند از این شهر خارج شوند. چاووش اوغلو همچنین از افزایش مذاکرات با کشورهای دیگر از جمله روسیه و ایران برای پایان دادن به درگیری‌های حلب خبر داد. پیشتر نیز یک مقام ترکیه‌ای به خبرگزاری رویترز گفته بود کشورش روز چهارشنبه (امروز) نشست مشترکی را با ایران، روسیه، آمریکا و کشورهای خلیج‌فارس به منظور گشودن گذرگاه‌هایی برای خروج شبه‌نظامیان از حلب و توقف عملیات در این شهر برگزار خواهد کرد.

همصدا با سران ترکیه، ژان مارک آیرو، وزیر امور خارجه فرانسه نیز از آزادسازی حلب و پیشروی نیروهای ارتش سوریه ابراز نگرانی کرده و از سازمان ملل متحد خواستند درباره اوضاع حلب شفاف‌سازی شود.

آزادی حلب، ضامن یکپارچگی سوریه است

حسین رویوران

کارشناس غرب آسیا

آزادسازی حلب بر تحکیم موقعیت سیاسی بشار اسد و حفظ یکپارچگی سوریه، چه تاثیری می‌گذارد؟

حلب، بزرگ‌ترین شهری است که در جنگ داخلی سوریه آزاد شده است. به همین دلیل، این پیروزی دستاورد بزرگی محسوب می‌شود. این شهر، از ظرفیت‌های بسیار وسیعی برای پیاده‌سازی طرح‌های مختلف برخوردار است و از لحاظ نخبگی و فرهنگی، ساکنان فرهیخته‌ای دارد. از لحاظ اقتصادی، دومین شهر بزرگ سوریه محسوب شده، به عنوان پایتخت اقتصادی از آن یاد می‌شود. از لحاظ قدمت تاریخی نیز از سابقه‌ای بسیار طولانی برخوردار است. به همین دلایل، واگرایی و تجزیه سوریه با محوریت حلب میسور بود اما اکنون که این پیروزی به نفع دولت قانونی مستقر رقم خورده است، تمام طرح‌های تقسیم سوریه با شکست رو‌به‌رو شده، حفظ یکپارچگی این کشور، تقویت شده و بشار اسد در مذاکره با مخالفان دست برتر را پیدا کرده است.

انگیزه اصلی فرانسه از نشان دادن وضعیت وخیم شرایط در حلب و لزوم برقراری آتش‌بس چطور ارزیابی می‌شود؟

غرب و از جمله فرانسه، سرمایه‌گذاری سنگینی برای تجزیه سوریه و تغییر نظام قانونی این کشور لحاظ کرده بودند. اکنون تمام نقشه‌های خود را نقش بر آب می‌بینند. به همین دلیل به بهانه حاکم بودن شرایط وخیم در حلب، خواستار آتش‌بس هستند. آتش‌بس یعنی حفظ نیروهای تروریستی در حلب که مورد پذیرش دولت سوریه نیست.

جبهه النصره و سایر گروه‌های تروریستی ساکن در حلب به کجا انتقال می‌یابند؟

در حلب سه گروه تروریستی عمده مستقر بودند؛ 1- جبهه النصره، 2- احرار الشام، 3- نور الدین زنکی. از این سه گروه بویژه احرار الشام در درگیری نظامی کشته شدند یا خود را تسلیم نیروهای دولتی کردند. تاکنون چندین هزار نفر از این گروه‌ها تسلیم و مورد عفو واقع شدند، اما اعضای جبهه النصره را دولت سوریه نمی‌پذیرد. پس دو حالت متصور است؛ با مقاومت، همه آنها در حلب کشته شوند یا به طور موقت به سایر نقاط سوریه انتقال یابند. با توجه به این‌که اکنون هم بیشتر تجمع جبهه النصر در ادلب است، اما در آینده اگر دولت سوریه موفق به پاکسازی کل کشور شود، بحث انتقال تروریست‌ها جدی‌تر خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها