رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتوگو با جام جم آنلاین:
شرکت فینکانتری آفشور در یک نوآوری جدید، ایده ساخت یک شناور ذخیرهسازی گاز برداشت شده از میادین فراساحلی به صورت سی.ان.جی را با نام سی.ان.جی 32000 ارائه کرده است.
در این طرح، گاز برداشتشده از یک میدان گازی فراساحلی پس از فرآورش اولیه تا فشار 166 بار معادل 2400 پیاسآی فشرده میشود. سپس گاز فشردهشده روی یک شناور ذخیرهسازی بارگیری و تا پالایشگاه خشکی موردنظر انتقال مییابد.
اما این طرح چه مزایایی دارد؟ نخست این که امکان برداشت از میدانهای کوچک و پراکندهای که هماینک غیراقتصادی محسوب میشوند، فراهم میشود.
همچنین با بهرهگیری از این روش، نیازی به نصب خط لولههای زیردریایی نخواهد بود. در مورد میادین نفتی فراساحلی دارای گاز همراه، این موضوع یک مزیت چشمگیر محسوب میشود. از سوی دیگر با تصویب و اجرایی شدن قوانین محدودکننده فلرینگ در مورد چاههای آزمایشی میتوان با این شناور، از سوزاندن گازهای تولیدشده جلوگیری کرد.
بررسیهای چند موسسه پژوهشی نشان میدهد با وجود پیشنهاد چند راهکار مختلف، این روش از مزایای چشمگیری برخوردار است. شرکت فینکانتری آفشور در سال 2013 میلادی فعالیتهای خود در جهت طراحی و ساخت این شناورها را آغاز کرده است. بر اساس مطالعات انجامشده، این شناورهای ذخیرهسازی سی.ان.جی دارای عمر عملیاتی 20 سال بوده و در طرح اولیه از طول 220 متر، آبخور 40 متر و وزن 7385 تن برخوردار خواهند بود. در شرایط معمولی ظرفیت بارگیری این شناور 224 میلیون فوت مکعب در فشار 166 بار و دمای 25 درجه سانتیگراد خواهد بود.
نکته مهم قابل توجه این است که این شناور از 10 مجموعه مخازن تحتفشار تشکیلشده که در هر مجموعه 50 مخزن کوچکتر قرار خواهد داشت. در بخش زیرین شناور نیز مخزن آب تعادل ساخته میشود. بدنه طراحیشده این شناور نیز دولایه است. در این شناور 21 نفر حضور خواهند داشت. نکته دیگر قابل توجه این است که تاسیسات تبدیل گاز به سی.ان.جی بر روی شناور نصب میشود.
باید دانست هزینههای انتقال گاز توسط این شناور در مقایسه با شناورهای اف.ال.ان.جی، بسیار پایینتر بوده و ریسک وقوع حوادث در آنها بسیار اندک است.
در ساخت این شناور امکان بارگیری گاز تولیدی با هر فشار ورودی وجود دارد. مطالعات مختلف نیز نشان میدهد کارایی و هزینههای انتقال و نگهداری این شناور در مقایسه با پروژههای مشابه پایینتر و از قابلیت رقابت بیشتری برخوردار است. براساس دستورالعملهای راهبری شناور، در مرحله پیش از بارگیری، ترکیبات سولفید هیدروژن به دلیل کاهش ریسک ایمنی، جداسازی میشود.
بر اساس اعلام مدیران شرکت سازنده، زمان مورد نیاز برای بارگیری یا تخلیه کامل شناور 24 ساعت است. در زمان بارگیری فشار گاز ورودی 60 بار در نظر گرفته شده است. این عدد برای گاز تخلیه شده نیز 60 بار است.
با نگاهی به این شناور و شناورهای اف.ال.ان.جی میتوان تشابهات زیادی میان آنها یافت؛ اما با توجه به لزوم نگهداری ال.ان.جی در دمای 162ـ درجه سانتیگراد در مقایسه با نگهداری سی.ان.جی در دمای محیط، هزینههای راهبری این شناورها بسیار کمتر خواهد بود.
فشار 166 بار سی.ان.جی در این شناور برابر و حتی کمتر از فشار تانکرهای در حال حرکت در جادههاست. گفته میشود در طراحی این شناور تلاش شده تا در تاسیسات بندری مقصد، تجهیزات اندکی برای تخلیه مورد نیاز باشد. فراموش نکنید این شناور میتواند به عنوان یک مخزن بزرگ شناور تا زمان مورد نیاز در نزدیکی بنادر توقف نماید. به این ترتیب، در مجموع این شناورها را میتوان گزینهای کارا، کمهزینه و انعطافپذیر دانست که چشمانداز آینده آن، درخشان خواهد بود.
رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتوگو با جام جم آنلاین:
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتوگو با جام جم آنلاین:
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
جواد فروغی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
گفتوگو با منوچهر آذری، بازیگر،گوینده،مجری وصداپیشه پیشکسوت رادیو و تلویزیون
فاطمه مجلل در گفتوگو با «جامجم»:
رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتوگو با جام جم آنلاین: