در گفت‌وگوی جام‌جم با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح شد

صادرکنندگان، دست به گریبان مشکلات بانکی

در مسیر بازگشت محمدجواد ظریف از سفر یک هفته‌ای به آسیای شرقی که همراه یک هیات بزرگ اقتصادی انجام شد، فرصتی دست داد تا گفت‌وگویی با مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت و رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران که در طول سفر همراه وزیر خارجه بود، داشته باشیم. او در این گفت‌وگو از مذاکراتش با چهار شرکت بزرگ ژاپنی میتسوبیشی، سومیتومو، کوبییسی و نیپون سخن گفت. شرکت‌هایی که به گفته کرباسیان، اعلام می‌کردند که دولت ژاپن در ارتباط با فعال کردن خط اعتباری و همکاری‌های اقتصادی فعال‌تر شده و امید داشتند بتوانند در حوزه اقتصادی ایران بیشتر فعال باشند.
کد خبر: ۹۷۸۲۸۲

در جریان سفر به هند، چین و ژاپن رایزنی‌هایتان با مسئولان اقتصادی و شرکت‌های آسیای شرقی چگونه بود؟

در چین، موضوع سرمایه‌گذاری‌های جدید و توسعه روابط و مشکلاتی که در این رابطه وجود دارد مطرح شد و معاون نخست‌وزیر چین تیمی را از وزارت دارایی و بانک مرکزی چین مأمور کرد که به‌طور ویژه جلسه‌ای در این رابطه برگزار کرده و مشکلات مطرح شده را بررسی کنند. اما در ارتباط با سفر به ژاپن، از یاد نبریم در بهمن‌ سال گذشته قرارداد ده میلیارد یورویی بین دو کشور ایران و ژاپن به امضای وزیر اقتصاد ایران و طرف مقابل رسید که البته عملیاتی شدن آن کند پیش می‌رود. دکتر ظریف در سفر خود، این موضوع را با نخست‌وزیر و همچنین وزیر صنعت و تجارت ژاپن مطرح کرد و آنها قول دادند به آن سرعت ببخشند. همچنین در مذاکرات حضوری که در این سفر با چهار شرکت بزرگ مثل میتسوبیشی، سومیتومو، کوبییسی و نیپون داشتم، اعلام ‌کردند که خوشبختانه طی مدت اخیر دولت ژاپن در ارتباط با فعال کردن خط اعتباری و همکاری‌های اقتصادی، فعال‌تر شده و امید داشتند بتوانند در حوزه اقتصادی ایران بیشتر فعال باشند.

به نظر می‌رسد تولیدکنندگان ایرانی هنوز نتوانسته‌اند چنان‌که باید در حوزه صادرات فعال شوند. مشکل را در چه می‌بینید؟

یکی از نکات بسیار مهمی که دولت در دستورکار قرار داده و ظرف دو سال گذشته نتیجه خوبی نیز از آن گرفته، پیشی گرفتن صادرات غیرنفتی ما از واردات غیرنفتی است که نشان‌دهنده توجه به کاهش حجم واردات است. اما هنوز جایزه صادراتی در مورد صادرات برقرار نشده که در صورت برقراری قطعا صادرات غیرنفتی ما رشد بهتری خواهد داشت. در دوران فعلی رقابت سنگینی در بازارهای جهانی برای صادرات کالا وجود دارد. مثلا چین در مورد صنایع معدنی مثل فولاد و سایر اقلام ظرف یک سال و نیم گذشته جوایز خوبی به صادرکنندگانش داده است. حتی در برخی اقلام، دولت چین تا 50 درصد هزینه حمل کالا به کشور مقصد را هم می‌پذیرد و این موجب بالا رفتن توان رقابتی کالاهای چینی می‌شود.

باوجود گشایش‌هایی که طی یک سال اخیر برای فعالیت اقتصادی و مبادلات با سایر کشورها ایجاد شده، اما همچنان صادرکنندگان ایران با مشکلاتی از جمله محدودیت‌های بانکی مواجه هستند. وزارت صنعت، معدن و تجارت چه اقداماتی را برای حل این مشکل انجام داده است؟

بعد از برجام بجز بازارهای سنتی کشورمان، توانستیم صادرات خود را به اروپا نیز آغاز کنیم. هم اکنون بازارها باز شده اما در عین حال باید بپذیریم که هنوز سیستم بانکی همراهی کاملی نمی‌کند. یکی از مشکلات صادرکنندگان تاخیر زمانی در پرداخت پول صادرکنندگان است. بنابراین اگر بتوانیم در مورد صادرات، اعتبارات بانکی خوبی به صادرکنندگان بدهیم، شرایط آنها برای صادرات مناسب خواهد شد. وزارت صنعت در این مورد تلاش بسیاری می‌کند اما تمام ابزار در اختیار این وزارتخانه نیست و باید سیستم بانکی و بقیه ارکان هم همراهی کنند.

وزارت امور خارجه چه نقشی می‌تواند در حل مشکلات فعالان اقتصادی داشته باشد و این‌گونه همراهی‌های فعالان اقتصادی با تیم سیاسی چقدر تأثیرگذار است؟

یکی از اقدامات بسیار خوب که طی یک سال گذشته شاهد افزایش آن هستیم این است که وزارت امور خارجه در سفرهای ادواری، فعالان اقتصادی را با خود همراه می‌کند. این همراهی باعث می‌شود کارآفرینان و تجار در بازارهایی که وارد می‌شوند با توجه به حمایت سیاسی که وزارت امور خارجه از آنها دارد و حمایت دولت را نشان می‌دهد، مشکلاتشان را راحت‌تر بررسی کرده و آنها را با وزیر و سفرا در میان بگذارند. از طرف دیگر این تفکر نیز در وزارت امور خارجه جاافتاده که کم‌کم رابطه خود را با بخش‌های اقتصادی نزدیک‌تر و بیشتر کند.

مریم شریف‌زاده

سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها