آمریکا؛ خروج خشم از سطوح زیرین تا کف خیابان‌ها

برگزاری انتخابات سراسری آمریکا در 8 نوامبر و برگزیده شدن ترامپ به‌عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهور این کشور فرصتی شد که شکاف‌های عمیق اجتماعی، طبقاتی، نژادی و... از سطوح زیرین جامعه خارج و در کف خیابان ظهور و نمود پیدا کند. به گزارش ای‌بی‌سی نیوز، در چندمین روز متوالی اعتراضات سراسری به این انتخابات صدها دانش‌آموز که بسیاری از آنها حتی سن لازم برای شرکت در انتخابات را نداشتند علیه فردی شعار دادند که به اعتقادشان تهدیدی برای آینده آنها به شمار می‌رود. این اعتراضات دانش‌آموزی در لس‌آنجلس، دنور، پورتلند و سیلور اسپرینگ برگزار شد.
کد خبر: ۹۶۹۰۳۷

علاوه بر دانش‌آموزان دیگر معترضان آمریکایی نیز در سراسر آمریکا به خیابان‌ها ریخته و علیه دونالد ترامپ شعار دادند. علاوه بر ترامپ، چارلز شومر سناتور (یهودی) از حزب دموکرات نیز هدف شعارهای معترضان بود که انتظار می‌رود به عنوان رهبر اقلیت سنا جایگزین هری رید از ایالت نوادا شود.

در همین رابطه در واشنگتن نیز دست‌کم 40 معترض دفتر سناتور شومر را اشغال کرده و در آن تحصن کردند. ولید شهید، سخنگوی یکی از گروه‌های مدنی با اشاره به روابط شومر با وال‌استریت گفت: معترضان نگران همکاری دموکرات‌ها با ترامپ هستند. در ادامه این اعتراضات 17 نفر در سالن ورودی دفتر شومر بازداشت شدند.

طبق برنامه، تظاهرات نیویورک نیز از میدان کلومبوس در منهتن آغاز شد و تا برج ترامپ ادامه یافت. در این تظاهرات عمدتا علیه سیاست‌های سرسختانه ضدمهاجرتی ترامپ شعار داده شد. ترامپ در واکنش به این تظاهرات گفته است که تظاهرکنندگان او را نمی‌شناسند.

اجتماع اعتراض‌آمیز «اینجا هستیم تا بمانیم» نیز با حضور خانواده‌هایی برگزار شد که درصورت اخراج گسترده مهاجران از سوی ترامپ تحت‌تاثیر قرار خواهند گرفت. رئیس‌جمهور جدید آمریکا چه در زمان رقابت‌های انتخاباتی و چه در مصاحبه‌های بعد از آن، وعده اخراج نزدیک به سه میلیون مهاجر غیرقانونی را داده که در سراسر ایالات متحده زندگی می‌کنند. سخنرانی‌های نژادپرستانه افراطی سیاستمداران در موضوعات مسلمانان، اقلیت‌ها و رنگین‌پوستان باعث فراهم آمدن زمینه مناسبی برای افزایش جرایم شده است. در همین مورد شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز گزارش پلیس فدرال آمریکا را پخش کرد که حکایت از آن دارد جرایم علیه گروه‌های مذهبی به طور کلی از سال 2014 تاکنون 23 درصد افزایش یافته و سال گذشته چنین مواردی علیه سیاهپوستان و سفیدپوستان افزایش داشته است.

این آمار نشان می‌دهد که در سال 2015، بیشترین جرایم یعنی 30 درصد آنها علیه سیاهپوستان بوده است. موارد مختلفی که از توهین صرف تا قتل و تعرض جنسی را شامل می‌شود. علی‌رغم این شرایط نامناسب، اما هنوز در برخی نقاط از جانب مردم عکس‌العملی مناسب در مقابل نژادپرستی و طرد آن و هواداری از اقلیت‌ها صورت می‌گیرد. از جمله همسایه‌های آمریکایی مسجد دارالارقم شهر ایمز، نامه و گل به مکان فرستادند و از مسلمانان در برابر عقاید افراطی حمایت کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها