Owlboy یکی از بازی‌های مستقلی است که در سال جاری میلادی خوب درخشیده‌ است.
کد خبر: ۹۶۸۳۳۷
جغـد پسـر!

به گزارش جام جم آنلاین ، طراوت، زندگی و خوشی در همه‌ جای بازی دیده می‌شود و با شخصیت‌هایی رو‌به‌رو خواهید شد که حتی در صحنه‌های تراژدی نیز خوشبینی خود را حفظ کرده، نیمه‌ پر لیوان را نگاه می‌کنند و به دنبال این هستند که بعد چه اتفاقی خواهد افتاد.

مرز بین خیر و شر به‌روشنی در بازی نمایان بوده و خودخواهی و بدجنسی عملی نکوهیده در دنیای آن به شمار می‌رود و حس و هوایی را که دنیای بازی به مخاطب منتقل می‌کند می‌توان با فیلم‌های بسیار خوب کودکان مقایسه کرد. علاوه بر تمام این موارد، Owlboy از دید تکنیکی نیز یکی از بهترین بازی‌های امسال از منظر ریتم و ضرباهنگ گیم‌پلی، جذابیت و هوشمندانه بودن به شمار می‌رود.

نمایشی نو از اصول قدیمی

بازی Owlboy را از نظر سبکی می‌توان اکشن ماجرایی دانست، در قسمت اکشن، بازی مانند یک عنوان تیراندازی سایداسکرولر عمل کرده و همان آزادی حرکت را به بازیکن ارائه می‌کند و بخش ماجرایی بازی نیز ضرباهنگ و دقت طراحی عناوینی چون Metroid و Zelda را در خود دارد، یعنی باید به مناطق مختلف رفته و معماهای گوناگون را حل کنید.

کاراکتر شما در بازی جغدی شبه انسان به نام Otus است که هرقدر دلتان بخواهد می‌توانید با او در هر جهتی که دوست دارید پرواز کنید. زمانی که روی زمین هستید بازی خیلی شبیه یک عنوان سکوبازی کلاسیک به نظر می‌رسد و زمانی که در هوا هستید می‌توانید به دور دشمنان چرخیده و مانند یک بازی اکشن Twin Stick به آنها تیراندازی کنید. اُتوس به خودی خود شلیک نمی‌کند، بلکه یکی از سه دوستش را با خود همراه می‌کند که هر کدام از آنها سلاح خاصی دارند. Geddy از سلاحی کمری بهره می‌گیرد که به او و شما این امکان را می‌دهد تا دشمنان را از فاصله‌ دورتری هدف قرار دهید. Alphonse که با مقداری پیشروی در بازی با وی برخورد می‌کنید، تفنگ بسیار قدرتمندی دارد که بُرد کوتاهی داشته و زمان زیادی هم نیاز دارد تا دوباره آماده‌ شلیک شود. دوست سومی هم در کار است که در اینجا از او برای شما نمی‌گوییم و می‌گذاریم خود از ملاقات با وی هیجان‌زده شوید!

ساختار اختصاص دادن هر سلاح به یک شخصیت بسیار خوب در بطن بازی نشسته و به تقویت شخصیت‌پردازی کاراکترها کمک چشمگیری کرده است. گِدی، آلفونس و اُتوس در کنار همدیگر گروه بسیار جذابی را تشکیل می‌دهند که با دیالوگ‌های خوب شخصیت یکدیگر را تکمیل می‌کنند. از طرفی انیمیشن‌های شخصیت‌ها آنقدر با جزئیات و ظریف کار شده‌اند که زیبایی آنها باعث می‌شود تقریبا از تمام کاراکترهای جانبی خوش‌تان بیاید. با وجود این اُتوس شخصیتی ساکت است و تمام چیزهایی را که می‌خواهد بگوید با واکنش‌ چهره یا حرکات بدن خود بیان می‌کند.

جغد است دیگر!

همان‌طور که گفته شد پرواز کردن یکی از توانایی‌های کاراکتر اصلی به شمار می‌رود و بیشتر مراحل بازی نیز به گونه‌ای طراحی شده‌است تا حداکثر بهره را از این قدرت خود ببرید. با این حال در برخی محیط‌ها، این توانایی کاراکتر با محدودیت همراه می‌شود. احتمالا در اولین ساعات بازی باید مدام به خود یادآوری کنید که اگر نمی‌توانید قطعه یا نکته‌ حل یک معما را پیدا کنید، بهتر است به سمت سکوهایی که به نظر غیرقابل دسترس می‌رسند نیز پرواز کنید، شاید رازی در آنجا نهفته باشد. در روند بازی نیز هر جا که هنگام حل یک معما به مشکل می‌خورید و اصطلاحا در آنجا قفل می‌شوید احتمالا دلیلش این است که یکی از کاربردهای خاص ابزارها یا توانایی‌هایی را که در اختیار دارید فراموش کرده‌اید. به عنوان مثال می‌توان به امکان مخفی شدن از دست دشمنان در پشت جعبه‌ها یا گرفتن اشیا از راه دور اشاره کرد. بعضی از معماهای بازی را می‌توان خیلی سریع پشت سر گذاشت، ولی بیشتر آنها به اندازه‌ کافی چالش‌برانگیز هستند تا شما را وادار کنند از ذهن‌تان کار بکشید.

برای تمام کردن بازی به حدود ده ساعت زمان نیاز دارید و در طول این مدت شاید تنها صحنه‌ مخفیکاری خارج از یک کشتی دزدان به این دلیل که چک پوینت‌هایش خیلی دور از یکدیگر قرار دارند، حوصله‌تان را سر ببرد. تعدادی از صحنه‌های مخفیکاری بازی سرعت و ضرباهنگ گیم‌پلی را کاهش می‌دهد، اما روی هم رفته چون بیشتر درگیر موقعیت‌های جدید می‌شوید، از بازی دلسرد و ناامید نخواهید شد. از سوی دیگر تعدادی صحنه و موقعیت بسیار اکشن و هیجان‌انگیز نیز در بازی دیده می‌شود؛ مثل پریدن از یک صخره به صخره‌ای دیگر در حالی که کشتی دزدان آتش توپخانه‌ خود را روی شما گشوده است.

حلقه‌ها و سکه‌های بسیاری در طول مسیر خود مشاهده خواهید کرد که توصیه می‌کنیم تا جایی که می‌توانید آنها را جمع کنید، زیرا با این منابع می‌توانید سلاح‌های خود را ارتقا داده و به طرز چشمگیری قدرتمندشان کنید.

حرف آخر

Owlboy مصداقی از ایده‌ای است که با ترکیب المان‌ سبک‌های مختلف ایجاد شده و پایه و اساسی مستحکم و استوار دارد. حس حرکت کاراکتر نرم و روان است، میزان حرکات درست و منطقی بوده و شخصیت‌های بازی بسیار جذاب هستند. اتمسفر و جو بازی شاید در مواقع زیادی شیرین و قند عسلی به نظر برسد، ولی در برهه‌ای که دیگر بازی‌ها خشونت و کشتار را جو غالب خود قرار می‌دهند، شاید واقعا همگی به این شیرینی Owlboy نیاز داریم.

مجید رحمانی - ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها