سه‌ نئومحافظه‌کار به‌عنوان نامزدهای احتمالی وزارت خارجه دولت دونالد ترامپ معرفی می‌شوند، اگرچه در این میان اسم نیوت‌ گینگریچ بیشتر به چشم می‌خورد اما وی پیشتر از علاقه‌اش به دریافت حکم بازرس ویژه سخن گفته است.
کد خبر: ۹۶۶۹۴۸
وزیر خارجه ترامپ چه‌کسی خواهد بود؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تسنیم، پس از پیروزی غیرمنتظره دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سه‌شنبه، گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه احتمالی وی آغاز شده است. یکی از مهمترین مناصب در کاخ سفید وزارت خارجه است.

تعداد کمی در جامعه سیاست خارجی آمریکا از ترامپ حمایت کرده‌اند، بالاخص با توجه به اینکه حتی در حزب جمهوری‌خواه نیز حمایت چندانی در دوران انتخابات از وی به عمل نیامد. اما تعداد کمی از فعالین حوزه سیاست خارجی آمریکا در این دوره به پشتیبانی از ترامپ برخاستند، کسانی که عضویت در مکتب نئومحافظه‌کاری یکی از خصائص مشترک بین همه آنها است.

رسانه‌های آمریکایی چند چهره شاخص را به‌عنوان کاندیدای احتمالی وزارت خارجه آمریکا معرفی کرده‌اند.

وب‌سایت اینترنتی پولیتیکو (Politico) در پیش‌بینی خود از کابینه احتمالی ترامپ می‌نویسد:

نیوت گینگریچ (Newt Gingrich)، رئیس‌ سابق مجلس نمایندگان آمریکا و یکی از حامیان ترامپ، کاندیدای این منصب است. سناتور باب کورکر (Bob Corker)، جمهوری‌خواه از ایالت تنسی،‌ و رئیس کنونی کمیته روابط خارجی سنا، دیگر نامزد وزارت خارجه است. کورکر پیشتر اعلام کرده بود که پیشنهاد تصدی وزارت خارجه را با جدیت بررسی خواهد کرد.

ترامپ همچنین به جان بولتون (John Bolton)،‌ سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، نیز گوشه چشمی دارد.

هر سه این افراد مخالف صریح توافق هسته‌ای ایران و عموماً دارای گرایشاتی به‌شدت ایران‌ستیزانه هستند.

شبکه خبری ان‌بی‌سی نیوز (NBC News) آمریکا نیز در مطلبی به پیش‌بینی گزینه‌های احتمالی کابینه ترامپ پرداخته نوشت:

بر اساس گفتگو با سه نفر از مشاورین انتخاباتی که درخواست داشته‌اند نامشان فاش نشود، نام‌هایی که برای کابینه مدنظر قرار دارند عبارتند از: رودی جولیانی (Rudy Giuliani) برای دادستانی کل، نیوت گینگریچ برای وزارت خارجه، ژنرال بازنشسته مایکل فلین (Michael Flynn) برای وزارت دفاع یا مشاور امنیت ملی، استیو مونچین (Steve Mnuchin)، وزارت خزانه‌داری و لو ایزنبرگ (Lew Eisenberg) برای وزارت بازرگانی.

وب‌سایت «هیل» (The Hill) که به پوشش نزدیک رویدادهای واشنگتن می‌پردازد، می‌نویسد:

تعدادی از جمهوری‌خواهان چنین می‌اندیشند که باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، که مدت کمی شایع شده بود عنوان معاون رئیس‌جمهور را خواهد داشت، مهمترین نامزد وزارت خارجه است.

گینگریچ نیز گفته است که ترامپ در زمان دیداری که در اوایل ماه جاری میلادی در ایندیاناپولیس داشتند به وی وعده یک منصب ارشد داده است.

گینگریچ به وی گفت که می‌خواهد به‌عنوان مشاور ارشد و با اختیار ویژه برای بررسی بوروکراسی فدرال فعالیت کرده و برای مثال نمونه‌های اسراف، کلاهبرداری و سوءاستفاده را کشف کند.

وب‌سایت «پولیتیکال اینسایدر»‌ (Political Insider) نوشت:

در لیست نهایی نامزدهای وزارت خارجه آمریکا نام کسی نیست جز نیوت گینگریچ، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا.

وب‌سایت خبری ووکس (Vox) نیز نیوت گینگریچ را به‌عنوان گزینه احتمالی وزارت خارجه مطرح کرده است.

وب‌سایت خبری ــ تحلیلی سالن (Salon) نیز درباره کابینه احتمالی نوشته است:

دو نامی که فوراً به ذهن متبادر می‌شوند نیوت گینگریچ، رئیس‌ سابق مجلس نمایندگان آمریکا، به‌عنوان وزیر خارجه، و رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک، به‌عنوان دادستان کل است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها