وزیر ارشاد در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی:

عناصر سیاسی باید از زمین فرهنگ بروند

سیدرضا صالحی‌امیری وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود که شب پنجشنبه پخش شد، گفت: اولویت نخست من تدوین الگویی بین نهادهای فرهنگی است. اصلی‌ترین رسالت وزارت ارشاد این است که باید کاملا تخصصی اداره شود و از مداخله عناصر خارج از فرهنگ در آن جلوگیری شود. عناصر سیاسی باید زمین بازی خود را از زمین فرهنگ جدا کنند. دستگاه فرهنگی باید از پیرایه‌ها کاسته شود و به ماموریت اصلی خودش بپردازد که آن عبارت است از حرکت قطار فرهنگی به سمت الگوی فرهنگی.
کد خبر: ۹۶۴۴۹۲

به گزارش مهر، وزیر ارشاد درخصوص دغدغه‌های مقام معظم رهبری در ارتباط با حوزه فرهنگ هم گفت: متاسفانه در ایران با بسیاری از مباحث اصلی و استراتژیک، برخورد شعاری صورت گرفته است و می‌گیرد. بنده به هیچ وجه با این رویکرد موافق نیستم؛ معتقدم باید دغدغه‌های مقام معظم رهبری را شناسایی و برای آنها شاخص‌های فرهنگی تبیین کنیم. وقتی ایشان از ولنگاری فرهنگی صحبت می‌کنند، اولین سوال این است که ولنگاری فرهنگی دقیقا چیست؟ ما باید این مفهوم را به شاخص‌های فرهنگی تبدیل کنیم. تا جایی که بنده از صحبت‌های ایشان برداشت کرده‌ام، این عبارت به معنای نوعی بی‌اهتمامی در حوزه فرهنگ است. وی همچنین گفت: مراجع عظام قم هم که پرچم‌دار فقه شیعه هستند، درباره برخی مسائل فقهی دغدغه دارند. لذا دستگاه فرهنگی باید صدای رسای فرهنگ دینی باشد. بنده امروز (12 آبان) در شورای معاونین وزارت ارشاد این مساله را به‌عنوان یک پروژه طرح کرده‌ام و قرار شد ما بزودی به مجموعه مدونی از دستورالعمل‌ها برسیم. البته مسئولیت‌ها و اختیارات در این زمینه باید با هم تطابق داشته باشند و باید متناسب با اختیارات، از فرد مسئولیت بخواهیم.

در سینما حرف برای گفتن داریم

صالحی‌امیری با اشاره به اکران گسترده فیلم «محمد رسول‌الله» در ترکیه این قبیل آثار را یک ظرفیت برای حضور جهانی سینمای ایران دانست و گفت:‌ فیلم «محمد(ص)» می‌تواند در سایر کشورها هم اکران شود و ما مانند مجید مجیدی در کشور کم نداریم از آثار فاخری مانند «مختارنامه»، «روز واقعه» و «شیار 143» در سینما و تلویزیون ما تولید شده که همه آنها جزو ظرفیت‌های بزرگ کشور هستند. فیلمی از سینمای ایران نخل طلایی جشنواره کن را دریافت می‌کند که این هم نشان می‌دهد در دنیا حرف برای گفتن داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد مسائل مربوط به موسیقی هم گفت: موسیقی دو وجه دارد که باید از هم تفکیک شوند؛ یک وجه محتوایی است و وجه دیگر تولید و توزیع و مصرف موسیقی است. در حوزه موسیقی ما باید دو اصل را با هم ببینیم؛ اول این‌که هنرمند باید در چارچوب مبانی شرعی و قانونی، آلبوم موسیقی تولید کند و دوم این‌که تولید و مصرف آن هم بر اساس قانون باشد.

کنسرت باید نماد رعایت اصول اخلاقی باشد

وی با بیان این‌که مسیر بحث کنسرت‌ها یک مسیر انحرافی است، تاکید کرد: موسیقی پیش‌نیاز جامعه ایرانی است و نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم، اما باید در چارچوب‌های شرعی و قانونی تولید شود. بنده با معاونت هنری وزارت ارشاد جلسه مستقلی داشتم و درخصوص مسائل مربوط به موسیقی و کنسرت با ایشان صحبت کردم. ما با انکار یک پدیده راه را برای زیرزمینی شدن آن باز می‌کنیم اما خوشبختانه با فراهم شدن بسترهای دسترسی قانونی و مجاز به موسیقی، میزان موسیقی زیرزمینی هم کمتر شده است.

وزیر ارشاد ادامه داد: کنسرت در ایران اسلامی باید نماد رعایت اصول اخلاقی باشد. در حالی که به اعتقاد من در حال حاضر حاشیه فراتر از متن رفته است.

گمانه‌ها و تحلیل‌ها از تغییرات احتمالی

شنیده‌ها و تحلیل‌های صورت گرفته از اولین اظهارات وزیر جدید ارشاد حاکی از آن است که به احتمال زیاد و باتوجه به سوابق و عملکرد صالحی‌امیری در مسئولیت‌های سابقش و با توجه به زمان اندکی که تا پایان کار دولت وجود دارد و عملا بیش از سه، چهار ماه مفید از عمر دولت نمانده است، وی تغییرات عمده‌ای در ساختار معاونان وزارت ارشاد صورت نخواهد داد. با این‌همه امکان بعضی تغییرات و جابه‌جایی‌ها در معاونت هنری بیش از بقیه معاونت‌هاست.

با توجه به حساسیت‌های موجود و وجود برخی مشکلات در حوزه موسیقی، ایجاد تغییر در مدیریت و بدنه موسیقی محتمل است. از سوی دیگر، معاونت فرهنگی نیز ممکن است در برخی سطوح پایین‌تر دستخوش تغییراتی شود و با مقداری بهینه‌سازی بدنه معاونت فرهنگی، ساختار این مجموعه مهم چالاک‌تر و کم‌خطاتر از پیش به کار خود ادامه دهد. تغییر در جایگاه سخنگوی وزارت ارشاد و انتصاب فرد دیگری به جای حسین نوش‌آبادی به عنوان سخنگوی وزارت ارشاد، با توجه به انتقاداتی که نسبت به عملکرد وی وجود داشت، نزدیک به ذهن است. با این‌همه تکلیف تغییرات و جابه‌جایی‌ها در وزارت ارشاد در همین هفته روشن خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها