کارشناسان از اهمیت ویژه شکل‌گیری شخصیت و تربیت کودک در مقطع ابتدایی می گویند

ای 7 سالگی...

کافی ا‌ست پیچ رادیو را بچرخانیم یا شبکه‌های تلویزیون را به اصطلاح بالا و پایین کنیم یا چرخی در نوشت‌افزارفروشی‌ها و کتابفروشی‌ها بزنیم، این روزها روزهای بوی ماه مدرسه است، روزهای همشاگردی سلام، روزهای خریدن خودکار و مداد و دفتر، ‌روزهای استفاده از آخرین تعطیلات.
کد خبر: ۹۴۶۵۳۹

اما این روزها برای برخی خانواده‌ها و بخشی از خانواده عزیز آموزش و پرورش یک حال و هوای دیگری دارد، آن‌ها که برای اولین‌بار می خواهند مهمان مدرسه شوند و آنها که میزبان کودکانی هستند که برای نخستین‌بار پشت میز و نیمکت می نشینند.

مقطع ابتدایی در سال‌های اخیر به دو بخش دبستان اول و دبستان دوم تقسیم شده است و اگر پای صحبت هر کارشناسی بنشینید، می‌گوید دبستان اول و چند سال نخست حضور در مدرسه تاثیری که در تربیت و ساختن ذهن و پرورش رفتار کودک دارد بی‌بدیل است و به همین دلیل خانواده‌های کلاس اولی و دومی و سومی و همچنین معلم‌ها و مدیران این مقاطع باید بدانند نقش آنها در آینده یک انسان آن‌قدر مهم است که هم بزرگان دین و هم دلسوزان و مدیران کشور فراوان بر آن تاکید کرده و دارند.

در همین رابطه ابوالقاسم جامه بزرگ که خود روزگاری مدیرکل ابتدایی آموزش و پرورش بوده و اکنون جانشین سردبیر مجله تخصصی زمزمه معلمان است، اهمیت آموزش دانش‌آموزان در چند سال نخست مدرسه را از چند زاویه بررسی می‌کند. او می‌گوید: بگذارید نخست سراغ آموزه‌های دینی‌مان بروم، ما حدیثی از نبی اکرم(ص) داریم که بسیار متواتر و مهم است، ایشان می‌فرمایند: الوَلَدُ سَیدٌ سَبعَ سِنینَ وَ عَبدٌ سَبعَ سِنینَ وَ وَزیرٌ سَبعَ سِنینَ.

جامه بزرگ می‌افزاید: براساس این حدیث نبوی، هفت سال اول دوره به اصطلاح آقایی کودک است، کودک در سنین قبل از هفت سالگی فطرتاً خود را آقا و مهتر از دیگران می‌بیند. از این رو امر و نهی مستقیم و درخواست صریح یا همراه با تهدید در او کارگر نیست، همین کودک بر اثر تحول روحی که در دوران انتقال از کودکی در وجودش رخ می‌دهد، در هفت سال دوم زندگی، پذیرای هرگونه امر و نهی و فرمان و حکمی از ناحیه بزرگ‌ترها بوده و کمال او در اطاعت و فرمانبرداری است.

این شرایط روحی جدید، زمینه را برای تربیت مناسب و مستقیم و صریح او آماده کرده و نقش مربیان و والدین را در تعلیم و تأدیب مستقیم او آشکارا نشان می‌دهد.

به گفته جامه بزرگ، هفت سال سوم هم که بعد از دبستان می‌شود، دوران نوجوانی و به اصطلاح وزارت است و فرزند دیگر طرف مشورت قرار می‌گیرد.

این کارشناس در ادامه می‌گوید: دیدگاه علمی و روانشناسی هم این موضوع را ثابت کرده است. بنجامین بلوم، روان‌شناس مشهور آمریکایی می‌گوید 80 درصد هوش انسان تا سن هشت سالگی رشد پیدا می کند و 20 درصد هم تا 17 سالگی، پس می‌بینیم روان‌شناسی هم می گوید کاری کنیم که این 80 درصد - که تا هشت سال است - به شکل دقیق و درست شکل بگیرد. آدلر هم معتقد است، سبک زندگی در سه چهار سالگی تبیین می‌شود و شخصیت شکل می‌گیرد و بقیه دوران افزایش معلومات است. مثال هم در این رابطه فراوان است و در بیانات رهبر معظم انقلاب هم توجه به آموزش و تربیت در دوران ابتدایی به چشم می‌خورد.

جامه بزرگ تاکید می‌کند: زمانی که مسئولیت داشتم معتقد بودم معلم و مربی و مدیر دوره دبستان باید فوق‌تخصص باشد، روش تدریس ویژه بداند، از طرفی روان‌شناس ماهری هم باشد تا بتواند استعدادها را شناسایی کند.

او می‌افزاید: دو سه سال تحصیل دانش‌آموز در مدرسه بسیار حساس است و تجربه جهانی کشورهای پیشرفته نیز بر همین اساس بوده است، در سال 1868 دولت امپراتوری ژاپن بررسی کرد چطور پیشرفت کنند، آنی نوری موری که از او به‌عنوان معمار توسعه ژاپن نام می‌برند پیشنهاد می‌دهد اگر ما می‌خواهیم کشور ژاپن پیشرفته‌ترین شود باید از مقطع ابتدایی شروع کنیم، در سال 1890 پوشش ابتدایی 33 درصد پسرانه و 66 درصد دخترانه و سهم دبیرستان تنها 4 درصد بود. آنها به جایی می‌رسند که تا سال 1907 پوشش دبستان به حدود 100 درصد می‌رسد.

جامه بزرگ سپس به کشور خودمان اشاره می‌کند و می‌گوید: در رابطه با اهمیت مقطع ابتدایی همه حرف‌های مهمی می‌زنند، ولی من فکر می کنم باور ندارند، امیدوارم خود خانواده‌ها به اهمیت این موضوع بیشتر توجه کنند متاسفانه در برخی خانواده‌ها می‌شنویم که می‌گویند حالا ابتدایی و راهنمایی (سابق) که خیلی مهم نیست، خواست برود دبیرستان و برای ورود به دانشگاه یک مدرسه مناسب و کلاس‌های مختلف و... برایش در نظر می‌گیریم، این تصور فوق‌العاده غلطی است که در بین خانواده‌ها وجود دارد، اتفاقا چند سال نخست ابتدایی بیشترین تاثیر را در یادگیری دانش‌آموز و شکل گرفتن ساختار ذهنی و تربیتی او دارد و باید از تمام مقطع آن را جدی گرفت.

بامداد محمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها