نرخ ۷ نوع ماهی ارزان شد

کاهش ۱۵۰ تومانی قیمت مرغ

این روزها پیامی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود با این مضمون که اگر می‌خواهید سرطان نگیرید، مرغ نخورید چون 90درصد مرغ‌های موجود در بازار هورمونی هستند. آیا واقعا چنین خبری واقعیت دارد یا صرفا یک شایعه تلگرامی است؟
کد خبر: ۹۴۶۱۲۵
مرغ ارگانیک نداریم!

به گزارش جام جم آنلاین ، کم نیستند افرادی که بر این باورند به بعضی از طیور مثل مرغ هورمون‌های استروئیدی تزریق می‌شود تا زودتر رشد کنند و برای تولیدکننده سود بیشتری داشته باشند، در حالی که به گفته متخصصان، این هورمون‌ها بسیار گران هستند و از نظر اقتصادی استفاده از آنها برای مرغداران مقرون به صرفه نیست.

در مقابل به مرغ‌ها معمولا آنتی‌بیوتیک می‌دهند، چون آنتی‌بیوتیک‌ علاوه براین که باعث می‌شود مرغ‌ها زودتر وزن بگیرند و رشد کنند، مقاومت‌شان هم در مقابل بیماری‌ها بیشتر خواهد شد. حالا پرسش اینجاست که چرا متخصصان درباره خطرات مصرف این مرغ‌ها هشدار می‌دهند؟

به‌‌طور کلی طیور باید زمانی ذبح شوند که عمر آنتی‌بیوتیک‌ها به نیمه رسیده باشد تا وقتی مرغ‌ها به بازار مصرف ارائه می‌شوند، آنتی‌بیوتیک‌ها به بدن انسان منتقل نشود، ولی متاسفانه در بسیاری از مرغداری‌ها این نکته رعایت نمی‌شود و به همین دلیل شاهد مقاومت بسیاری از بیماری‌های عفونی به درمان هستیم. در واقع آنتی‌بیوتیک اضافی در بدن مرغ می‌ماند و محل تجمع آن بیشتر در کبد یا جگر سیاه و چربی‌های زیرپوستی و کلیه‌های آن است. بنابراین مصرف هیچ‌یک از این اعضا از نظر تغذیه‌ای و بهداشت غذایی توصیه نمی‌شود.

همچنین بر خلاف باور عموم فقط بال و گردن حاوی آنتی‌بیوتیک نیست، چون دارو معمولا به شکل خوراکی و در آب اضافه می‌شود و جذب بدن حیوان خواهد شد. پس بال و گردن به دلیل چربی‌های اشباعی که دارد،‌ مضر هستند. در عین حال، احتمال مصرف آنتی‌بیوتیک در مرغی که دو ماه در مرغداری نگه داشته شده در مقایسه با مرغ 45 روزه بیشتر و احتمالا باقیمانده‌های دارویی در بدنش بالاتر است. پس بهتر است مرغ کوچک انتخاب کنیم.

به عنوان مثال، وزنی حدود 1200 تا 1800 گرم ایده‌‌‌آل است، یعنی مرغ‌هایی که نه خیلی ریز و نه خیلی درشت باشند. از طرفی نباید فراموش کنید استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در دام‌ها، آبزیان و البته پرندگان یکی از مهم‌ترین دلایل مقاومت بدن در برابر آنتی‌بیوتیک‌هاست که باید هر چه سریع‌تر ممنوع شود.

اما خیلی‌ها می‌گویند تا آن زمان بهتر است خانواده‌ها به جای مصرف این مواد غذایی حاوی آنتی‌بیوتیک سراغ مرغ‌هایی بروند که باعنوان ارگانیک یا همان طبیعی در فروشگاه‌های معتبر به فروش می‌رسد.

باید بدانید بر خلاف باور عموم، در حال حاضر هیچ تفاوتی میان مرغ سبز و مرغ‌های معمولی نیست. مرغ ارگانیک به مرغی گفته می‌شود که دانه و آبی که می‌خورد ارگانیک باشد؛ یعنی از هیچ نوع ماده غیرطبیعی، شیمیایی و افزودنی‌های مختلف برای تغذیه و پرورش آن استفاده نشود. همچنین چنین مرغی نباید هیچ‌گونه دارویی از‌جمله انواع آنتی‌بیوتیک‌ها را در طول دوران رشدش دریافت کرده باشد‌. با این حساب فعلا مرغ ارگانیک در کشور نداریم و نباید گول تبلیغات را بخورید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حقیر
-
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
۰
۰
جوك میگین كه مرغ ارگانیك نداریم یا واقعیته ؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها