همزمان با عید سعید قربان مقرر شده است از روز دوشنبه به مدت یک هفته در سوریه آتش‌بس اجرا شود. این آتش‌بس بخشی از توافقات اخیر جان کری، وزیر خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، همتای روسی اوست که بعد از مذاکرات شش ساعته و نفسگیر ژنو در روز جمعه گذشته به‌دست آمد. در پایان این مذاکرات بود که دو وزیر خارجه در یک کنفرانس خبری مشترک اعلام کردند از طرفین درگیری می‌خواهند از غروب روز 12 سپتامبر (22 شهریور)، مصادف با عید قربان در سراسر سوریه آتش‌بس برقرار کنند. دولت سوریه روز گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای گفت، از این آتش‌بس حمایت می‌کند.
کد خبر: ۹۴۳۸۲۰

طبق توافقی که بین روسیه و آمریکا شده است؛ حکومت سوریه در مناطق بخصوصی که در اختیار گروه‌های مخالف است، عملیات نخواهد کرد. اگر این آتش‌بس یک هفته دوام بیاورد، آمریکا و روسیه برای مبارزه با گروه‌هایی که هر دو را تروریست می‌خوانند، یک مرکز عملیاتی مشترک راه اندازی می‌کنند. این همکاری به طور مشخص علیه گروه‌های تروریستی داعش و جبهه فتح‌الشام (جبهه نصرت سابق) خواهد بود. بخش دیگری از این توافق شامل آتش‌بس در حلب است تا به گفته سازمان ملل متحد بشود کمک‌های انسان‌دوستانه در اختیار مردم گذاشت. پیش از اعلام این توافق، استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه با ابراز نگرانی از اوضاع در بخش شرقی شهر حلب گفته بود در آنجا صدها هزار نفر از مردم در محاصره هستند و ذخیره سوخت در چند روز آینده به پایان می‌رسد. روزگذشته استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه از این توافق استقبال کرد.

همچنین سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پس از مذاکره با همتای آمریکایی خود در ژنو، اعلام کرد: دولت سوریه از توافق‌های روسیه و آمریکا در ژنو آگاهی دارد و برای اجرای آن اعلام آمادگی کرده است و ما هم متعهد شده ایم تمامی تلاش‌های ممکن را به‌کار بگیریم تا طرف‌های مناقشه به مفاد توافق‌ها عمل کنند. بر این اساس هواپیماهای سوریه پرواز بر فراز مناطق تحت کنترل به اصطلاح معارضان سوری میانه‌رو را متوقف می‌کنند. کارشناسان می‌گویند روسیه و آمریکا در مساله سوریه اختلافات عمیقی دارند که مهم ترین بخش آن همکاری معارضان سوری با گروه‌های تروریستی بویژه جبهه النصره بوده است. به نظر می‌رسد این بار آمریکا تسلیم شده و نظر روسیه را در این باره پذیرفته است.

وزارت امور خارجه فرانسه دیروز با استقبال از توافق حاصل شده از سوی وزرای آمریکا و روسیه اعلام کرد: توقف مخاصمه در سوریه باید با پیگیری انتقال سیاسی در این کشور همراه باشد. به دنبال این توافق، مرکز روسی نظارت بر آتش‌بس در پایگاه حمیمیم سوریه، اعلام کرد: شمار شهرک‌ها و روستاهایی که در سوریه شامل برقراری پیمان ترک مخاصمه شده‌اند، به 592 منطقه افزایش یافته است.

پس از زمینگیر شدن گروه‌های داعش و جبهه النصره بر اثر عملیات همزمان نیروی هوایی روسیه و نظامیان سوری از مهر سال گذشته، با توافق واشنگتن و مسکو از اسفند 94 آتش‌بس در بخش‌هایی از سوریه برقرار شد که به کرات از سوی گروه‌های تروریستی نقض می‌شد. با این حال گفته می‌شود توافق اخیر از جزئیات بیشتری برخوردار بوده و برای نخستین بار آمریکا حاضر شده است بر گروه‌های به اصطلاح میانه رو فشار آورد که صفوف خود را از تروریست‌های وابسته به جبهه النصره و داعش جدا کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها