جمعیت الوفاق بحرین به رهبری شیخ علی سلمان روز گذشته با صدور بیانیه‌ای از مقامات این کشور خواست اگر در اصالت تابعیت شیخ عیسی قاسم تردیدی دارند یک همه‌پرسی برگزار کنند. همزمان روز گذشته در بحرین اعلام شد به دلیل مشارکت نکردن شیخ عیسی قاسم در دادگاه، دومین دادگاه او به 25 شهریور موکول شده است. نخستین جلسه دادگاه شیخ عیسی قاسم قرار بود 6 مرداد برگزار شود، اما به‌ علت حضور نیافتن وی به تعویق افتاد و به دیروز (24 مرداد) موکول شد. رژیم بحرین 31 خرداد گذشته شیخ عیسی قاسم، روحانی برجسته این کشور را به اتهام «پولشویی و کمک به تروریسم» سلب تابعیت کرد. این اتفاق با واکنش‌های گسترده‌ای در داخل و خارج بحرین مواجه شد.
کد خبر: ۹۳۲۶۶۷

نزدیک به دو ماه می‌شود که مردم بحرین بخصوص پیروان شیخ عیسی قاسم با تجمع مقابل بیت او و برگزاری تظاهرات نسبت به حکم ناجوانمردانه علیه وی اعتراض می‌کنند. هرچند طی این مدت برخی کشورها و سازمان‌های مدافع حقوق بشری نیز نسبت به این قضیه اعتراض کرده‌اند، اما دولت بحرین همچنان به سیاست‌های سرکوب‌گرانه خود ادامه می‌دهد و قصد دارد با محاکمه شیخ عیسی قاسم او را مجبور به ترک سرزمین آبا و اجدادی‌اش کند. صبح دیروز نیز هزاران بحرینی در منطقه الدراز، زادگاه وی تظاهرات کردند. ‏وزارت کشور بحرین می‌گوید، شیخ عیسی قاسم از جایگاه خود برای «خدمت به منافع خارجی و گسترش خشونت و اختلافات فرقه‌ای» استفاده کرده است، اما این مرجع برجسته شیعی اتهامات رژیم حاکم را بی‌اساس می‌خواند. شیخ عیسی قاسم که رهبر معنوی انقلاب بحرین به شمار می‌آید، پس از تأسیس کشور بحرین در سال 1971 از نجف اشرف به این کشور برگشت و با اکثریت آرا به مجلس راه یافت و تا زمان انحلال آن، عضو مجلس ملی بحرین بود. بحرین از بهمن 1389 صحنه برگزاری اعتراضات خیابانی است و مردم آن خواستار اعمال اصلاحات و آزادی زندانیان سیاسی هستند.

روز گذشته جمیعت «الوفاق» با صدور بیانیه‌ای پنج بندی اعلام کرد هر کسی در اصالت رهبر شیعیان بحرین شک دارد، یک همه‌پرسی برگزار کند تا اصالت مردم بحرین و گزینه‌های ملی آن و نیز اصالت آیت‌الله قاسم برایش مشخص شود. در بند 5 این بیانیه آمده است: آیت‌الله شیخ قاسم یک بحرینی اصیل است و ریشه‌های اجدادش به این سرزمین برمی‌گردد، اکثر قریب به اتفاق مردم بحرین، وی را رهبر خود می‌دانند و شکی در اصالت آیت‌الله قاسم نیست. هر کسی در اصالت او شک دارد و می‌خواهد حقیقت را بداند یک همه‌پرسی برگزار کند تا اصالت مردم بحرین و گزینه‌های ملی آن و نیز اصالت و نزاهت آیت‌الله قاسم برایش مشخص شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها