آلبانی، کشوری مسلمان در جنوب شرقی قاره اروپاست. جمعیت آلبانی دو میلیون و 800 هزار نفر است و حدود 70 درصد مردم این کشور مسلمان هستند.
کد خبر: ۹۲۱۵۳۹

اسلام، میراث دوران عثمانی

درباره ورود اسلام به آلبانی نظرات متفاوتی وجود دارد. برخی معتقدند اسلام قرن اول هجری به وسیله تاجران مسلمان از طریق آندلس وارد این کشور شده است و برخی معتقدند ایرانیان، اسلام را به این منطقه بردند و دلیل این مدعی را کتاب‌های خطی فراوانی که به زبان‌های فارسی وجود دارد ذکر می‌کنند. برخی نیز می‌گویند، مردم آلبانی به وسیله آشنایی با طریقت تصوف به اسلام گرویدند و چند قرن مردم آلبانی اسلامی صوفیانه داشته‌اند. در هر حال باید پذیرفت با وجود حکمرانی حدود چهار یا پنج قرن عثمانی‌ها در آلبانی، تغییر دین این کشور به اسلام از میراث‌های این حکومت است.

هدایت جوانان و مبارزه با آثار کمونیست

در دوران خفقان کمونیسم، مسلمانان و افراد از دیگر مذاهب، تحت ظلم و ستم حکومت کمونیسم بودند و نمی‌توانستند براحتی به آداب مذهبی خود بپردازند، اما پس از رهایی از کمونیست، مسلمانان با بازگشایی مساجد قدیمی و بازسازی مساجد ویران شده، مردم و بویژه نسل جوان را با آموزه‌های دینی آشنا کردند و کمونیسم با وجود نیم قرن تسلط بر این کشور نتوانست خداستیزی را در وجود مردم نهادینه کند.

یک ماه حقوق، فدای مهمان

مردم آلبانی با وجود فقرشان، بسیار دست و دلباز هستند و این اخلاق آنها هنگام پذیرایی از مهمان بسیار بارز است. آنها وقتی کسی را به صرف غذا دعوت می‌کنند، آن‌قدر غذا آماده می‌کنند که می‌شود یک لشکر را سیر کرد! حتی اگر میزبان آن‌قدر فقیر باشد که پس از رفتن مهمان دیگر چیزی برایش در خانه نماند، با دل و جان از مهمان خود پذیرایی می‌کند و ممکن است حقوق یک ماه خود را خرج مهمان کند.

مسجدی روی آب

افزایش بارندگی در آلبانی موجب شده است اطراف مسجد کورشونلو، یکی از مساجد معروف آلبانی، دریاچه‌ای درست شود. این مساله توجه گردشگران را به خود جلب کرده و مسجد در فهرست میراث فرهنگی جهان اسلام قرار گرفته است. اولین نماز جماعت پس از فروپاشی کمونیسم در آنجا برگزار شد. هم‌اکنون نمازگزاران این مسجد تاریخی با استفاده از پلی که روی آب دریاچه کوچک آن احداث کرده‌اند، به این مسجد تردد کرده و بیشتر مراسم عبادی‌شان را در این مسجد تاریخی برگزار می‌کنند.

ذکر یا حسین

یکی از مهم‌ترین مراسم مذهبی در آلبانی، مراسم عاشوراست. در این مراسم اشعاری در وصف امام حسین(ع) و اهل‌بیت خوانده می‌شود و مسلمانان ده روز اول ماه محرم، مجالس ذکر برگزار می‌کنند و به ذکر یا حسین، شهید کربلا و «وای حسین» می‌پردازند.

منبع: http://www.everyculture.com/A-Bo/Albania.html

مترجم: نادیا زکالوند

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها