رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: فرش دستباف 14 منطقه کشور از جمله این استان در فهرست سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو)ثبت شد.
کد خبر: ۹۱۶۰۳۰

سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) یکی از 16 آژانس تخصصی سازمان ملل متحد است. وایپو در پی امضای توافق‌نامه‌ای در استکهلم در سال 1967 «برای تشویق آثار خلاقانه در جهت حمایت از مالکیت معنوی در جهان» تأسیس شد و مقر آن در ژنو سوئیس قرار دارد. سید نعیم امامی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: اواخر خرداد، فرش دستباف 14 منطقه در کشور از جمله چهارمحال و بختیاری، در این سازمان ثبت شد.

به گفته وی، با ثبت جهانی نشان جغرافیایی فرش دستباف مناطق ایلام، سنقر و کلیایی کرمانشاه، کردی خراسان شمالی، لرستان، تابلوفرش سردرود، ترکمن جرگلان و بجنورد، سیستان و بلوچستان، ورامین، چهارمحال و بختیاری، قشقایی فارس، گبه فارس و اردکان، قهستان و مود بیرجند در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO)، این کالای هنری در کشورهای عضو معاهده لیسبون برای ثبت و حمایت معرفی شد.

امامی تصریح کرد: از این پس فرش چهارمحال و بختیاری در جهان شناسنامه‌دار شده است و از خطر‌های احتمالی کپی برداری به نام دیگر مناطق محفوظ مانده و پنجره بزرگی برای رونق تولید و صادرات این صنعت در استان گشوده شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها