رسانه ملی تا امروز برنامه‌های متعددی با محور مسائل خانواده و روابط همسران تولید و پخش کرده است؛ اما برنامه «حریم مهرورزی» شبکه آموزش با صراحت و با حضور کارشناسان صاحب نظر، مسائل عاطفی و ارتباط بین زوجین را مورد بررسی قرار می‌دهد. این برنامه روزهای سه‌شنبه و پنجشنبه به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حسین علیاری و کارشناس ـ مجری دکتر مهدی لبیبی ساعت 24 پخش می‌شود. محور اصلی برنامه استحکام روابط زوجین، عشق‌ورزی، توجه به پویایی روابط عاطفی و جنسی سالم میان همسران و... است.
کد خبر: ۹۱۲۲۴۷
آموزش‌عشق‌ورزی به خانواده در «حریم مهرورزی»

حسین علیاری، کارگردان و تهیه‌کننده برنامه حریم مهرورزی درباره اهداف تولید گفت: محورهای اصلی برنامه استحکام روابط زوجین، عشق‌ورزی، توجه به پویایی روابط عاطفی و جنسی سالم بین زوجین و فرهنگسازی برای مراجعه به مشاوران متخصص به منظور حل مشکلات روابط زناشویی و بیان مشکلات جنسی بین زن و شوهر است.

روابط انسانی

وی ادامه داد: خانواده به عنوان کوچک‌ترین و قدیمی‌ترین نهاد جامعه، بزرگ‌ترین نقش را در ایجاد و بقای آن دارد. عشق یکی از مهم‌ترین روابط انسانی در نهاد آدمی است که می‌تواند همچون پلی، روابط زناشویی را به هم نزدیک کند و آن را استحکام بخشد. عوامل زیادی می‌توانند در روابط عاشقانه زن و شوهر خلل وارد کنند، در عین حال مهارت‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند عشق و حمایت زن و شوهر از یکدیگر را تداوم بخشند. مهارت‌های لازم برای ایجاد و حفظ زندگی زناشویی اثربخش، آموختنی است.

این تهیه‌کننده عنوان کرد: البته باید تاکید کنم ما خطوط قرمز را رعایت اما با صراحت مسائل را مطرح می‌کنیم تا مورد استفاده مخاطبان قرار بگیرد. ما مسائل را از زوایای مختلف بررسی می‌کنیم. به همین دلیل دکتر مهدی لبیبی به عنوان کارشناس ـ مجری برنامه انتخاب شده است. او دکترای جامعه‌شناسی دارد و مباحث را با حضور کارشناسان صاحب‌نظر برنامه مورد بررسی قرار می‌دهد. در کنار محتوای علمی از دیدگاه فقهی و شرعی هم به مباحث می‌پردازیم. در مجموع در قالب فضای صمیمانه، مباحث بررسی می‌شوند تا مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد.

علیاری با اشاره به حمایت مدیر شبکه از برنامه حریم مهرورزی گفت: این برنامه از مرحله طرح تا اجرا با حمایت دکتر ساری، مدیر شبکه و آقای لیوانی، مدیر گروه روی آنتن است و اگر این حمایت را نداشتیم، مسلما موفق نمی‌شدیم. آقای حسن افشاری هم ناظر کیفی برنامه است.

دکتر محمدرضا صفری‌نژاد اورولوژیست، دکتر سیدهادی معتمدی روانپزشک، دکتر محمودرضا گلزاری روان‌شناس، حجت‌الاسلام دکتر حسن علی‌اکبری کارشناس فقهی، حجت‌الاسلام دکتر رضا علی‌کرمی کارشناس خانواده و تربیت، حجت‌الاسلام دکتر صالح قنادی کارشناس فقهی، حجت‌الاسلام دکتر رضا مهکام روان‌شناس بالینی، دکتر محمدرضا نوروزی اورولوژیست، دکتر مرقاتی روان‌شناس و رفتارشناس جنسی، دکتر نسرین امیری روانپزشک، دکتر آرش رمضانی متخصص سلامت جنسی خانواده، دکتر سیدعلی آذین متخصص پزشکی اجتماعی و دکتر کرمی اورولوژیست با برنامه حریم مهرورزی همکاری می‌کنند.

طلاق‌های عاطفی

دکتر مهدی لبیبی، جامعه‌شناس و کارشناس ـ مجری برنامه حریم مهرورزی درباره ضرورت پرداخت به روابط عاطفی میان زوجین گفت: عوامل مختلفی به طلاق در زوجین منجر می‌شود و پژوهش‌ها نشان می‌دهد بخش زیادی از این مسائل به اختلالات در روابط زناشویی مربوط است. زوجین، آموزش و اطلاعات کافی در این حوزه ندارند و به همین دلیل، ابتدا طلاق‌های عاطفی شکل می‌گیرد و بعد از مدتی، طلاق واقعی می‌شود. بنابراین مبحث تحکیم خانواده بسیار جدی است و ما باید سعی کنیم با زبان صحیح، این مهارت‌ها را به زوجین آموزش بدهیم.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی از برنامه‌هایی که با این محوریت تولید می‌شوند در لفافه بحث می‌کنند، به همین دلیل اصل مطلب پنهان می‌ماند؛ اما برنامه حریم مهرورزی با رعایت حریم‌ها، اطلاعات مفیدی در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. در واقع با این برنامه تابوشکنی می‌کنیم و با صراحت به موضوعات می‌پردازیم تا بتوانیم اطلاعات صحیح را در اختیار مخاطبان قرار بدهیم.

این دکتر جامعه‌شناس با اشاره به بهره بردن از کارشناسان مختلف در برنامه گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های برنامه دعوت از کارشناسان صاحب‌نظر در حوزه‌های مختلف است تا از ابعاد مختلف به مسائل جنسی بپردازیم و از این طریق بتوانیم مشکلات را بر طرف کنیم. در کنار کارشناسان متخصص در حوزه‌های اورولوژی، روانپزشک، روان‌شناس و... یک کارشناس مباحث دینی هم داریم و از دیدگاه اسلامی مباحث زناشویی را پیگیری می‌کنیم. یعنی از ابعاد دینی، علمی و عاطفی به روابط بین زن و شوهر می‌پردازیم. همه این مسائل باعث شد من اجرای این برنامه را بپذیرم.

وی درباره اقبال مخاطبان از برنامه حریم مهرورزی گفت: خوشبختانه مردم استقبال خوبی از برنامه کردند و از طریق تماس تلفنی و پیامک، پیشنهادهایشان را ارائه می‌کنند. از سوی دیگر، ما امین مردم شدیم و خیلی از مخاطبان مشکلات خصوصی‌شان را پیامک می‌کنند تا کارشناسان در برنامه پاسخ آنها را بدهند.

لبیبی با اشاره به ساعت پخش برنامه عنوان کرد: برنامه حریم مهرورزی ساعت 12 شب پخش می‌شود که مناسب است، زیرا بچه‌ها خواب هستند و والدین می‌توانند با آرامش به تماشای برنامه بنشینند. برنامه روزهای سه‌شنبه و پنجشنبه پخش و روزهای چهارشنبه و جمعه هم تکرار می‌شود.

این کارشناس در پاسخ به این پرسش که تحصیلات مرتبط یک مجری در اجرای یک برنامه تخصصی تا چه میزان موثر است، تصریح کرد: وقتی دانش مجری کافی باشد، بهتر می‌تواند کارشناس را به چالش دعوت کند و سوالات تخصصی و کاربردی مطرح کند، زیرا در غیر این صورت اطلاعات کلیشه‌ای در اختیار مخاطب گذاشته می‌شود. در واقع تخصص مجری باعث می‌شود از بحث خارج نشویم و مخاطبان شنونده پاسخ‌های علمی و راه‌حل‌های صحیح برای سوالات‌شان باشند.

وی با اشاره به آموزش مهارت‌های صحیح زناشویی گفت: این مبحث خیلی اهمیت دارد و متاسفانه 70 درصد دلیل طلاق زوجین همین مساله است و ما تلاش می‌کنیم در قالب برنامه حریم مهرورزی این معضل را بر طرف کنیم.

رسانه‌های مجازی و برنامه‌های ماهواره‌ای

علیاری، تهیه‌کننده برنامه حریم مهرورزی درباره ضرورت پرداخت به مهارت‌های زندگی میان زوجین توضیح داد: متاسفانه کمبود آموزش مهارت‌های زندگی و بی‌توجهی به آموزش مسائل زناشویی و جنسی موجب شده زوجین در بی‌اطلاعی ازدواج کنند و پس از آن با مشکل روبه‌‌رو شوند. چه بسا برای رسیدن به پاسخ پرسش‌های خود به رسانه‌های مجازی و برنامه‌های ماهواره‌ای که هدف اصلی آنها تهاجم فرهنگی و تجارت است، روی آورند و در نهایت با اطلاعات غلط، غیرعلمی و غیراخلاقی مواجه شوند. آسیب‌هایی که بدنه کلی جامعه از این نواحی متحمل می‌شود، ضرورت پرداختن به این برنامه را در رسانه ملی دو چندان می‌کند و ما تلاش داریم پاسخگوی این مسائل در برنامه باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
دانش
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
۰
۰
وافعا برنامه پربار و قابل استفاده

نیازمندی ها