همچون بیشتر دوره‌های یورو، امسال هم تیم میزبان، برگزارکننده دیدار افتتاحیه است. این رسمی است که سران یوفا غیر از سال‌های 1976 و 1980 در سایر ادوار یورو به آن پایبند بودند. حالا هم فرانسه میزبان، در دیدار افتتاحیه یورو 2016 به مصاف رومانی می‌رود.
کد خبر: ۹۱۱۸۱۴

از آخرین بار که فرانسوی‌ها برگزارکننده دیدار افتتاحیه یورو بودند 32 سال می‌گذرد؛ یورو 1982 و افتتاحیه‌ای که با برتری یک بر صفر فرانسه مقابل دانمارک همراه بود. آن بازی و آن تورنمنت برای میشل پلاتینی که زننده تک‌گل فرانسوی‌ها در دیدار افتتاحیه بود، در ردیف بهترین خاطراتش قرار دارد. پلاتینی در فینال هم برای فرانسه گلزنی کرد تا هم جام قهرمانی را بالای سر ببرد و هم عنوان آقای گلی را به دست بیاورد.

جالب آن که فرانسوی‌ها برگزارکننده اولین دیدار تاریخ یورو هم هستند. آنها در افتتاحیه نخستین دوره یورو در سال 1960 در ورزشگاه پارک دو پرنس پاریس به مصاف یوگسلاوی سابق رفتند و دریکی از پرگل‌ترین بازی‌های تاریخ یورو با نتیجه 5 بر 4 مغلوب شدند.

ازجمله افتتاحیه‌های خاطره‌انگیز یورو می‌توان به پیروزی 3 بر یک چکسلواکی مقابل هلند در یورو 1976، تساوی یک ـ یک آلمان غربی و ایتالیا در یورو 1988 و شکست 2 بر یک پرتغال مقابل یونان شگفت انگیز در یورو 2004 اشاره کرد.

در مجموع در 14 دوره قبلی یورو هفت بار تیم‌هایی که دیدار افتتاحیه را برگزار کردند در نهایت قهرمان جام شدند. قطعا رومانیایی‌ها به قهرمانی در این تورنمنت فکر نمی‌کنند، اما فرانسه می‌تواند هشتمین تیمی باشد که هم دیدار افتتاحیه را برگزار می‌کند و هم جام قهرمانی را بالای سر می‌برد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها