تهدید‌ها علیه جنگل‌های مانگرو را می‌توان به عوامل طبیعی و انسانی تقسیم کرد؛ خشکسالی از عوامل طبیعی محسوب می‌شود، چون استانی مانند هرمزگان بشدت تحت تاثیر آن قرار دارد. نباید فراموش کرد که بارندگی در رشد و حیات رویشگاه‌های مانگرو نقش بسزایی دارد، چون سبب می‌شود رسوب‌ها از بالا دست وارد این رویشگاه‌ها شده و مانع شیوع آفت در جنگل‌های مانگرو شود.
کد خبر: ۹۰۴۵۶۹

از عوامل انسانی نیز می‌توان به آلودگی نفتی که سبب خشک شدن ریشه‌های درختان در جنگل‌های مانگرو می‌شود، اشاره کرد. افزون بر این رفت و آمد شناورها نیز برای این رویشگاه مخرب است، چون به ریشه‌های آنها آسیب وارد می‌کند.

به همین دلیل چنانچه قصد استفاده از این رویشگاه‌ها برای صنعت گردشگری وجود دارد باید قایق گردشگران به آرامی در این رویشگاه‌ها تردد کند.

در برخی مناطق، حرکت شن‌های روان نیز به تهدیدی برای این رویشگاه‌ها بدل شده چون با پوشاندن ریشه‌های درختان، سبب آسیب دیدن آنها می‌شود.

علاوه بر این موارد باید از ساخت اسکله‌های جدید یا راه‌اندازی آب شیرین کن‌ها به عنوان تهدیدی برای این رویشگاه‌ها یاد کرد، چون پساب آب‌شیرین‌کن‌ها با شور کردن آب، سبب آسیب دیدن رویشگاه‌های حرا می‌شود. به نظر می‌رسد مسئولان باید به گونه‌ای عمل کنند تا در کنار تامین آب شرب بومیان منطقه به جنگل‌های حرا نیز آسیب وارد نشود.

دکتر حسین پرورش

رئیس دانشکده منابع طبیعی بندرعباس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها