متخصص مسمومیت‌ها و پزشکی قانونی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین هشدار داد: کندن و خوردن برخی از قارچ‌های خودرو که به قارچ وحشی معروف هستند، بسیار خطرناک است.
کد خبر: ۹۰۳۳۷۶
این قارچ‌ها را هرگز نخورید

به گزارش جام جم سرا ،​ امیرمحمد کاظمی فر‌ اظهار کرد: ممکن است افراد هنگام گشت‌وگذار در مناطق جنگلی و طبیعت، با یکسری گیاهان وحشی و خودرو ازجمله قارچ‌ها روبرو شوند و تصور شود مصرف این‌گونه گیاهان نه‌تنها مضر نیست، بلکه دارای خواص بسیاری است، ولی باید دانست تمام این قارچ‌ها و گیاهان خوردنی نیستند و تعدادی از آن‌ها سمی است.

این پزشک شاغل در مرکز آموزشی - درمانی بوعلی سینا قزوین، افزود: بعضی قارچ‌ها و گیاهان سمی، بسیار خطرناک هستند و خوردن چند لقمه از آن‌ها می‌تواند کبد، کلیه و حتی مغز را از کار بیاندازد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در مورد علائم زودرس مسمومیت با قارچ تصریح کرد: تهوع، استفراغ، اسهال، شکم‌درد و تعریق جزء این علائم هستند که گاهی علائم مغزی، مانند توهم، خواب‌آلودگی، تشنج و یا بی‌قراری با آن همراه می‌شود و این علائم معمولاً 4 تا 24 ساعت بعد از خوردن قارچ ظاهر می‌شود.

سم قارچ، پادزهر ندارد

‌کاظمی فر، علائم دیررس را شامل، نشانه‌های مسمومیت کبدی، کلیوی یا آسیب‌های مغزی دانست که امکان دارد در روزها یا هفته‌های بعد ظاهر شوند.

وی با تأکید به اینکه در صورت هرگونه شک به مسمومیت با قارچ باید هرچه سریع‌تر فرد مسموم شده را به بیمارستان منتقل کرد تا تحت درمان‌های تخصصی قرار گیرد، هشدار داد: سم قارچ، پادزهر ندارد و تنها باید از ورود آن به بدن جلوگیری کرد.

این پزشک متخصص مسمومیت‌ها و پزشکی قانونی با بیان اینکه بسیاری از گیاهان سمی شبیه هم‌خانواده‌های غیر سمی خود یا سایر گیاهان خوردنی هستند، گفت: برای مثال، گیاه شوکران کبیر، بسیار شبیه به هویج وحشی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: بعضی گیاهان فقط در فصول خاص یا مراحل رشد خاص، قابل‌خوردن هستند و در سایر مراحل رشد، غیرخوراکی هستند.

وی افزود: به‌طور مثال، برگ‌های سرخ‌دانه، وقتی‌که تازه شروع به رشد کرده‌اند و خوراکی است، اما سریع سمی می‌شود.

کاظمی‌فر اظهار کرد: بعضی گیاهان و میوه‌های آن‌ها را فقط زمانی می‌توان خورد که رسیده باشند، مثل میوه رسیده پدوفیلوم، گیاهی بومی آمریکای شمالی، با میوه‌های زرد رنگ تخم‌مرغی شکل از تیره زرشک که خوراکی است، اما سایر بخش‌های آن و میوه نارسش سمی است.

گیاهانی خوردنی، ولی دارای سم

وی با اشاره به اینکه بعضی گیاهان، هر دو بخش سمی و غیرسمی را دارا هستند، مثل سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی که بخش‌های سبز آن‌ها سمی است، اضافه کرد: بعضی گیاهان بعد از پژمرده شدن سمی می‌شوند، مثلاً وقتی‌که آلبالو شروع به پژمرده شدن می‌کند، سیانید در آن افزایش پیدا می‌کند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، ادامه داد: مسمومیت با گیاهان در بسیاری از موارد ازنظر شدت از نوع خفیف یا متوسط بوده و دارای ماهیت محدود شونده است، به‌طوری‌که تنها در صورت درمان‌های اولیه و علامتی نشانه‌های مسمومیت، کاهش‌یافته و برطرف می‌شوند.

کاظمی‌فر درباره برخی از گیاهان، مانند شوکران، خرزهره، تاتوره، گل انگشتانه و کرچک هشدار داد: این گیاهان قادر به ایجاد مسمومیت‌های شدید و حتی مرگ‌آور در انسان هستند و فرد مسموم شده، نیازمند دریافت اقدامات درمانی فوری و انتقال سریع مسموم به مرکز درمانی است.

هشت راهکار برای ایمن ماندن از سم وحشی

وی گفت: اگر به مصرف قارچ‌ها و گیاهان وحشی خیلی علاقه‌مند هستید، باید اطلاعات کافی درباره آن‌ها کسب کنید و مشخصات قارچ‌های سمی را بشناسید تا از مصرف آن‌ها خودداری کنید، اما شناسایی همه گیاهان و قارچ‌ها نیاز به دانش و تجربه بالایی دارد که همه نمی‌توانند از آن برخوردار باشند.

این پزشک شاغل در مرکز آموزشی - درمانی بوعلی سینا قزوین با تاکید بر اینکه برای تشخیص قارچ سمی از قارچ خوراکی، به‌هیچ‌وجه نباید آن را با گذاشتن در دهان امتحان کرد، افزود: اگر با کودکان به دامان طبیعت می‌روید، باید به آن‌ها درباره گیاهان و قارچ‌های سمی اطلاعات داده شود و از مصرف هر نوع قارچ وحشی منع شود، چراکه برخی قارچ‌های وحشی عوارض شدیدی در کودکان ایجاد می‌کنند و حتی منجر به مرگشان می‌شود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: قارچ‌های سمی، بسیار شبیه قارچ‌های خوراکی هستند و اشتباه در تشخیص آن‌ها از هم به قیمت مسموم شدن و حتی مرگ افراد تمام می‌شود، بنابراین هنگام چیدن و مصرف قارچ‌های وحشی، خیلی باید دقت کرد و درصورتی‌که مطمئن نیستید قارچی سمی است یا نه هرگز آن را نخورید.

کاظمی‌فر با اعلام اینکه پختن، آب پز کردن یا کباب کردن قارچ‌های وحشی طبیعت، سم آن‌ها را از بین نمی‌برد، تاکید کرد: اگر سلامتی خود را دوست دارید، نه‌تنها باید از خوردن قارچ‌های وحشی ناآشنا خودداری کنید، بلکه به آن‌ها دست هم نزنید، زیرا خطر مسمومیت از طریق پوست نیز در برخی گونه قارچ‌ها وجود دارد.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها