نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد بالاترین موارد بروز مسمومیت‌های ناشی از غذا در طول سفرهای نوروزی، مصرف غذاهای فاسد پیک‌نیکی و بین‌راهی است. بیشتر رستوران‌های بین‌راهی و اغذیه‌فروشی‌های دورافتاده در مناطق کم جمعیت روستایی که قارچ گونه گسترش یافته اند و هیچ گونه نظارت مستمری بر این اماکن وجود ندارد، تهدیدکننده سلامت شهروندان هستند.
کد خبر: ۸۹۰۳۱۱
مسمومیت با غذاهای پیک‌نیکی و بین‌راهی

جالب اینجاست این‌جور مکان‌ها، منوی غذایی متنوع دارند و انواع غذاها را برای به صرفه شدن، توسط کارگران روزمزد طی یک روز در حجم زیاد تهیه و طبخ و برای مدت مدیدی آن را به مسافران و در راه ماندگان می‌فروشند و بدتر آن که بسیاری از خانواده‌ها بر این باورند اگر غذاهای پیک‌نیکی یا مواد غذایی رستوران‌های بین‌راهی در شرایط نامطلوب نگهداری شده باشد، چون طی طبخ و گرم شدن حرارت می‌بیند پس کلیه میکروب‌ها نابود می‌شود. غافل از این که اگر مواد غذایی خام و غذاهای حرارت دیده بلافاصله و سریع سرد و در یخچال نگهداری نشوند با طبخ غذا یا گرم کردن دوباره، میکروب‌های مقاوم به حرارت در غذا باقی می‌مانند و بالقوه مسمومیت‌زا هستند. بیشتر غذاهایی که ما مصرف می‌کنیم حاوی مقادیری باکتری عامل مسمومیت هستند که بر اثر خنک کردن تدریجی غذا، زمینه برای فعال شدن این نوع باکتری‌ها فراهم می‌شود.

نکته مهم‌تر آن که غذاهای مسموم از چند ساعت تا چند روز پس از مصرف مسموم می‌کنند در نتیجه فرد نمی‌تواند متوجه شود طی روز کدام ماده غذایی او را مسموم کرده و این گونه غذای فاسد رستوران‌های بین‌راهی تبرئه می‌شود. گفتنی است در بسیاری موارد شخص پس از مسمومیت و بهبود، حامل باکتری‌های مسمومیت‌زا خواهد بود.

کدام غذاها فسادپذیرترند؟

نگهداری طولانی‌مدت غذاهای پیک‌نیکی در دمای نامناسب و بهداشت و نظافت ناکافی دو مقوله‌ای است که باعث افزایش بروز مسمومیت‌های غذایی در تفریحگاه‌ها می‌شود؛ در نتیجه برای آن که در سفرها و گردش‌های نوروزی ایام خوب و خوشی را همراه با سلامت کامل سپری کنید بهتر است در طول سفر از طبخ غذاهای فسادپذیر مانند گوشت، مرغ، ماهی و اشپل خودداری و بیشتر از غذاهای کم‌رطوبت، غیرآبکی و بدون تخم‌مرغ مصرف کنید. استفاده از غذاهای کنسروی از پیش جوشانده شده کارخانه‌ای امکان بروز مسمومیت غذایی را کاهش می‌دهد. البته خانواده‌ها باید بدانند غذاهای سرد آماده‌ای همچون انواع سالاد الویه جزو کنسروها محسوب نمی‌شود و به دلیل داشتن سس مایونز، مرغ یا کالباس و همچنین انواع سوسیس‌ها در مقایسه با سایر موادغذایی کارخانه‌ای، فوق‌العاده فسادپذیر و مسمومیت‌زا هستند و باید تا زمان مصرف داخل یخچال نگهداری شوند. براساس میزان فسادپذیری، مواد غذایی به سه گروه تقسیم می‌شوند: مواد غذایی فسادپذیر که طی یک روز فاسد می‌شوند مثل انواع لبنیات و گوشت‌ها. مواد غذایی نیمه فساد پذیر که چند هفته یا چند ماه قابل نگهداری هستند مانند مغزهای آجیلی، برخی تنقلات آبنباتی، سیب زمینی و سیب درختی و موادغذایی مقاوم به فساد که چند ماه یا سال قدرت ماندگاری دارند. شکر، حبوبات خشک و آرد از این جمله‌اند.

فاخره بهبهانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها