jamejamonline
اقتصادی عمومی کد خبر: ۹۰۳۰۴۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵  |  ۰۳:۴۵

تا چندی دیگر، شاهد حضور مجدد خودروهای بدون راننده در پیست‌های مسابقه خواهیم بود. این خودروها قادرند بدون نیاز به وجود راننده به طور مستقل و با سرعت باورنکردنی مسیر مسابقه را طی کرده و با سایر خودروها رقابت کنند.

رالی خودروهای بدون راننده

در دهه 1920، خودروهای مسابقه‌ای تِتِر (Tether) بسیار مورد توجه قرار گرفتند. تِتِرها مجهز به موتورهای درون‌سوز مینیاتوری بودند و اندازه‌ای نه‌چندان بزرگ‌تر از لنگه کفش داشتند. این خودروها با یک سیم به میله وسط پیست متصل می‌شدند و در مسیری دایره‌ای به حرکت درمی‌آمدند. عامل انسانی هیچ نقشی در هدایت و سرعت این خودروها نداشت. زیرا تِتِرها می‌توانستند تخت‌گاز بدون نیاز به هدایت راننده از طریق چرخش دایره‌وار سیمی که به آن متصل بودند، مسیر دایره‌ای پیست را طی کنند. هیجان این مسابقات برای سازندگان تِتِرها به مراتب بیشتر از کسانی بود که به تماشای مسابقه می‌نشستند. با این حال، برگزاری این مسابقات نزدیک به 30 سال ادامه یافت و به تدریج در دهه 1950 از کانون توجه خارج شد. اکنون با گذشت سال‌ها از تب و تاب رقابت تِتِرها، نخستین دوره مسابقات قهرمانی خودروهای مستقل بدون راننده تحت عنوان روبورِیس در حاشیه مسابقات فرمول ئی (E) 2017 برگزار خواهد شد. ده تیم در مسابقات روبورِیس حضور خواهند داشت و هر تیم با دو خودرو به میدان می‌آید. این ده تیم در مسابقات یک ساعته در یک فصل کامل با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت. خودروهایی که در این مسابقات استفاده می‌شوند برای همه تیم‌ها یکسان خواهد بود، اما هر تیم اجازه دارد بنا به خلاقیت‌های خود الگوریتم‌نویسی کرده و هوش مصنوعی هر یک از دو خودرویی را که در اختیار دارد، ارتقا دهد. کمپانی کینِتیک خودروهای روبورِیس را تولید می‌کند. این کمپانی اعلام کرده است بیشینه سرعت خودروهای روبورِیس 2017 به بیش از 300 کیلومتر بر ساعت خواهد رسید. جزئیات بیشتر پیرامون این مسابقات هنوز منتشر نشده است.

دور از انتظار نیست که سری مسابقات روبورِیس نیز به سرنوشت تِتِرها دچار شود. ازجمله عللی که در عدم تداوم محبوبیت تِتِرها مطرح می‌شود ماشینی بودن صرف مسابقات است. در زمان اجرای مسابقه، عامل انسانی نمی‌تواند کوچک‌ترین تأثیری در موفقیت یا شکست یک خودرو ایفا کند. در مسابقاتی که راننده خود هدایت وسیله نقلیه را عهده‌دار است، برگزارکنندکان و تماشاچیان مسابقه از احتمال وقوع حادثه به اضطراب می‌افتند. این در حالی است که چنانچه یک تِتِر به علت نقص فنی دچار حادثه شود، چون هیچ خطری متوجه عوامل انسانی نیست، حاضران در مسابقه واکنش‌های احساسی کمتری خواهند داشت. از این رو، بعید نیست تب و تاب روبورِیس نیز بعد از اندک زمانی فروکش کند، چراکه در این مسابقات، رانندگان قهار نیستند که در مقابل یکدیگر زورآزمایی می‌کنند. بلکه این خودروها یا به عبارت صحیح تر الگوریتم‌ها هستند که با یکدیگر به رقابت فراخوانده می‌شوند.

منبع: BBC

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
سیاست اقتصادی روحانی همان روش احمدی نژاد است

سیاست اقتصادی روحانی همان روش احمدی نژاد است

یک کارشناس اقتصادی در یادداشتی در جام جم آنلاین نوشت: دولت آقای روحانی از لحاظ تفکر دو دولت کاملا متفاوت بودند ولی ما در حوزه اقتصاد شاهد سیاست هایی کاملا یکسان با آثار مشابه بودیم.

اعزام نفتکش به ونزوئلا، تابوشکنی بود

اعزام نفتکش به ونزوئلا، تابوشکنی بود

محمدعلی خطیبی، نماینده پیشین ایران در اوپک در یادداشتی برای جام جم آنلاین درباره نفتکش های سوخت‌رسان ایران در حال ورود به آب‌های ونزوئلا، نوشت: در صورت مزاحمت برای نفتکش های ایران، هم در خلیج فارس هم در خارج از این حوزه توان پاسخگویی وجود دارد.

گفتگو

بیشتر
پیشنهاد سردبیر بیشتر