گپ کتابی با مارال فرجاد، بازیگر تلویزیون و سینما

کتابخوانی را باید از کودکی آموزش داد

رسانه‌هایی چون تئاتر، تلویزیون و سینما به عنوان رسانه‌های فرهنگی و فرهنگ‌ساز ارتباط دیرینه ماهوی و ذاتی با کتاب و دنیای ادبیات دارد و به هیچ وجه نمی‌توان فعالیت و تولید محصول در این فضا را بدون مطالعه تصور کرد. هنرمندانی هم که در عالم هنرهای نمایشی کار می‌کنند، انس و الفتی با کتاب دارند و هرچقدر این معاشرت برجسته‌تر و عمیق‌تر باشد، تاثیر بیشتری روی فرد و کارهایش می‌گذارد. این مهم باتوجه به در معرض دید بودن هنرمندان و تاثیر مستقیم و غیرمستقیمی که مردم از آنها می‌گیرند، جایگاه بالاتری هم پیدا می‌کند. بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که این روزها با استقبال خوب مردم مواجه شده، به این مقوله هم توجه ویژه‌ای دارد و با برگزاری نشست‌هایی با عنوان «جهان کتاب من» از چهره‌های شناخته شده فرهنگ، هنر و ورزش دعوت می‌کند تا از خاطرات کتابخوانی خود و تاثیرات آن بر جامعه و مردم بگویند. مارال فرجاد، بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما که بازی در آثاری چون کت جادویی، عملیات 125، شام عروسی و پسران آجری را در کارنامه دارد و تا همین چند روز پیش نمایش «بینوایان» را روی صحنه تئاتر داشت، یکی از چهره‌هایی بود که در این نشست‌ها حاضر شد.
کد خبر: ۹۰۲۲۳۱

چطور شد در نشست «جهان کتاب من» حاضر شدید؟

سال‌های قبل این نشست فقط با حضور نویسنده‌ها و مولفان برگزار می‌شد، اما دو سال است به این نتیجه رسیدند که از چهره‌های شناخته شده حوزه‌های مختلف دعوت کنند و تاثیر کتاب را در آن قشرها ببینند. نظر برگزارکنندگان این نشست‌ها این است که حضور و صحبت این افراد تاثیر بیشتری از نویسنده‌ها روی مردم می‌گذارد. دلیل دعوت از من هم در نمایشگاه امسال همین موضوع بود.

فضای نمایشگاه کتاب امسال را چطور دیدید؟

استقبال مردم که خیلی خوب بود و سالن‌های بزرگ و خوبی را هم ساخته بودند. اما باید چاره‌ای برای ترافیک هم اندیشیده شود، فکر نمی‌کردم با این که محل نمایشگاه به خارج از شهر منتقل شده، باز هم معضل ترافیک وجود داشته باشد.

کتاب هم خریدید؟

نه. بجز حضور در آن نشست، فقط فرصت کردم به برخی کتاب‌ها نگاهی بیندازم.

از افرادی هستید که کتابی را تمام می‌کنید و سراغ خرید کتاب جدید می‌روید یا نه؟

چون کتابخانه بزرگ پدرم جلیل فرجاد، بازیگر پیشکسوت به ما هم رسیده و از آن استفاده می‌کنیم، هنوز کلی کتاب نخوانده داریم. البته میل به خرید کتاب هم وجود دارد و گاهی دوستان توصیه‌هایی برای خرید برخی کتاب‌ها می‌کنند که آنها را می‌خرم تا در فرصت مناسب بخوانم. امیدوارم فرصتی داشته باشم تا کتاب‌های نخوانده را بخوانم؛ گفتن این حرف خیلی راحت است، اما ایجاد این فرصت کار سختی است. ولی هرکس که فرصت مطالعه را برای خود به وجود بیاورد، واقعا ثمره‌اش را هم می‌بیند.

اولین کتاب مهمی که پدرتان به شما هدیه داد، چه بود؟

وقتی کلاس اول بودم، پدرم کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» - نوشته مهدی آذریزدی- را به من هدیه داد. البته کمی هم آن‌موقع از پدرم گلایه کردم و به او معترض بودم، چون کتاب برای سن من کمی سنگین بود. (می خندد) اما یادم می‌آید وقتی «شازده کوچولو» را به من هدیه داد، خیلی خوشحال شدم.

خودتان چقدر کتاب می‌خوانید؟

هروقت فرصتی برای مطالعه پیدا کنم، کتاب می‌خوانم. البته قبلا خیلی بیشتر کتاب می‌خواندم، اما متاسفانه در این سال‌ها مشغله و فضای مجازی تا حد زیادی مانع از مطالعه بیشتر می‌شود. خواهرم مونا خیلی کتابخوان‌تر از من است؛ انشاهای او در دوران مدرسه همیشه در سطح منطقه اول می‌شد. الان هم که فیلمنامه می‌نویسد.

بیشتر چه کتاب‌هایی می‌خوانید؟

علاقه زیادی به خواندن کتاب‌های روان‌شناسی دارم.

تاثیرات مثبتی هم روی شما داشت؟

خواندن این کتاب‌ها حال آدم را خوب می‌کند و ارتباطش با دیگران بهتر می‌شود.

آخرین کتابی که خواندید؟

سرگذشت من نوشته چارلی چاپلین.

بازیگران چقدر اهل مطالعه هستند؟

بازیگران نمی‌توانند مطالعه نکنند و کتاب یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که با آن سروکار دارند. اولین ابزار بازیگر بدن و بیانش است و بعد متنی است که در قالب نمایشنامه و فیلمنامه با آن روبه‌رو می‌شود. بازیگر برای ارائه نقش هم باید متن پیشنهادی را بخواند و هم در صورت لزوم کتاب‌هایی که به ایفای بهتر نقش او کمک کند. هرچقدر سواد و درک بازیگر بیشتر باشد، کارش خروجی بهتری خواهد داشت.

هنرمندان باتوجه به الگو بودن، چقدر می‌توانند مردم را به مطالعه تشویق کنند؟

این اتفاق می‌تواند بیفتد، اما به نظرم همه این تشویق‌ها و توصیه‌ها از سوی بازیگران و دیگر هنرمندان مقطعی است. اگر می‌خواهیم واقعا فرهنگ کتابخوانی را در جامعه رو اج دهیم، باید کار ریشه‌ای را از بچگی و از درون خانواده و مدرسه شروع کنیم.

علی رستگار

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها