آموزش با انیمیشن

انیمیشن «علی و ذره‌بینش» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سیدمحمد هاشمی در 13 قسمت 9 دقیقه‌ای برای مخاطبان کودک چهار تا هفت‌سال‌ با تکنیک «کات اوت» در صدا و سیمای مرکز قم ساخته شده و هم‌اکنون در کنداکتور پخش شبکه پویا قرار گرفته است. عوامل تولید ‌عبارتند از فیلمنامه و تدوین: سیدمحمد هاشمی، مجری طرح و نویسنده قصه: علی عباسی، موسیقی: علی‌اکبر حسن‌زاده.
کد خبر: ۹۰۱۶۲۶

در این انیمیشن بچه‌ها یاد می‌گیرند به دور و برشان با دقت نگاه کنند و برای حل مسائلشان راهی مناسب بیابند.

علی پسر پنج‌ساله و کنجکاوی است و در روستایی که بر فراز تپه‌ای سرسبز واقع شده زندگی می‌کند. روزی در حالی که در حیاط خانه‌شان با غازی مشغول بازی است، مادرش عینک مادربزرگ را که در خانه آنها جا گذاشته، به او می‌دهد تا برایش ببرد. در راه او با عینک بازی می‌کند، آن را به چشم می‌گذارد و از چیزهایی که می‌بیند بسیار تعجب می‌کند. عینک را به مادربزرگ می‌دهد و در انجام کاری به مادربزرگش کمک می‌کند. او به خاطر انجام یک کار خوب، از پدرش یک ذره‌بین جایزه می‌گیرد. حالا او با ذره‌بین به دور و برش با دقت نگاه می‌کند؛ با دیدن رفتار حشرات و دقت در آن برای مشکلی که دارد راه‌حل مناسبی می‌یابد. برای مثال از زنبور عسل یاد می‌گیرد برای دیگران منفعت داشته باشد، عنکبوت را می‌بیند و پدرش داستان خانه‌های محکم و سست را تعریف می‌کند، پشه را می‌بیند و متوجه می‌شود یک موجود کوچک هم می‌تواند کار بزرگی انجام دهد، از ملخ یاد می‌گیرد در کارهایش، مثل او که برای بریدن ساقه‌ها از پای اره مانندش استفاده می‌کند، از ابزار مناسب استفاده کند، با دقت در زندگی موریانه می‌فهمد او معمار بزرگی است و خانه‌های چند طبقه محکمی می‌سازد و از مگس استمرار در کارها را یاد می‌گیرد.

طراحی پس‌زمینه‌ها و شخصیت‌ها بسیار ساده و پر از رنگ‌های گرم و پر انرژی است و درست مثل تخیل بی‌حد در نقاشی‌های بچه‌های این سن هرچیزی ممکن است به شکل‌های مختلفی باشد درخت‌ها که معمولا یک دایره روی استوانه هستند ممکن است به هر رنگ و طرحی باشد، خانه سبز راه راه تا خال خالی بنفش سنگفرش‌ها و شکل خانه‌ها هم از این قاعده مستثنی نیست و همگی در کنار هم مثل تکه پارچه‌های رنگی یک لحاف چهل‌تکه تابلوی قشنگی را درست می‌کند. طراحی شخصیت‌ها هم به همین میزان ساده و بانمک است مثلا طراحی علی شامل یک کله مربع روی یک کله قند به جای بدن و لباس روی دو پای کوچک است. داستان‌های مجموعه، ساده و در حد فهم مخاطب است. دو شخصیت اصلی داستان‌ها معمولا علی و غازی هستند که معمولا صحنه‌های طنز داستان را هم این دو خلق می‌کنند که برحسب داستان پدر مادر دوستان علی و مادربزرگ هم وارد ماجرا‌ها می‌شوند.

استفاده از موسیقی ایرانی به سنتی‌تر شدن کار کمک کرده و البته مثل اکثر کارهای ایرانی جای خای ترانه در تیتراژ اول و آخر به چشم می‌خورد. نقش راوی هم در قسمت‌های مختلف متفاوت است مثلا در یک داستان در ابتدا و انتهای کار حضور دارد و در‌کار دیگر مدام در حال صحبت کردن با علی است، اما در کل باید گفت مجموعه علی و ذره‌بینش کار خوبی برای مخاطب پیش‌دبستانی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها