در حالی که شرایط خاص بازار خودرو در ایران موجب شده در بخش خودروهای ارزانقیمت و اقتصادی دست مصرف‌کنندگان در انتخاب محصولات متنوع بسته باشد، با نگاهی به بازار خودروی جهان نمونه‌های متعددی از خودروهای باکیفیت را می‌بینیم که خودروسازان نامدار جهان برای اقشار کم‌درآمد تولید کرده‌اند.
کد خبر: ۸۹۷۰۷۴

روزنامه تلگراف، چاپ لندن، چهاردهم فروردین امسال با انتشار مقاله‌ای، تعدادی از خودروی مدل جدید و در عین حال ارزان‌قیمت اروپایی را معرفی کرده است. در ادامه ضمن معرفی این خودروها، به بررسی ویژگی‌های فنی آنها خواهیم پرداخت. قیمت‌های مورد اشاره با استناد به موارد مندرج در تلگراف آمده است. نکته تأمل‌برانگیزی که با مرور فهرست زیر به آن برمی‌خوریم، بالا بودن استانداردهای ایمنی در کنار کیفیت بالای قطعات و گارانتی‌های طولانی مدت است. خودروسازان نه‌چندان کهنه کار آسیای جنوب شرقی، هند و شرق اروپا با لحاظ کردن این موارد در محصولات خود راه ورود تولیدات‌شان را ـ که اتفاقا چندان مدرن‌تر و پیچیده‌تر از محصولات ایرانی نیستند ـ به بازارهای بین‌المللی یافته‌اند و با هدف‌گیری مخاطبانی از اقشار متوسط و آسیب‌پذیر در بازار بزرگ خودروی جهان، دوشادوش بزرگ‌ترین شرکت‌ها رقابت می‌کنند.

داسیا ساندرو (Dacia Sandero)

خودرویی در رده کامپکت کوچک است که محصول مشترک رنو از فرانسه و داسیا از رومانی بوده و از سال 2007 تولید می‌شود. با توجه به قیمت پایین این خودرو، تجهیزات خاصی روی آن نصب نشده و شاید بتوان گفت خریدار ارزان‌ترین مدل داسیا ساندرو به همان کولر و رادیوی ساده‌اش باید بسنده کند. در تولید مدل‌های ارزان‌تر داسیا ساندرو، رنگ‌بندی خاصی لحاظ نشده است.

این خودرو از موتور 2/1 لیتری با قدرت 77 اسب بخار بهره می‌برد که برای رانندگی در شهر مناسب است. اگر در حالت توقف، پدال گاز این خودرو را بفشارید، 6/13 ثانیه طول می‌کشد به سرعت صدکیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر تا 161 کیلومتر بر ساعت سرعت خواهد گرفت. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در هر صد کیلومتر، 9/5 لیتر گزارش شده است. خودرویی است که خیلی خوب پارک می‌شود و فرمان‌پذیری و رانندگی خوب و قابل قبولی دارد. بعلاوه نسبت به رقبایش فضای اتاق نسبتا بزرگی دارد. قیمت پایه این خودرو از 5995 پوند (حدود 29 میلیون و 500 هزار تومان) شروع می‌شود. گفته‌ها حاکی از آن است مدل‌های جدیدتر این خودرو با قیمت بالاتری عرضه خواهد شد.

رنو توئیزی (Renault Twizy)

خودرویی الکتریکی شهری دو نفره‌ و سه در هاچ‌بکی است که هنوز نمونه مشابهی از آن وارد بازار ایران نشده است. برای تأمین نیروی محرکه مورد نیاز آن از باتری لیتیوم ـ یونی 1/6 کیلووات ساعت استفاده می‌شود که زیر صندلی سرنشین واقع شده است. حدود 474 کیلوگرم وزن دارد (به همراه صد کیلوگرم وزن باتری) و با یک بار شارژ کامل، مسافت 50 تا صد کیلومتر را طی می‌کند. طراحی و بازاریابی این خودرو را رنوی فرانسه انجام داده و مراحل تولید آن در شهر والادولید اسپانیا انجام می‌شود. نخستین نمونه مفهومی از این خودرو در نمایشگاه خودروی فرانکفورت در سال 2009 به نمایش درآمده بود و تولید آن از سال 2012 آغاز شده و تا امروز ادامه دارد. استقبال از این خودرو در اروپا عالی بود و سال 2012 عنوان پرفروش‌ترین خودروی الکتریکی اروپا را از آن خود کرد. بر اساس آخرین آمارها تا بهار سال گذشته 15 هزار دستگاه از این خودرو در سراسر جهان فروخته شده است. در زمان خرید این خودرو بهتر است به فکر خرید یا اجاره باتری هم باشید و در این زمینه بهتر است روی گزینه‌ باتری‌های ضد آب حساب کنید.رنو توئیزی دومین خودروی ارزانقیمت بازار انگلیس است و قیمت پایه آن از 6895 پوند (حدود 34 میلیون تومان) شروع می‌شود.

سوزوکی سلریو (Suzuki Celerio)

خودروی شهری هاچ‌بک و پنج دری است که با همکاری شرکت سوزوکی موتور در هند و تایلند از بهمن 1392 تولید می‌شود. با توجه به وزن سبک 815 کیلوگرمی این خودرو از موتور یک لیتری برای تأمین نیروی محرکه در آن بهره گرفته شده است. با این شرایط اگر فکر می‌کنید سوزوکی سلریو، خودروی چندان ایمنی نیست سخت در اشتباهید. این خودرو در آزمون Euro NCAP در سال 2014 موفق به کسب 3 ستاره از 5 ستاره ایمنی و در آزمون ANCAP در سال 2015 موفق به کسب 4 ستاره از 5 ستاره ایمنی شد که البته کماکان وضع ضعیف‌تری نسبت به خودروهای هم رده و گرانقیمت‌تر دارد. سوزوکی مدل سلریو را به عنوان جایگزینی برای مدل آلتو ـ همان مدل سنتی سوزوکی که از سال‌ها پیش به ایران هم وارد شده بود ـ معرفی کرده است. البته آن‌قدر جذاب و فریبنده نیست که بتواند با بسیاری از خودروهای مشابه هم رده‌اش رقابت کند، اما آن‌قدر خوب است که به قیمتش بیرزد و مشتریان را برای خریدش وسوسه کند. در شش رنگ به بازار عرضه می‌شود و قیمت پایه آن از 6999 پوند (حدود 34 میلیون و 600 هزار تومان) شروع می‌شود.

پرودوآ مای‌وی (Perodua Myvi)

محصول شرکت پرودوآ مالزی است و از سال 2005 تولید می‌شود. از سال 2011 نسل دوم این خودرو پنج در و هاچ‌بک راهی بازارهای جهانی شده است. موتور 3/1 لیتری آن با قدرت 89 اسب بخار در قلب این خودرو می‌تپد تا وزن نه‌چندان سنگین 960 کیلوگرمی آن را به جلو براند. از لامپ‌های هالوژن استاندارد همراه روکش چرمی صندلی در این خودرو استفاده شده و نمونه‌های جدید آن علاوه بر رادیوپخش و سی‌دی، قابلیت پخش USB و بلوتوث را نیز دارد. از سیستم ترمز ABS و EBD همراه کیسه هوای راننده و سرنشین در این خودرو استفاده می‌شود تا در مجموع کسب چهار ستاره از پنج ستاره ایمنی ASEAN NCAP را برای محصول شرکت مالزیایی پرودوآ به ارمغان آورد. پرودوآ مای‌وی در شش رنگ به بازار عرضه می‌شود. مدل باز طراحی و نوسازی شده دایهاتسو سیرون (Daihatsu Sirion) محسوب می‌شود که وقتی قیمتش را می‌بینیم باید نامش را در فهرست خودروهای ارزانقیمت حال حاضر جهان در نظر بگیریم. هر چند کار سختی در رقابت با رقبای هم‌رده و گرانقیمت‌ترش نظیر تویوتا یاریس، پژو 208، فورد فیئستا و اپل کورسا دارد و البته باید اعتراف کرد به خوبی آنها نیست، اما نقطه برتری آن فقط قیمتش است. قیمت پایه این خودرو از 6999 پوند (حدود 34 میلیون و 600 هزار تومان) شروع می‌شود.

پروتون ساوی (Proton Savvy)

پروتون ساوی، نوعی خودروی سوپرمینی هاچ‌بک شهری و محصول شرکت مالزیایی پروتون است که سال 2005 به عنوان جانشین پروتون تیارا معرفی شد. تاکنون فروش خوبی در بسیاری از کشورهای شرق آسیا و بویژه اندونزی داشته است. این خودرو با بهره‌مندی از موتور چهارسیلندر 2/1 لیتری با 16 سوپاپ که ریشه در فناوری تولید موتور رنو فرانسه دارد، نیرویی به اندازه 75 اسب بخار در دور موتور 5500 مهیا می‌کند تا حداکثر سرعت این خودرو به 180 کیلومتر بر ساعت برسد. صفر تا صد پروتون ساوی، 2/12 ثانیه گزارش شده است.

طراحی بدنه این خودرو 957 کیلوگرمی در مالزی انجام شده است و این کشور پروتون ساوی را از سال 2005 به انگلیس صادر می‌کند. این خودرو در کتاب رکوردهای مالزی به عنوان خودرویی که بهترین کارایی مصرف سوخت را دارد، معرفی شده است. شرکت پروتون می‌گوید پروتون ساوی برای طی کردن هر 24 کیلومتر فقط یک لیتر بنزین مصرف می‌کند. قیمت پایه پروتون ساوی از 7995 پوند (حدود 39 میلیون و 500 هزار تومان) شروع می‌شود.

اشکودا سیتیگو (Skoda Citigo)

اشکودا سیتیگو از بهترین خودروهای کوچک ارزانقیمتی است که این روزها می‌توان در بازارهای بین‌المللی سراغش را گرفت. کیا پیکانتو و سیتروئن C1 اصلی‌ترین رقبای او محسوب می‌شوند. موتور یک لیتری سه سیلندر اشکودا سیتیگو به قدر کافی نیرو تولید می‌کند که این خودرو را حرکت دهد. هر چند به قیافه و هیکل کوچکش نمی‌آید، واقعیت این است که این خودرو در آزمون ایمنی Euro NCAP موفق به کسب هر پنج ستاره ایمنی شده است. طراحی، آنچنان هوشمندانه بوده است که با وجود کوچک بودن فضای کابین، قدبلندها و قدکوتاه‌ها از نشستن در آن احساس راحتی و لذتبخشی خواهند داشت. در این میان سیستم صوتی نه‌چندان جذاب اشکودا که فقط رادیوپخش است و نهایتا سی‌دی می‌خورد و در آن خبری از اضافه شدن درگاه USB نیست، نکته ساده کوچکی است که بیشتر صاحبان این خودرو از آن شکایت دارند. شرکت اشکودا گارانتی سه ساله یا صد هزار کیلومتر برای این خودرو در نظر گرفته است که از این نظر در برابر گارنتی پنج ساله و 160 هزار کیلومتری شرکت‌هایی چون تویوتا و هیوندای کمی ناامیدکننده به نظر می‌رسد، اما به هر حال قیمت نازل این خودرو مزیتی است که نمی‌توان به آسانی از آن چشم پوشید. در حال حاضر، قیمت پایه این خودرو 8275 پوند (حدود 41 میلیون تومان) است.

کیا پیکانتو (Kia Picanto)

پیکانتو، خودروی شهری 900 کیلوگرمی است که کیاموتورز کره‌ای از سال 2004 تولید اولین نمونه‌هایش را آغاز کرد. تولید نسل دوم این خودرو از سال 2012 آغاز شده است و در دو مدل سه در و پنج در عرضه می‌شود. در سینه این خودرو، موتور سه سیلندری می‌تپد که حجمی برابر یک لیتر دارد. در سال‌های اخیر بعضی مدل‌های آن از موتور 25/1 لیتری چهار سیلندر نیز استفاده شده است.

از نظر ایمنی، کیا پیکانتو در آزمون ایمنی Euro NCAP موفق به کسب چهار ستاره از پنج ستاره ممکن شده است. پیکانتو همچون بیشتر محصولات کیاموتورز، طراحی ظاهری زیبا و شیکی دارد و با گارانتی هفت ساله عرضه می‌شود و از نظر کارایی با هیوندای i10 قابل مقایسه است. در مدل 2015 این خودرو اصلاحاتی انجام شده است. از جمله این که با بهره‌گیری از فناوری توربورشارژ در موتور یک لیتری پیکانتو توانسته‌اند قدرت آن را از 69 اسب بخار به 106 اسب بخار ارتقا دهند و کارایی موتور آن را تا استاندارد یورو6 بالا ببرند. در حال حاضر در بازارهای جهانی قیمت ساده‌ترین نسخه‌های کیا پیکانتو از 8345 پوند (حدود 41 میلیون و 300 هزار تومان) آغاز می‌شود.

کاظم کوکرم

دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها