مسئولان درباره ادامه بحران یا عادی شدن شرایط سیل خوزستان تناقض‌گویی می‌کنند

سایه سنگین سیل همچنان بر سر خوزستان

همین هفته پیش بود که درباره وضعیت نامناسب آب شرب خوزستان و فاضلابی که رودخانه‌ها و دشت‌هایش را فراگرفته، در همین صفحه گفتیم و نوشتیم، اما هنوز یک هفته نگذشته نعمت بیکران باران از آسمان این استان باریدن گرفت و تمام پهنه آن را به دریایی از آب و احتمالا فاضلاب تبدیل کرد؛ دریایی که مزارع استان را در برگرفت و کشاورزان بسیاری را غصه‌دار کرد، تخریب جاده‌ها و راه‌های زیادی را به‌دنبال داشت و روستاهای زیادی را با تمام هست و نیست روستاییان بلعید و درکام کشید؛ شرایط غیرقابل باوری که گرچه برخی مسئولان استانی از عادی شدن آن سخن می‌گویند، اما به گفته برخی دیگر همچنان خوزستان و شهروندانش را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۸۹۶۲۶۵

به گزارش جام‌جم، احتمال خطر وقوع سیلاب در خوزستان با شدت گرفتن بارش‌ها در چهارشنبه گذشته، افزایش یافت، اما زمانی که رودخانه‌های دز و کارون دیگر تاب حجم بالای بارش‌ها را نداشته و طغیان کردند، سیلاب چهره ویرانگر خود را به این استان خشکی زده نشان داد. خیلی زود رودخانه‌های سرکش به همه‌جا سرازیر شدند؛ به جاده‌ها و روستاهای اطراف، مزارع، خانه‌ها و تاسیسات شهری و روستایی. هر چه را که بر سر راهشان عرض اندام می‌کرد، از میان برداشته و شستند و بردند تا یک بار دیگر مشخص شود که نه مردم و نه مسئولانمان، برای هیچ دوره‌ای؛ چه زمان کم بارشی و خشکسالی و چه زمان افزایش بارش‌ها و وفور نعمت، برنامه‌ای ندارند و مدیریت امور را به خود طبیعت وحشی و سرکش می‌سپارند؛ درست مثل آنچه در روزهای گذشته در خوزستان و 13 استان سیل‌زده شاهدش بودیم. مثل زمانی که گردوغبار در این استان به اوج خود می‌رسد و صدها نفر رهسپار مراکز درمانی شده و مدارس و دانشگاه‌ها و ادارات تعطیل می‌شود، مثل زمانی که بوی فاضلاب رها شده و پس زده از جوی‌های خیابان و سرازیر شده در کارون، تابستان‌ها فریاد شهروندان استان را درمی‌آورد و پاسخی برایش نیست یا مثل سال‌های پیش که در بسیاری از مزارع این خطه، کشت و کار به‌دلیل خشکسالی و سیاست‌های نامناسب آبی ممنوع اعلام شد و کشاورزان زیادی شرمنده خانواده خود شدند. حالا هم به بهانه‌ای دیگر و این بار بارش زیاد و وفور نعمت! دوباره مردم این استان آه از نهادشان برآمد و دست به دعا شدند. این بار هم مزارعشان از بین رفت، اما نه به واسطه خشکسالی که بارش فراوان.

2350 میلیارد ریال خسارت به‌کشاورزی خوزستان

آن‌طور که عزت‌الله صادقی، دبیر ستاد بحران جهادکشاورزی خوزستان گفته سیل و توفان چند روز گذشته حدود 2350 میلیارد ریال خسارت به زراعت، باغات و دام این استان وارد کرده است که بیشترین این خسارت‌ها به دزفول، شوش، اندیمشک، بهبهان، رامهرمز، دشت آزادگان و آبادان وارد شده است؛ به عبارتی مزارع دزفول با 840‌میلیارد ریال و مزارع شوش هم با 200‌میلیارد ریال بیشترین خسارت را دیده‌اند.

به گفته وی، نخل‌های آبادان نیز بر اثر باد شدید و توفان حدود صد میلیارد ریال خسارت دیده است و حدود یکهزار راس دام نیز به ارزش 30 میلیارد ریال در جریان این حوادث مفقود شده‌اند که نیمی از آنها دام سبک و نیم دیگر دام سنگین است.

خسارت‌های بخش کشاورزی به مزارع و باغات ختم نمی‌شود و به گفته مسئولان بخش کشاورزی، گستره وسیعی از سازه‌های بخش کشاورزی از جمله ابنیه، تاسیسات و آبیاری، زهکش‌ها و دیگر تاسیسات نظیر ایستگاه‌های پمپاژ آب و سیل‌بندها را نیز شامل می‌شود.

البته خسارت بخش کشاورزی، تنها بخش کوچکی از خسارات وارده به این استان است، چراکه باید خسارت تخریب و آبگرفتگی منازل روستایی و شهری، هزینه تخلیه روستاها و انتقال ساکنان روستاهای اطراف دز در شهرستان‌های شوش و شوشتر و دزفول، هزینه تخریب تاسیسات شهری و روستایی و جاده‌ها و... را نیز به آنها اضافه کرد؛ هزینه‌های سرسام‌آوری که با کمی برنامه‌ریزی و جدی گرفتن هشدارهای هواشناسی و مدیریت صحیح بحران (البته پیش از وقوع آن) تا حد زیادی می‌شد از ایجاد آنها جلوگیری کرد.

اوضاع امروز عادی می‌شود!

متاسفانه شاید یکی از مشکلاتی که در کشورمان و زمان وقوع حوادث طبیعی شاهدش هستیم، برخی اظهارنظرها درخصوص شرایط موجود است. به طور مثال روز گذشته نجار، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به شرایط حاد چند روز گذشته در برخی استان‌ها نظیر خوزستان، از عادی شدن شرایط در این استان خبر داد.

وی البته این اظهارنظر خود را به نقل از برخی مسئولان خوزستان بیان کرد، اما این گفته وی در تناقض آشکار با گفتار برخی از مسئولان خوزستان بود که شرایط را همچنان تهدید آمیز عنوان می‌کنند، بویژه برای شهر اهواز که پیش از این جهانگیری، معاون رئیس‌جمهوری درخصوص آن اظهار نگرانی کرده بود و روز گذشته نیز فرماندارش به آن اشاره کرده است.

احتمال سیلاب در اهواز

فرماندار اهواز همچنان نگران روستاهای حاشیه رودخانه کارون در شهر اهواز است و دراین باره به ایسنا گفته است که هشت روستای حاشیه رودخانه کارون در اهوازهمچنان در خطر سیل هستند، زیرا حجم آب رودخانه کارون در حال افزایش است.

اسماعیل ارزانی‌بیرگانی گرچه به ایجاد سیل‌بندهای موقت جهت پیشگیری از سیلاب در مسیر شهرستان اهواز و همچنین اخطار به روستاهای حاشیه رودخانه و فراهم کردن زمینه جابه‌جایی اهالی اشاره کرده، اما معتقد است که شرایط عادی نشده و خطر هنوز در کمین است و مردم باید آماده و هوشیار باشند، بویژه روستاییانی که حاضر به تخلیه روستاها و جابه‌جایی نشده‌اند.

در این مورد هاشم بالدی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز یادآور شد که دستگاه‌های امدادرسان در اهواز باید آماده امدادرسانی باشند؛ ضمن این‌که باید با اطلاع‌رسانی بیشتر از ورود مردم اهواز به محدوده رودخانه و پارک ساحل کارون جلوگیری شود.

البته عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان هم اعلام کرده همه دستگاه‌ها تا پایان وضعیت عادی سیل موظف به ارائه خدمات هستند.

وی در نشست کمیته بحران خوزستان، بر ضرورت اطلاع‌رسانی دقیق به مردم توسط مسئولان تاکید کرد و افزود: تنگناها و محدودیت‌ها نیز به مردم گفته شود تا با همکاری و تعامل این بحران بخوبی مدیریت شود.

احتمال طغیان دوباره دز

عبدالحسین پوررکنی، معاون امور عمرانی فرمانداری ویژه دزفول نیز از افزایش دبی رودخانه دز در روز گذشته تا 1200‌مترمکعب بر ثانیه خبر داد و گفت: با توجه به اشباع زمین‌های پایین‌دست رودخانه دز ناشی از طغیان روز پنجشنبه گذشته این رودخانه، احتمال بروز خسارت وجود دارد، از همین رو شهروندان، عشایر و ساکنان روستاهای پایین‌دست رودخانه دز ضروری است که از حریم این رودخانه فاصله بگیرند.

افزایش دبی رودخانه دز و نگرانی از طغیان مجدد آن، تعطیلی برخی مدارس دزفول را نیز در روز گذشته به دنبال داشت. در این زمینه به گفته غلامرضا نصرالله‌پور، مدیر آموزش و پرورش دزفول برای جلوگیری از بروز حوادث احتمالی ناشی از افزایش دبی رودخانه دز، مدارس 9 روستای این شهرستان تعطیل شد که احتمال تعطیلی برخی دیگر از مدارس روستاهای پایین‌دست رودخانه نیز وجود دارد.

همچنین دبی رودخانه دز در شرایط عادی 300 مترمکعب بر ثانیه است که در روز پنجشنبه گذشته به 4540 مترمکعب بر ثانیه رسید. طغیان رودخانه دز موجب آب‌گرفتگی تعدادی از روستاهای دزفول و شوش شد.

اظهارنظرهایی همچون اظهارنظر فرماندار اهواز و بیانات مسئولانه استاندار خوزستان گرچه قابل قبول و قابل تقدیر است، اما در مقابل اظهارنظرهای متناقض برخی که شرایط را عادی جلوه می‌دهند، مردم را گمراه و سردرگم خواهد کرد و بی‌شک به بحرانی‌تر شدن اوضاع دامن خواهد زد.

هشدار هواشناسی:
سیل امروز به سیستان و بلوچستان می‌رسد

سازمان هواشناسی از احتمال طغیان هیرمند و آبگرفتگی شمال سیستان و بلوچستان در روز جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سازمان هواشناسی با صدور اطلاعیه‌ای از تداوم بارش در کشور خبر داد و اعلام کرد: از بعد از ظهر جمعه گذشته از شدت بارش‌ها در استان‌های واقع در نوار غربی کشور کاسته شده و شدت بارش‌ها در استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، شرق گلستان، شرق سمنان، شرق اصفهان، نواحی مرکزی کرمان و شمال هرمزگان خواهد بود. این اطلاعیه تصریح کرد: امروز بارش در کشور افغانستان شدید و قابل ملاحظه بوده که این رخداد می‌تواند امروز (یکشنبه) به طغیان حوضه آبریز رودخانه هیرمند و آبگرفتگی در شمال سیستان و بلوچستان منجر شود. از این رو توصیه می‌شود در مناطق ذکر شده اقدامات لازم برای جلوگیری از خسارات احتمالی انجام شود.همچنین احتمال وقوع سیل در استان‌های گلستان و مازندران وجود دارد.

فاطمه مرادزاده

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها