تسهیلات بانکی به تنهایی عامل رونق بازار مسکن نیست

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک گفت:‌ تحریک تقاضا فقط با افزایش تسهیلات بانکی روی نمی‌دهد.
کد خبر: ۸۹۳۴۵۶

حسام عقبایی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما در باره تأثیر تسهیلات بانکی در بازار مسکن توضیح داد:‌ بسیاری از کارشناسان معتقدند ورود مستقیم تسهیلات در دست مردم، باعث ایجاد تورم و به نوعی باعث تحریک تقاضا می‌شود.

عقبایی تاکید کرد: شرایط اقتصادی کشور در سطحی نیست که ما نگران باشیم ارائه تسهیلات بانکی می‌تواند موجب گرانی مسکن شود، زیرا تجربه سال‌های گذشته بیانگر این است که تسهیلات بانکی هم به مردم ارائه نشد، اما قیمت مسکن رشد کرد.

وی تاکید کرد:‌ در شهر تهران قیمت مسکن چند برابر شد با وجود این‌که در سال 92 و هشت سال قبل از آن تسهیلات بانکی در بخش مسکن افزایش جدی هم نداشت. عقبایی افزود: این‌که مردم کمتر از این تسهیلات استفاده کردند به دلیل این است که فقط دهک‌های متوسط می‌توانستند استفاده کنند.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک ادامه داد:‌ عامل اصلی گرانی قیمت مسکن، ارائه تسهیلات بانکی نیست و عوامل زیادی در افزایش قیمت مسکن نقش داشته است.

عقبایی تاکید کرد: معیارهای متفاوتی برای افزایش قیمت مسکن وجود دارد و می‌تواند به بالا بردن قدرت خرید مردم و افزایش انگیزه تولید کمک کند.

وی افزود: در سال‌های 93 تا 94 شاهد کاهش 56 درصدی پروانه‌های ساختمانی بودیم و امیدوارم تسهیلات، انگیزه لازم را برای ساخت مسکن فراهم کند.

عقبایی گفت:‌ باید بانک‌ها و دولت توجه ویژه‌ای به این بخش داشته باشند تا تسهیلات، متناسب وضع مردم باشد و بازپرداخت‌ها را به سه چهار دهه افزایش دهند.

وی با بیان این‌که میزان سود وام مسکن نباید با سایر تسهیلات مقایسه شود، افزود: مسکن تکلیفی است که دولت‌ها باید برای مردم مهیا کنند.

عقبایی اضافه کرد:‌ اگر برنامه‌ریزی و مدیریت درست و پایدار در حوزه اقتصاد مسکن وجود داشته باشد، مطمئناً پاسخگوی نیاز خواهیم بود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد: تسهیلات بانکی یکی از عوامل پیش‌برنده رونق در مسکن است، اما نخست ارائه تسهیلات را از دهک‌های متوسط شروع کردند در صورتی که ابتدا باید سراغ دهک‌های ضعیف می‌رفتند.

عقبایی تاکید کرد:‌ باید تسهیلاتی به‌وجود آید که دهک‌های ضعیف جامعه که تأمین مسکن آرزوی آنهاست، بتوانند از آن استفاده کنند.

وی تصریح کرد: در فرهنگ اقتصادی و عمومی ما، رونق به معنای گرانی است به طوری که اگر فردی در حوزه مدیریتی خود صحبت از رونق می‌کند، ذهن‌ها به این سمت می‌رود که رونق به مفهوم گرانی است.

عقبایی افزود:‌ با توجه به این‌که مسکن کالای سرمایه‌گذاری است، تأثیرپذیری از نقدینگی در جامعه دارد و پیش‌بینی می‌شود که شاهد رشد باشیم و قیمت مسکن در سال95 ثبات نسبی دارد.

وی تاکید کرد:‌ در حالت بدبینانه اگر قیمت مسکن در سال 95 رشد داشته باشد، کمتر از نرخ تورم خواهد بود و افزایش قیمت مسکن بیش از نرخ تورم نمی‌شود.

عقبایی تصریح کرد: با توجه به کاهش قیمت نفت، بازار مسکن یکی از اصلی‌ترین بازارها برای خروج از رکود است و تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها