بانوی اول

آبتین، نخستین تیرانداز ریکرو زن ایران در المپیک

نجمه آبتین برای شیرازی‌ها یک ورزشکار کاملا شناخته شده است. اما ممکن است خیلی‌ها او را نشناسند. او مرداد 61 در شیراز به دنیا آمده و اکنون سی و سه ساله است.
کد خبر: ۸۹۲۱۷۸

آبتین سال 1386 موفق به کسب سهمیه المپیک پکن شد تا نخستین تیرانداز ریکرو تاریخ ورزش ایران باشد که سهمیه المپیک را به‌دست می‌آورد. او در شرایطی نخستین تیرانداز ریکرو ایرانی در رقابت‌های المپیک لقب گرفت که پیش از او دو دختر ایرانی دیگر مجوز حضور در المپیک 2008 پکن را به‌دست آورده بودند، یکی سارا خوش‌جمال‌فکری در تکواندو و دیگری هما حسینی در قایقرانی. البته آبتین برای تصاحب سهمیه المپیک پکن راهی طولانی و سخت را پیمود. آبتین در نخستین تلاش‌ها برای کسب سهمیه المپیک در مسابقه‌های جهانی کرواسی و نیز در مسابقات جایزه بزرگ آسیا در تهران ناموفق بود و در مسابقات فرانسه با تصاحب مدال نقره، در رده دوازدهم جدول رده‌بندی فدراسیون جهانی قرار گرفت و موفق به کسب سهمیه المپیک پکن شد.

نخستین بودن نجمه آبتین باز هم به اینجا ختم نشد. او در استان فارس نیز به نخستین ورزشکاری تبدیل شد که سهمیه المپیک را به دست می‌آورد. آبتین برای این‌که این موفقیت‌های بزرگ را به دست بیاورد استارت کار خود را از 16 سالگی زد، یعنی وقتی در دوره‌های آموزشی تیراندازی با کمان ثبت‌نام کرد. رشته‌ای که خیلی طرفدار نداشت . او در حالی سال 78 تیر و کمان را آغاز کرد که پیش از آن در رشته‌های ژیمناستیک و کاراته فعالیت می‌کرد، اما بنا به دلایلی این رشته‌ها را کنار گذاشت و ترجیح داد در رشته‌ای فعالیت کند که امکان مدال‌آوری در آن وجود دارد. برای او و دیگر ژیمناست‌های دختر در ژیمناستیک آینده‌ای وجود نداشت و در مورد کاراته نیز او به این نتیجه رسید اگر تیر و کمان را ادامه بدهد موفق تر خواهد بود چرا که استعداد بیشتری در این رشته دارد. نجمه پنج سال بعد یعنی سال 83 به تیم ملی تیر و کمان بانوان دعوت شد. نکته بسیار جالب درباره این تیرانداز زن این است که وی چشم‌های ضعیفی دارد و شگفت آن‌که با همین چشم‌های ضعیف نخستین تیرانداز ریکرو ایران در المپیک و نخستین ورزشکار المپیکی تاریخ ورزش استان فارس لقب گرفت. نجمه می‌گوید در هنگام مسابقات با وجود ضعیف بودن چشمش هرگز از لنز و عینک استفاده نمی‌کند.

از جمله افتخارات نجمه آبتین می‌توان به مقام سوم رقابت‌های بین‌المللی مالزی، مدال برنز تیمی مالزی، مقام سوم رقابت‌های کشورهای اسلامی،مقام سوم رقابت‌های جایزه بزرگ آسیا و در نهایت مدال نقره در مسابقات جام جهانی فرانسه اشاره کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها