تمدید انتظارات خودرویی مردم در سال 95

خودرو سال آینده ارزان می‌شود، گران می‌شود یا قیمت آن ثابت می‌ماند؟ لغو تحریم‌ها چه تاثیری در بازار خودروی ایران می‌گذارد؟ وعده ارتقای کیفی محصولات داخلی محقق خواهد شد؟ قراردادهای جدید با خودروسازان اروپایی همچون پژو، به تولید خودروهای جدید در سال 95 منتهی خواهد شد؟ این خودروها با چه قیمتی عرضه خواهند شد؟ آیا عموم مردم بخصوص اقشار متوسط و کم‌درآمد می‌توانند به خرید خودرو در سال 95 امیدوار باشند؟ رکود بازار خودرو رفع می‌شود یا دوباره دولت مجبور به اعطای وام‌های ارزان‌قیمت خواهد شد؟
کد خبر: ۸۹۰۲۲۸

اینها سوالاتی است که در روزهای پایانی سال درباره بازار خودروی سال آینده، بین مردم مطرح است و پاسخ به آنها مطمئنا در رونق یا رکود صنعت خودروی کشور تاثیر مستقیم دارد.

نگرانی از ادامه رکود

آبان‌ امسال بود که خودروسازان بزرگ کشورمان پس از سپری کردن یک دوره رکود کامل با استفاده از حمایت بی‌چون‌وچرای دولت و به مدد وام‌های 25 میلیونی بانک مرکزی، دوباره چرخ‌دنده‌های تولیدی خود را روغنکاری کردند، اما با اتمام واگذاری 110 هزار خودروی فروخته شده توسط خودروسازان با استفاده از این تسهیلات، دوباره رخوت به خطوط تولید آنها بازگشته و گزارش‌های جدید از کاهش تولید خودرو خبر می‌دهد.

برنامه بلندمدت نداریم

بیوک علی مرادلو، مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره آینده صنعت خودروسازی کشورمان به خبرنگار ما گفت: به هر حال قراردادهایی که بسته شده، نسبت به فعالیت‌هایی که در گذشته انجام گرفته، یک گام روبه جلوست، اما نباید فراموش کنیم این قراردادها تنها راه روبه جلوی خودروسازان نیست و در کنار این قراردادها باید به فکر طراحی و تولید انبوه خودروهای ملی نیز باشیم.

مرادلو افزود: یکی از موانعی که همواره موجب شده تا برنامه‌ریزی‌های بلندمدت در صنعت خودرو شکل نگیرد، نبود ثبات در قوانین، نرخ ارز و نرخ سود بانکی بود. از این‌رو امروز که می‌بینیم جهت پیکان نرخ ارز و سود بانکی به نفع تولید تغییر کرده است، بازهم نمی‌توانیم برنامه‌ریزی بلندمدتی در صنعت خودرو داشته باشیم.

قدرت خرید داخلی و خارجی را در نظر داشته باشیم

در همین حال، محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران درباره سیاست خودروسازان در سال آینده به جام‌جم توضیح داد: سیاست آینده خودروسازان در دوران پسابرجام، متناسب با تولید مشترک آنها باید آنچنان باشد که اقشار کم‌درآمد و متوسط، امکان خرید خودروهای جدید تولید شده را داشته باشند. این درحالی است که نباید از بازارهای هدف صادراتی ایران که بیشتر عراق و افغانستان است نیز غافل شویم، چون توان خرید در این بازارها نیز محدود بوده و باید متناسب با آنها برنامه‌ریزی کنیم.

قرارداد جدید با پژو ارزانی نمی‌آ‌ورد

به اعتقاد نجفی‌منش، باید تولید خودروهای ارزان‌قیمت و در سطح قدرت خرید مردم از سوی خودروسازان دنبال شود، چراکه مردم بیشتر به خودروهایی تمایل نشان می‌دهند که متناسب با درآمد و قدرت خرید آنان طراحی شده باشد.

این مقام صنفی، قیمت خودروهای جدید پژو که قرار است در ایران تولید شود را گران دانست و افزود: قیمت 50 تا 60 میلیون تومان تعیین شده برای مشتریان داخلی ایران گران است و بازار موجود کشورمان، کشش این نوع محصولات را با قیمت یادشده ندارد.

زنجیره‌ تامین قطعات جدی گرفته نشده است

دکتر ابوالفضل خلخالی، استاد دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت، درباره آینده صنعت خودروسازی ایران به جام‌جم گفت: به‌طور کلی صنعت خودروسازی ایران از لحاظ زیرساخت کلی اشکال‌هایی دارد که با استفاده از سیاست‌های مقطعی، مانند ارائه تسهیلات خرید خودروی 25 میلیون تومانی، قابل حل نیست. خلخالی درباره قراردادهای جدید خودروسازان کشورمان افزود: بهتر بود دولت به جای این‌که از قراردادهایی مثل قرارداد ایران‌خودرو و پژو حمایت کند، از انعقاد قرارداد مشارکت میان قطعه‌سازان داخلی و خارجی‌ حمایت می‌کرد تا بتوانیم با ارتقای زنجیره تامین قطعات، زمینه تولید خودروی باکیفیت را برای کشورمان ایجاد کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها