لبخند «سه‌شنبه بزرگ» به کلینتون و ترامپ

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از دو حزب دموکرات و جمهوریخواه پس از گذراندن چهار مرحله انتخابات درون حزبی در ایالت‌های آیوا، نیوهمپشایر، نوادا و کارولینای جنوبی به «سه‌شنبه بزرگ» رسیدند که همزمان شاهد برگزاری این انتخابات در 11 ایالت بود. سه‌شنبه بزرگ، بزرگ ترین روز رقابت‌های مقدماتی انتخاباتی در ایالت متحده آمریکا از حیث تعداد ایالت‌هایی است که در آنها انتخابات برگزار می‌شود.
کد خبر: ۸۸۶۴۴۹

در این روز انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در ایالت‌های آلاباما، آرکانزاس، کلرادو، جورجیا، ماساچوست، مینه‌سوتا، اکلاهاما، تنسی، تگزاس، ورمونت، وریرجینیا، و مجمع الجزایر ساموآی آمریکا برگزار شد. غیر از ساموآ، جمهوریخواهان هم در همین مناطق بعلاوه آلاسکا و وایومینگ انتخابات برگزار کردند.

ادامه پیشتازی ترامپ و کلینتون

انتخابات سه‌شنبه بزرگ از ایالت ویرجینیا کلید خورد. با پایان این روند و شمارش آرا، گزارش‌ها نشان می‌داد نتایج به دست آمده تقریبا شبیه به آن چیزی است که بسیاری انتظارش را داشتند. براساس آخرین نتایج این انتخابات مقدماتی، هیلاری کلینتون در ایالات جورجیا، ویرجینیا، آلاباما، تنسی، آرکانزاس، ماساچوست و تگزاس به عنوان نامزد دموکرات‌ها پیروز شد. برنی ساندرز، رقیب کلینتون که یک دموکرات چپگرا و سناتور ایالت ورمونت محسوب می‌شود، در ایالت خود و همچنین ایالت‌های کلورادو، مینه‌سوتا، و اوکلاهاما پیروز شد.

در مقابل، دونالد ترامپ با پیروزی در ایالات جورجیا، آلاباما، تنسی، ماساچوست، ورمونت، ویرجینیا و آرکانزاس از رقبای جمهوریخواه خود فاصله گرفت. تد کروز، رقیب هم‌حزبی ترامپ که سناتور ایالت تگزاس است در این ایالت و ایالت همسایه اوکلاهاما پیروز بوده و این استدلال را تقویت کرده که وی بهترین شانس جمهوریخواهان برای متوقف کردن نامزد جنجالی، دونالد ترامپ است. سناتور مارکو روبیو از فلوریدا نیز اولین پیروزی خود را در ایالت مینه‌سوتا تجربه کرد. در چهار انتخابات درون حزبی قبلی کلینتون و ترامپ هر کدام سه پیروزی را از آن خود کرده بودند.

کلینتون به دنبال پیروزی خود در چند ایالت کلیدی در جریان یک سخنرانی در میان هوادارانش در ایالت فلوریدا گفت: «ما می‌دانیم کار زیادی پیش روی خود داریم، اما این کار، این نیست که ایالات متحده را دوباره به آمریکای بزرگ مبدل کنیم. آمریکا همیشه بزرگ بوده است. ما باید آمریکا را متحد کنیم.»

اشاره کلینتون به شعار انتخاباتی ترامپ بود که می‌گوید: «ما کشورمان را دوباره به کشوری بزرگ تبدیل خواهیم کرد». ترامپ نیز در میان طرفدارانش در فلوریدا به سخنان کلینتون اشاره کرد و گفت: کلینتون لیاقت ندارد چهار سال دیگر در واشنگتن باشد.

کروز هم پس از پیروزی در دو ایالت تگزاس و اوکلاهاما، در جمع هوادارانش در تگزاس گفت: «ما تنها کمپینی هستیم که دونالد ترامپ را سه بار شکست داده‌ایم.» ساندرز نیز قول داد در 35 ایالت باقیمانده که هنوز انتخابات در آنها برگزار نشده است، برای پیشی گرفتن از کلینتون تلاش کند.

در این میان موسسه مودی که گفته می‌شود 9 انتخابات قبلی آمریکا را بدرستی پیش‌بینی کرده، در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد کلینتون رئیس‌جمهور آینده آمریکا خواهد بود. بنابه نوشته این موسسه، اگرچه جمهوریخواهان در مباحث سیاسی پیشتازند، اما حرف نهایی را اقتصاد خواهد زد و در رقابتی تنگاتنگ کلینتون برنده خواهد شد.

اهمیت سه‌شنبه بزرگ

هر کدام از احزاب آمریکا در هر ایالت این کشور، بسته به میزان جمعیت و تعداد سناتور‌ها و نمایندگان این ایالت‌ها در کنگره، تعدادی هیات یا وکیل انتخاباتی را تعیین می‌کنند. این هیات‌ها بر اساس قوانین خاص هر حزب و ایالت در پایان هر رقابت مقدماتی به نامزد یا نامزدهایی تعلق می‌گیرند. بالا بودن تعداد ایالت‌های رای دهنده در سه‌شنبه بزرگ به این معناست که تکلیف نامزدهای بر‌تر و آنها که دیگر شانسی برای ادامه مبارزات ندارند تا حدی روشن می‌شود.

در رقابت‌های سه‌شنبه بزرگ 661 وکیل انتخاباتی جمهوریخواه و 856 وکیل انتخاباتی دموکرات برای تعیین نامزد نهایی این احزاب در رقابت‌های ریاست جمهوری آمریکا انتخاب می‌شوند. در ‌‌نهایت و در پایان رقابت‌‌های مقدماتی، کسی از جانب حزب دموکرات نامزد نهایی خواهد شد که در مجموع 2383 هیات انتخاباتی را از آن خود کند در حالی که تعداد لازم برای کسب نامزدی رسمی حزب جمهوریخواه 1237 هیات انتخاباتی است. البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که پیروز انتخابات سه‌شنبه بزرگ لزوما نامزد نهایی احزاب نخواهد بود زیرا در سال 2008 هیلاری کلینتون در انتخابات سه‌شنبه بزرگ پیروز شد، اما در نهایت رقابت را به اوباما واگذار کرد.

پیروزی ترامپ؛ نتیجه وحشت و از هم پاشیدگی مردم

موضوعی که طی چند ماه گذشته و از آغاز تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده، حمایت روزافزون مردم آمریکا از شخصیتی همچون دونالد ترامپ است که تاکنون هیچ سمت سیاسی و دولتی نداشته است. کارشناسان و تحلیلگران دلایل مختلفی برای این مساله بیان کرده‌اند. در همین ارتباط، جورج فریدمن استاد علوم سیاسی، پیشتازی ترامپ را نشانه بی‌اعتمادی به طبقه حاکم دانست. نوام چامسکی، اندیشمند و تحلیلگر سیاسی آمریکایی نیز چند روز پیش گفت که حس انزوا و غلبه قدرت‌های نیرومند بر مردم آمریکا آنها را به وحشت انداخته وهمین وحشت و از هم پاشیدگی زمینه محبوبیت و پیروزی فردی مثل «دونالد ترامپ» را درانتخابات این کشور به وجود آورده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها