رئیس جمهور سوریه گفت: افراد مسلح در صورت زمین گذاشتن سلاح های خود، مشمول عفو خواهند شد.
کد خبر: ۸۸۶۳۱۰
آمادگی بشار اسد برای عفو اعضای ارتش آزاد سوریه

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از العالم، بشار اسد در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ای آر دی» آلمان گفت: هر فردی در سوریه که برای جنگیدن با ارتش سلاح به دست گرفته است، باید سلاحش را زمین بگذارد و با فعالیت مسلحانه نباید به جان و مال مردم آسیب بزند؛ اگر این افراد سلاح را زمین بگذارند، می توانند همچون مردم عادی زندگی کنند و دولت آنها را عفو خواهد کرد.

وی گروه های تروریستی را به نقض آتش بس متهم کرد و گفت : تروریست ها توافق آتش بس را از همان لحظات اول نقض کردند و ارتش سوریه واکنشی عملی به توافق شکنی آنها نشان نداد تا توافق آتش بس اجرا شود و ادامه داشته باشد.

رئیس جمهور سوریه افزود: برگزاری انتخابات پارلمانی بیانگر پایبندی به قانون اساسی خواهد بود قانونی که نماد حاکمیت و استقلال سوریه است. انتخابات سرگرمی یا امری شخصی نیست بلکه اجرای آن نشان خواهد که قانون اساسی اجرا می شود قانونی که همه ما باید به آن پایبند باشیم.

کارهایی که انسانی تر از پذیرش پناهجویان است

اسد اعلام کرد: تلاش برای بازگرداندن امنیت و آرامش به سوریه ، جلوگیری از مهاجرت مردم این کشور ، مداخله نکردن در امور داخلی اش و مبارزه با تروریسم، رفتاری انسانی تر از پذیرفتن پناهجویان است .

حامیان تروریست ها دیر به توافق رسیدند

رئیس جمهور سوریه در پاسخ به این سؤال که چرا رسیدن به توافق آتش بس مدتی طولانی زمان برد، اظهار داشت: برای رسیدن به توافق زمان زیادی طول نکشید بلکه کشورهای حامی تروریست‌ ها و به ویژه آمریکا پس از مدتها به فکر توافق افتادند. آنها از چند ماه قبل صحبت درباره توافق را آغاز کردند.

وی افزود: ما از همان آغاز در داخل این فرایند را آغاز کردیم البته نه به صورت فراگیر، و آن را آشتی ملی نامیدیم. این فرایند در مناطق پس از توقف درگیری ها و نبرد آغاز می‌شود و عناصر مسلح عفو می شوند تا به ارتش ملحق شوند و یا به زندگی عادی خود برگردند.

اسد تأکید کرد: ما از چند سال قبل این فعالیتها را آغاز کردیم و این کار در بسیاری از مناطق نتیجه داد. اما اینبار متفاوت و فراگیرتر از گذشته است.

تنها شرط برای عفو افراد مسلح

رئیس جمهور سوریه در پاسخ به اینکه عناصر وابسته به گروه های مسلح مانند «ارتش آزاد» برای عفو چه کاری باید انجام دهند، اظهارداشت: تنهاکاری که باید انجام دهند این است که سلاح خود را زمین بگذارند. مسأله مهم از نظر قانونی و حقوقی این است که طبق منافع ملت سوریه، یک شهروند حق ندارد سلاح به دست بگیرد و به انسانها و داراییهای آنان صدمه وارد کند. این تمام چیزی است که ما می‌خواهیم.

اسد افزود: همانطور که گفتم در این صورت آنان را کاملا عفو می کنیم و این امر قبلا اتفاق افتاده و افراد (پس از زمین گذاشتن سلاح) به ارتش سوریه پیوستند و بعضی از آنان نیز وارد فعالیتهای سیاسی شدند.

تعریف تروریست در همه کشورها یکسان است

وی افزود: هرکسی که علیه شهروندان یا دارایی‌های خصوصی و عمومی دست به سلاح می برد، از نظر قانون تروریست است. فکر می کنم در کشور شما نیز قانون به همین گونه است. شما در کشورتان (آلمان) نمی پذیرید که چیزی تحت عنوان معارضان مسلح وجود داشته باشد. همچنین وقتی که در کشورتان گروه های مخالف دارید، نمی پذیرید که گروه هایی تحت عنوان مخالفان میانه رو تشکیل شوند که برای تحقق اهدافشان سلاح به دست بگیرند بنابراین، چنین چیزی در هیچ کشوری پذیرفتنی نیست. از طرف دیگر ما نمی گوییم که همه مخالفان مسلح افراطی هستند، بلکه می‌گوییم اکثر طرفهایی که وارد صحنه شده‌اند از همان گروه‌های افراطی هستند و بقیه گروه‌هایی که در تبلیغ آنها عنوان شده است میانه رو هستند، در حاشیه قرار دارند و هیچ نفوذی در صحنه ندارند بنابراین اکثر پایگاه های آنان وابسته به عناصر افراطی است، نه به این خاطر که افراطی هستند، بلکه این امر به دلیل ترس و یا مسائل مالی و حقوقی است که به آنان پرداخت می شود.

اسد گفت: به همین دلیل می‌گوییم که در حال جنگ با افراطی ها هستیم زیرا دشمن واقعی یا همان تروریسم اکنون از همین گروه‌های تروریستی تشکیل شده است که عمدتا گروه های داعش، النصره، احرار الشام و جیش الاسلام هستند.

گام های اصلی مرحله انتقالی

رئیس جمهور سوریه در پاسخ به سؤالی درخصوص فرایند انتقالی در سوریه گفت: در واقع این فرایند شامل تشکیل دولت وحدت ملی است، به این صورت که هرکسی بخواهد می‌تواند به دولت ما بپیوندند و بخشی از آن باشد. این دولت باید برای زمینه قانون اساسی آینده را فراهم کند. پس از قانون اساسی باید انتخابات پارلمانی برگزار شود. این گامهای اصلی مرحله انتقالی است.

جنگ سوریه داخلی نیست

اسد در پاسخ به سؤال خبرنگار آلمانی مبنی بر اینکه «چگونه می توان با وجود جنگ داخلی انتخابات برگزار کرد»، اظهار داشت: اولا در سوریه جنگ داخلی وجود ندارد و این تعریف اشتباه است. در جنگ داخلی مسائل اجتماعی مشخصی مانند طوایف و یا قومیتها وجود دارد. ما اکنون با چنین مسائلی مواجه نیستیم زیرا مناطق تحت کنترل دولت سوریه شامل قومیتهای مختلف است و شما اقشار مختلف مردم سوریه را می بینید. بنابراین نمی توانید از وجود جنگ داخلی در سوریه سخن بگویید.

رئیس جمهور سوریه تأکید کرد: در سوریه جنگ بین تروریست ها و بقیه است.

وی افزود: موضوع انتخابات یک سرگرمی و یا دیدگاه رئیس جمهور و دولت نیست. انتخابات برگرفته از قانون اساسی است.

سوریه درحال نبرد با توطئه غرب عربستان و قطر است

اسد خاطرنشان کرد: ما در حال نبرد برای حفظ استقلال کشورمان هستیم زیرا کشورهای دیگر و به ویژه غرب، عربستان و قطر به دنبال براندازی دولت سوریه هستند. هدف نابود کردن کشور سوریه و تبدیل آن به یک کشور طایفه ای مانند لبنان و یا شاید عراق است.

وی گفت: قانون اساسی نماد وحدت و حاکمیت و استقلال کشور است و ما باید به آن پایبند باشیم. قانون اساسی فقط یک نوشته روی کاغذ نیست بلکه چگونگی اجرای آن است. یکی از همین مسائل انتخابات می باشد. این حق دولت نیست بلکه حق تک تک شهروندان سوری است، آنان باید تصمیم بگیرند که چه می خواهند. اگر از هر شهروند سوری بپرسید، به شما خواهد گفت که خواستار پارلمانی جدید است.

موضوع ریاست جمهوری به بیگانگان ارتباطی ندارد

اسد در پاسخ سؤالی درباره درخواست اکثر کشورها و سازمانها برای کناره گیری وی، گفت: به خاطر آن کشورها و یا مسؤولان؟ طبیعتا خیر، زیرا این امر به آنها ربطی ندارد. به همین دلیل به این سؤال پاسخ نمیدهم. آنها از پنج سال پیش در حال تکرار این مسأله هستند و ما توجهی به آن نداریم. این مسأله به سوریه مربوط است و این شهروندان سوری هستند که حق دارند تعیین کنند چه کسی باید رئیس جمهور باشد. شما به عنوان یک آلمانی هیچگاه از من یا هرکس دیگر نمی پذیری که بگوییم چه کسی باید صدر اعظم آلمان باشد و یا برای این کشور نظام سیاسی تعیین کند. شما این را نمی پذیرید و ما هم نمی پذیریم. بنابراین صرفنظر از اینکه آنها چه می گویند، سرنوشت سیاسی من فقط به اراده و خواست سیاسی مردم سوریه مربوط است.

رئیس جمهور سوریه در پاسخ به این سؤال که اگر مردم بخواهند از ریاست جمهوری کناره گیری خواهد کرد، گفت: حتما. هنگامی که مردم سوریه بخواهند، من باید بدون تردید چنین کاری را انجام دهم، زیرا موفقیت یک رئیس جمهور یا نخست وزیر در گرو حمایت مردم است.

وی همچنین درباره زمان بندی مطرح شده دراین زمینه (کناره گیری در سال 2018) از سوی منابع نزدیک به دفتر دیمیستورا فرستاده ویژه سازمان ملل، اظهار داشت: این موضوع ارتباطی به آنها ندارد و هیچ طرحی در این زمینه نیست. همانطور که گفتم این موضوع کاملا مربوط به سوریه است.

سؤال منطقی درباره ادعای محاصره شهرهای سوری

اسد در پاسخ به این سؤال که چرا موافقت دولت برای رسیدن کمکها به مناطق تحت محاصره در سوریه این قدر زمان بر بود، تأکید کرد: این موضوع واقعیت ندارد. موضوع این است که زمان بسیار زیادی طول کشید که رسانه‌های غربی واقعیتها را درک کردند. مناطقی که آنها به عنوان «مناطق محاصره شده» از سوی ارتش توصیف کرده اند، همچنان در حال جنگ با ارتش و گلوله باران نیروها و شهرهای مجاور هستند. حال سؤال منطقی اینجا است که ما چگونه می‌توانیم مانع از دستیابی آنان به غذا شویم درحالیکه نمی‌توانیم از دستیابی آنان به سلاح جلوگیری کنیم؟ آیا این منطقی است؟ این (ادعاها) واقعیت ندارد.ما یا اینکه کاملا محاصره می‌کنیم و یا اینکه نمی توانیم محاصره کنیم.

وی اظهار داشت: ما به دلایلی دست به محاصره مناطق نمی زنیم، البته نه فقط به دلایل انسانی و ارزشهایی که به آنها ایمان داریم.عملا اگر شهرهای سوری را محاصره کنیم، در واقع شهروندان را به آغوش تروریست ها فرستاده‌ایم.ما از رسیدن کمک ها به هر نقطه از سوریه حمایت می کنیم و فعالیت سازمانها نیز باید از طریق دولت سوریه صورت بگیرد.

کاری که از پناه دادن به آوارگان سوری انسانی تر است

رئیس جمهور سوریه با قدردانی از میزبانی آلمان از آوارگان سوری گفت: طبیعتا از نظر انسانی ما قدردانی می کنیم. ولی آیا انسانی‌تر نیست که به این مردم کمک شود که بتوانند در کشورشان زندگی کنند. آیا درپیش گرفتن سیاستهای عاقلانه درباره بحران سوریه از طریق نبرد با تروریسم، تحقق ثبات و عدم دخالت در امور داخلی (سوریه) جهت ادامه حیات مردم این کشور در سرزمین خود، کم هزینه تر نیست این کار انسانی تر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها