آتش‌ بس سوریه برای ممانعت از فراگیر شدن بحران

روز گذشته آمریکا و روسیه به عنوان دو قدرت فرامنطقه‌ای درگیر در بحران سوریه توافق خود را برای آتش‌بس در این کشور اعلام کردند.
کد خبر: ۸۸۴۲۵۴
آتش‌ بس سوریه برای ممانعت از فراگیر شدن بحران

پیشنهاد اخیر دو بازیگر بحران سوریه برای آتش‌بس در سوریه این کشور را وارد فضای جدیدی کرده است. بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی به این نتیجه رسیده‌اند که گروهک‌های تروریستی نتوانستند به اهداف خود برای سرنگونی دولت بشار اسد دست یابند.

با گذشت زمان تجربه میدانی نیروهای مسلح و مردمی سوریه افزایش یافت و معادلات نظامی پس از پنج سال به سود دولت بشار اسد تغییر پیدا کرد.

این امر موجب شد که بازیگران دیگری مانند حزب‌الله و روسیه برای حفظ موقعیت دولت قانونی سوریه به‌طور مستقیم در بحران ورود پیدا کنند.

ورود این دو بازیگر محلی و بین‌المللی به پیشروی نیروهای مسلح در مناطق استراتژیک سوریه منجر شد.

پاکسازی دو شهر مهم نبل و الزهرا در شمال حلب، جاده مواصلاتی و امداد‌رسانی ترکیه به گروه‌های تروریستی را بست.

مجموعه این رخدادها خشم عربستان و ترکیه را بشدت برانگیخت و دو کشور تهدید کردند نیروی زمینی خود را به داخل خاک سوریه اعزام خواهند کرد.

این امر اختلاف میان آمریکا از یک طرف با ترکیه و عربستان از طرف دیگر را تشدید کرد، زیرا باراک اوباما مایل نیست آمریکا را وارد یک رویارویی نظامی با روسیه بکند لذا با هشدار آمریکا و ناتو، ترکیه و عربستان از ورود تهاجمی به خاک سوریه خود‌داری و تاکتیک جدیدی را اتخاذ کردند.

تشویق گروهک‌های تروریستی برای انجام عملیات انتحاری در مناطق شیعه‌نشین حمص و زینبیه بخشی از این تاکتیک است.

از نظر عربستان پیروزی‌های اخیر ارتش سوریه مرهون همکاری‌های تنگاتنگ حزب‌الله بوده و لذا این جنبش باید هزینه همکاری خود را با دولت بشار اسد بپردازد.

در آستانه ششمین سال جنگ داخلی سوریه، بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی به این نتیجه رسیدند که مخالفان دولت بشار اسد هیچ‌گونه طرح و برنامه‌ای برای به دست گرفتن قدرت ندارند.

نگرانی آمریکا و غرب این است که بحران سوریه از فضای داخلی این کشور خارج و به یک بحران بین‌المللی تبدیل شود لذا طرح برقراری آتش‌بس گزینه‌ای بود که آمریکا و بازیگران بین‌المللی بحران سوریه به آن تن دادند تا در واقع بتوانند از گسترش بحران سوریه جلوگیری کنند.

حسن هانی‌زاده - کارشناس مسائل خاورمیانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها