خیلی از فوتبالیست‌های مشهور جذب دنیای بازیگری شده‌اند. علی انصاریان بازیکن معروف باشگاه پرسپولیس یکی از نمونه‌های حضور ورزشکاران در عرصه بازیگری است.
کد خبر: ۸۸۳۰۹۵
تمام قد از «کیمیا» دفاع می‌کنم

به گزارش جام جم سیما، او در همان دوران بازیگری‌اش با حضور در مجموعه‌هایی نظیر زیر آسمان شهر و چارخونه توانست به عنوان بازیگر اعلام حضور کند و خیلی سریع بعد از بازنشستگی در فوتبال جذب تهیه‌کنندگی و بازیگری شد و پاییز امسال به عنوان تهیه‌کننده فیلم تلویزیونی «سوختن» برنده بهترین فیلم ویدئویی جشنواره یاس شد.

انصاریان که با نام‌های معتبری نظیر مازیار میری هم همکاری داشته است، در سریال «کیمیا» در یک نقش خاکستری حضور موثری داشت.

با انصاریان درباره تجارب دنیای بازیگری در مستطیل سبز و جلوی دوربین و ابعاد نقشش در سریال کیمیا گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که می‌خوانید.

مخاطبان شما را با حضور در مجموعه پرمخاطب زیر آسمان شهر می‌شناسند. برای شما حضور در مدیوم تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟

سال 1380 دوران بازیگری‌ام شروع شد. یادم می‌آید آن زمان سریال زیر آسمان شهر و شخصیت‌های بهروز و خشایار بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته بود.

من پیش از این با رضا عطاران و مهران غفوریان دوستی دیرینه‌ای داشتم، آنها به من پیشنهاد دادند و من قبول کردم که در این سریال بازی کنم.

در قبول پیشنهاد بازیگری تردیدی نداشتید؟

نه، بازیگری مثل فوتبال برای من یک چالش جذاب و شیرین را به وجود می‌آورد تا ضمن تجربه کردن فضای متفاوت توانایی‌هایم را بروز بدهم.

در ضمن در سریال زیر آسمان شهر غریبه نبودم و خیلی از دوستانم در این کار حضور داشتند.

ولی حتما می‌دانستید که چند چهره معروف فوتبال تجربه‌های ناموفق بازیگری داشتند. چقدر قبل از قبول بازی در سریال زیر آسمان شهر به این مساله فکر کردید؟

اگر بخواهیم با ترس و تردید وارد کاری بشویم محکوم به شکست هستیم. من همیشه با اعتماد به نفس کامل کارهایم را انجام می‌دهم و با تلاش به موفقیت می‌رسم.

از شکست بدم می‌آید. همیشه به سلیقه و نظر مخاطب احترام گذاشته‌ام و ممکن است از یک سریال مخاطبی خوشش بیاید و مخاطب دیگر علاقه‌ای به آن نداشته باشد.

ریشه علاقه تان به بازیگری به خاطر رفاقت با مهران غفوریان و رضا عطاران بود یا قبل از آن به بازیگری علاقه داشتید؟

من جایی (حوالی میدان خراسان) بزرگ شدم که در فاصله کمی پنج سینما (ملت، پیوند و...) وجود داشت.

بچه‌های پایین شهر یا عشق سینما هستند یا عشق فوتبال. خیلی از فوتبالیست‌های بزرگ مثل علی پروین بچه پایین شهر بودند.

بیست بار فیلم عقاب‌ها را در صف‌های طولانی تماشا کردم. من عاشق دیدن سریال‌ها و فیلم‌های خوب و حادثه‌ای مثل سلطان و شبان، بلمی به سوی ساحل، دادا و داد شاه بودم.

آن دوران فیلم‌های خوب زیاد ساخته می‌شد. بنابراین با سینما و تلویزیون بیگانه نبودم. همان‌طوری که اشاره کردم بازی کردن جلوی دوربینی که بیست میلیون مخاطب بالقوه دارد، بسیار جذاب است.

شهرت را قبل از بازیگر شدن در فوتبال و در تیم پرسپولیس به دست آورده بودید؟

بله، دنبال شهرت در بازیگری نبودم. بیشتر بحث علاقه و ارتباط با جنس دیگری از مخاطبان برایم حائزاهمیت بود.

یکی از کارهای محبوب تلویزیونی که در دوران نوجوانی دنبال می‌کردم، سریال آیینه عبرت و پدر سالار بود. در هر حال من در آن دوران یا توی زمین خاکی فوتبال بازی می‌کردم یا فیلم و سریال می‌دیدم.

در فیلم پاداش سکوت شروع خوبی در سینما داشتید؟

بله، در این فیلم پرویز خان پرستویی خیلی به من کمک کرد تا در فضای کار حرفه‌ای سینما قرار بگیرم.

چگونه برای بازی در سریال کیمیا انتخاب شدید؟

جواد افشار با من تماس گرفت و برای بازی در این سریال از من دعوت کرد. خوشحالم در این سریال مهم بازی کردم و تمام قد از کیمیا دفاع می‌کنم.

بخاطر جواد افشار از سریال کیمیا دفاع می‌کنید یا مضمون و ارزش‌هایش؟

مضمون و داستان سریال ارزشمند است. سریالی که یک گروه دویست سیصد نفره سه سال درگیر تولیدش بودند و جمعی از بهترین‌های بازیگری (نیکی کریمی، حامد بهداد، آزیتا حاجیان، رضا کیانیان و خیلی‌های دیگر) در این سریال بازی کردند و البته منکر برخی از ضعف‌های جزئی در ساختار سریال نمی‌شوم.

برخی از دوستان من را در کوچه و خیابان می‌بینند می‌پرسند فلانی؛ چرا گریم مهراوه شریفی‌نیا در دوران پیریش تفاوت چندانی با گریم دوران جوانی‌اش ندارد و نقدهایی از این دست.

خود من در جهت جایگزینی صدیقه کیانفر به جای عاطفه رضوی در دوران پیری شخصیت مادر آرش غافلگیر شدم.

آیا از ابتدا قرار بود همین نقش را بازی کنید؟

نه، با من برای بازی در بخش پاریس فیلم و نقش مرد صراف صحبت شده بود و بعد از خواندنش به جواد افشار گفتم که علاقه‌ای به ایفای این نقش ندارم .

جواد افشار به من لطف داشت و دلش می‌خواست من در سریال بازی کنم و این نقش را به من پیشنهاد داد.

شخصیت منفی که در صف آدم‌های بد سریال قرار می‌گیرد؟

بله، نقش امکان خوبی برای بازی در اختیار من قرار می‌داد و به من فرصتی می‌داد تا از نقش آدم‌های بامرام و مثبت فاصله بگیرم. گریم درجه یک امیر خان اسکندری هم به من کمک کرد تا در قالب نقش فرو بروم.

گریم به شما کمک کرد که مخاطب شخصیتی را که سن و سالش از شما بیشتر بود، باور کند؟

درست است. نقشی که بازی می‌کنم مربوط به یک آدم 46 ساله است.

در جلسه اول کاری، جواد افشار چه مختصاتی در مورد این شخصیت به شما ارائه کرد؟

یک شخصیت فوق‌العاده زرنگ و سو استفاده‌گر که برای رسیدن به هدفش و مهاجرت، از هیچ کاری رویگردان نیست و بسیار مرموز و تودار است.

پدرش دوست صمیمی مشفق بوده و شخصیت دوگانه‌اش در محیط آژانس و مواجه شدن با خانواده کیمیا بخوبی بروز و ظهور پیدا می‌کند و با طرح توطئه در پی رسیدن به مقاصدش است.

در اصل یک آدم خوش برخورد در ظاهر، اما بشدت پلید در درون. ایفای این نقش برای من فوق‌العاده سخت بود و درگیری‌های جذابی در روند قصه با شوهر کیمیا و حتی خود مشفق پیدا می‌کند.

در جشنواره یاس که مهر امسال در رامسر برگزار شد حضور موفقی به عنوان تهیه‌کننده و بازیگر داشتید. این موفقیت‌ها برایتان چه ویژگی‌هایی داشت؟

بله، خدا را شکر کارهایم بخوبی در جشنواره بین‌المللی فیلم یاس دیده شد. فیلم سوختن در پنج بخش نامزد بود و جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را به دست آورد.

بردن جایزه در جشنواره یاس از هیات داورانی متشکل از مسعود کیمیایی، فرهاد اصلانی، علیرضا زرین‌دست، کمال تبریزی و منوچهر شاهسواری برایم فوق‌العاده مهم و ارزشمند بود.

در حال حاضر چه کارهایی را آماده پخش دارید؟

در حال حاضر هم فیلم آخر خط را آماده نمایش دارم. کارگردانی این فیلم را رحیم بهبودی‌فر انجام داده است و یک اثر اجتماعی ـ پلیسی است و فیلم زندگی دو برادر را در جنوب شهر روایت می‌کند که برای رها شدن از مخمصه‌ای تلاش می‌کنند.

آنان با یک دختر جوان آشنا می‌شوند که متعلق به قشر مرفه جامعه است و این دختر پیشنهاد وسوسه‌انگیزی به آنها ارائه می‌کند.

در این فیلم مهران رنجبر، سارا منجزی و شایسته ایرانی بازی کرده‌اند. من در این فیلم نقش برادر بزرگ‌تر را که یک آدم بامرام است، بازی می‌کنم.

در فیلم تلویزیونی کلاف به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی هم نقش فریبرز را بازی می‌کنم که در این فیلم هم با لیلا اوتادی، کیکاووس یاکیده همبازی هستم.

فریبرز فیلم کلاف نظافتچی باشگاه است، باشگاه را جارو می‌کند که فقط جای خواب به او بدهند. پس وقتی پیشنهاد وسوسه‌انگیزی به او می‌شود، فورا قبول می‌کند.

آدم‌هایی از این جنس به‌هرحال در جامعه وجود دارند و من فیلم‌هایی را تهیه و تولید می‌کنم که نشان بدهم هنوز هم مرام و معرفت و جوانمردی وجود دارد.

به چه ژانری در سینما و تلویزیون علاقه دارید؟

به سینمای اجتماعی و خیابانی علاقه خاصی دارم و معمولا کارهای حسن فتحی، محمدحسین لطیفی، جواد افشار، مسعود کیمیایی، علی حاتمی، فریدون گله و امیر نادری را دنبال می‌کنم.

احمد محمد اسماعیلی

ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها