رژیم‌های لاغری به ویژه طی سال‌های اخیر روند روبه‌رشدی داشته و برخی با مراجعه به پزشکان متخصص و عده‌ای نیز با جستجو در سایت‌های مختلف، یک رژیم را انتخاب می‌کنند تا از شر اضافه وزن و چاقی خلاص شوند. اما خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که یک رژیم غذایی را شروع می‌کنیم، اما در نیمه راه آن را رها می‌کنیم و باز روز از نو، روزی از نو. یکی از دلایلی که باعث می‌شود افراد قادر به ادامه رژیم نشوند، گرسنگی است که در خلال رعایت رژیم به سراغ افراد می‌آید.
کد خبر: ۸۸۰۷۹۳
اندر مصایب رژیم گرفتن

در فرآیند گرسنگی، معمولا هورمون‌های مختلفی مانند لپتین، گرلین و دیگر هورمون‌ها دخالت می‌کنند تا میزان غذایی را که فرد باید بخورد، براساس وزن بدن او تنظیم کنند و در نتیجه این هورمون‌ها به مغز سیگنال‌هایی ارسال می‌کنند که فرآیندهایی را در پی دارد که گرسنگی جزئی از آن است. ولی با رعایت برخی نکات می‌توان بر این گرسنگی غلبه و رژیم غذایی را تا انتها رعایت کرد.

پروتئین بدون چربی بخورید

متخصصان تغذیه هنوز روی این موضوع مشکل دارند که کربوهیدرات‌ها زودتر و در کوتاه‌مدت گرسنگی را برطرف می‌کند یا چربی. اما پروتئین جایگزین بهتری برای این دو ماده به شمار می‌رود زیرا پروتئین سریع‌تر عمل می‌کند و گرسنگی را در کوتاه‌مدت برطرف می‌کند، در حالی که در مقایسه با کربوهیدرات و چربی‌ها مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا فرد احساس گرسنگی کند.

منابع غنی از پروتئین ماهی، جوجه بدون پوست و حتی گوشت قرمز است که کالری بالایی داشته و مانع از گرسنگی زودرس می‌شود.

میوه بخورید

یکی از جنبه‌های گرسنگی به وضعیت «گلیکوژن» کبد بستگی دارد و وقتی این منبع خالی شود، سیگنالی به مغز مخابره می‌شود که گرسنگی را تشدید می‌کند. با تکمیل مجدد ذخیره گلیکوژن کبد، فرد بیشتر احساس سیری می‌کند. فروکتوز، به عنوان قند موجود در میوه، نقش مؤثری در تکمیل ذخیره گلیکوژم کبد دارد، بنابراین، افرادی که در رژیم لاغری خود مقدار متعادلی میوه مصرف می‌کنند، کمتر احساس گرسنگی می‌کنند.

فیبر بیشتر

فیبر به دو شکل به کمتر گرسنه شدن کمک می‌کند. با خوردن فیبرها، معده متسع می‌شود و مغز تصور می‌کند معده پر شده و پیغام سیری به مغز ارسال می‌شود. غذاهای حاوی فیبر و حجم بالا که کالری کمی جذب بدن می‌کنند، باعث موفق‌تر شدن رژیم غذایی می‌شود. همچنین فیبرها خالی شدن معده را از مواد انباشته، آهسته می‌کنند. ماندن طولانی‌مدت غذا در داخل معده، باعث می‌شود فرد مدت زمان طولانی‌تری احساس سیری کند. بنابراین از خوردن سبزیجات و غلات غفلت نکنید.

چربی‌های رژیمی

محققان بر این باورند که مصرف روغن‌ها و چربی‌های رژیمی و سالم، خالی شدن معده را به آهستگی انجام می‌دهد و باعث می‌شود فرد دیرتر احساس گرسنگی کند و آنها را بین وعده‌های غذایی سیر نگه می‌دارد.

رژیم لاغری منعطف

هرگز به دنبال رژیم‌های لاغری سرسختانه و غیرمنعطف نباشید. رژیم‌هایی که در آن، خوردن یک ماده غذایی به طور کامل برای فرد منع شده، بیش از آن‌که بتواند موفق عمل کند، به مرور با شکست مواجه می‌شود زیرا فرد با تصور این‌که نمی‌تواند تا آخر از این ماده غذایی استفاده کند، به مرور انگیزه ادامه رژیم را از دست می‌دهد. به‌خاطر داشته باشید که رژیم‌هایی را انتخاب کنید که در آن بتوان برخی مواد غذایی را با انواع دیگر جابه‌جا کرد. در واقع، افرادی که تحت رژیم‌های لاغری هستند گاهی باید خارج از رژیم رفتار کرده و غذاهایی خارج از دستور مصرف کنند.

تحمل کنید یا چاق بمانید

در لاغر شدن یک قانون وجود دارد با این مضمون که: اگر می‌خواهی لاغر شوی، باید کمتر از آن مقدار کالری که می‌سوزانی، دریافت کنی که این خود باعث می‌شود گاهی گرسنه شوید. برخی ادعا می‌کنند که در ابتدای شروع رژیم، خیلی احساس گرسنگی آنها را اذیت نمی‌کند ولی به مرور، این حس آزاردهنده می‌شود و باعث دلزدگی افراد از ادامه رژیم می‌شود. اگر می‌خواهید موفق باشید، باید برای خود اولویت‌بندی کنید؛ کم شدن وزن و لاغر شدن یا خوردن غذاهای مورد علاقه؟ پس تا حدی پذیرفتن فرآیند گرسنگی در طول رژیم غذایی، به این معناست که چاقی بدن در حال کم شدن است. شاید هیچ یک از این راهکارها نتواند به‌طور کامل احساس گرسنگی را از بین ببرد، ولی می‌تواند در شما احساس منفی گرسنگی و رها کردن رژیم را از بین ببرد.

چاردیواری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها