چند سال پیش یکی از توصیه‌های همیشگی کارشناسان به کاربران مبتدی رایانه، خاموش کردن آن با استفاده از گزینه‌ Shut down یا Turn off در سیستم‌عامل بود، زیرا برخی از کاربران مبتدی برای انجام این کار دکمه فیزیکی پاور را فشار می‌دادند.
کد خبر: ۸۷۷۷۲۱
رایانه در حال خاموش شدن است

با گذشت زمان و فراگیر شدن رایانه‌ها در بسیاری از منازل، دانش کاربران افزایش یافته و بسیاری از کاربران بخوبی می‌دانند توقف اجرای سیستم‌عامل و خاموش کردن رایانه نیازمند طی مراحلی همچون بستن برنامه‌های فعال است، که این کار با کلیک روی گزینه‌ Shut Down انجام‌پذیر است.

آیا می‌دانید هنگام کلیک روی این گزینه در سیستم‌عامل ویندوز چه اتفاقاتی رخ می‌دهد و چه مراحلی تا آماده شدن رایانه برای خاموشی و در نهایت خاموش شدن آن طی می‌شود؟ در این مطلب قصد داریم شما را با برخی از این مراحل آشنا کنیم:

اولین کاری که سیستم‌عامل پس از دریافت فرمان ‌Shut Down انجام می‌دهد بررسی برنامه‌های فعال یا فایل‌های فراخوانی شده در برنامه‌هایی است که عملیات ذخیره‌سازی روی آنها اجرا نشده است.

در ادامه نیز چنانچه برنامه‌ای در این بررسی یافت شود هشدارهای موردنظر به همراه گزینه‌هایی برای بستن اجباری یا انصراف از خاموش کردن رایانه در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

مرحله دوم غیرفعال کردن و توقف سرویس‌های فعال است. در این مرحله که به تنهایی چند زیر مرحله دارد، سرویس‌هایی که اولویت‌بندی برای آنها درج شده باشد متوقف می‌شوند و پس از آن سرویس‌های بدون اولویت متوقف می‌شوند.

در این مرحله هر سرویس تا 12 ثانیه (ویندوز 7) یا 20 ثانیه (ویندوز ویستا) فرصت دارد تا سیگنال توقف را ارسال کند و در صورتی‌که این سیگنال دریافت نشود، سرویس موردنظر به حالت فعال باقی‌مانده و عملیات خاموشی رایانه ‌ادامه می‌یابد.

تخلیه حافظه کش در دیسک سخت در مرحله سوم صوت می‌گیرد و در ادامه گزارش‌های (Logs) موردنظر در سیستم ثبت می‌شوند.

مرحله بعد خارج کردن کاربران ورود یافته در ویندوز است و در صورتی‌که کاربران دیگری با نام کاربری خود وارد ویندوز شده و برنامه‌های فعال را نبسته باشند یا به‌طور کامل از محوطه کاربری خود خارج نشده باشند، عملیات بررسی و ارائه هشدار همچون مرحله اول اجرا می‌شود.

خاتمه دادن به Shell یا Kernel از جمله آخرین مراحل در فرآیند خاموشی است. در این مرحله به فعالیت درایورها و برخی قطعات سخت‌افزاری خاتمه داده می‌شود و هسته مرکزی سیستم‌عامل متوقف می‌شود.

در ادامه چنانچه پردازشی برای به‌روزرسانی سیستم‌عامل ثبت شده باشد، این عملیات آغاز شده و در صورتی‌که فرآیند به‌روزرسانی نیازمند اجرا پیش از بوت بعدی سیستم‌عامل باشد فرمان انجام این کار ثبت می‌شود.

در پایان نیز سیگنال خاموش کردن رایانه ارسال می‌شود که خاموشی کامل رایانه را به همراه دارد.

ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها