اختلافات آمریکا و رژیم صهیونیستی اوج می‌گیرد

قهر «بی‌بی» از سفر به آمریکا

روابط حاکمان عربستان سعودی با مقامات صهیونیستی که طی سال‌های گذشته به صورت مخفی و پنهان جریان داشت، این روزها آفتابی شده است و طرفین دیگر بصراحت از دوستی با یکدیگر سخن می‌گویند. این درشرایطی است که رژیم صهیونیستی به دلیل لجاجت‌های مکرر خود مورد خشم و غضب متحدان اروپایی قرار گرفته و از سوی دیگر عربستان سعودی نیز به دلیل شکست‌های مکرر در جریان جنگ یمن و تحولات سوریه و عراق، روز به روز در منطقه بیشتر منزوی شده است. کینه و نفرت هر دو رژیم نسبت به ایران نیز مزید بر علت شده و بهانه‌ای ناموجه را به دست مقامات هر دو رژیم داده تا بی پروا به همدیگر نزدیک شوند. به طوری که بنیامین نتانیاهو روابط دوستانه رژیم صهیونیستی با عربستان را قوی تر از اتحادیه اروپا توصیف می‌کند.
کد خبر: ۸۷۷۴۲۵

ابراز شادمانی نتانیاهو

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اجلاس اقتصادی داووس گفت: روابط ما با عربستان سعودی قوی‌تر از رابطه با کشورهای عضو اتحادیه اروپاست. این مطلب را پایگاه خبری صعده پرس به نقل از اظهارات وی نقل کرده است. این پایگاه خبری، فیلمی از نتانیاهو را در این اجلاس اقتصادی منتشر کرد که در آن بصراحت می‌گوید: عربستان و مصر و کشورهای عربی خلیج فارس الان دوستان ما شده‌اند. زیرا آینده این کشورها از سوی ایران و داعش در معرض تهدید قرار گرفته است. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سپس با ابراز شادمانی گفت: این کشورها (عربستان و کشورهای عربی) برای مقابله با تهدید ایران، پناهگاهی بهتر از اسرائیل پیدا نکردند تا با آن هم‌پیمان شوند و سطح روابط اسرائیل با کشورهای عربی رو به افزایش و بهتر شدن است.

نزدیکی میان روابط سعودی‌ها و رژیم صهیونیستی به سال‌ها پیش برمی‌گردد و حتی در اسناد ویکی‌لیکس آمده بود که عربستان و اسرائیل در زمینه‌های اطلاعاتی و امنیتی مخفیانه با یکدیگر همکاری دارند. بعضی ناظران، شروع این روابط را به قبل از سال‌های 1948 تا 2002 میلادی می‌دانند. یعنی وقتی عربستان، اتحادیه عرب را در نشست بیروت به صلح با اسرائیل فراخواند.

یک سال پیش برملا شد که انور عشقی، یک ژنرال بازنشسته سعودی که از افراد نزدیک به خاندان حاکم عربستان به شمار می‌رود مکرر با دوری‌گلد، یکی از مقامات رژیم صهیونیستی در واشنگتن دیدار و گفت‌وگو داشته است. همان زمان اعلام شد نمایندگان عالی مقام دو طرف تاکنون بیش از پنج بار در آمریکا، هندوستان، ایتالیا و جمهوری چک با هم ملاقات کرده‌اند. انورعشقی در اظهاراتی که شبکه الجزیره آن را پخش کرد، گفته بود: ما تمایلی به انزوای اسرائیل در منطقه نداریم و خواهان ادامه دشمنی میان فلسطینی‌ها، اسرائیلی‌ها و خودمان (عربستان) با اسرائیل نیستیم.

سابقه همکاری

چند سال پیش نیز مطبوعات عربستانی پرده از رسوایی آل‌سعود‌ برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی برداشتند و افشاکردند حکومت سعودی با شرکتی اسرائیلی که در طرح‌های یهودی‌سازی قدس اشغالی مشارکت دارد، قراردادهای میلیارد دلاری امضا کرده است. شرکت فرانسوی ویولیا، متخصص در ارائه خدمات زیربنایی و زیر ساختی در حوزه آب و بازیافت زباله و تولید انرژی است. این شرکت ازجمله شرکت‌هایی به حساب می‌آید که به دلیل اجرای بسیاری از طرح‌های صهیونیستی در کرانه باختری و قدس اشغالی ازجمله یهودی‌سازی قدس اشغالی از سوی اروپایی‌ها تحریم شده است. اولین قرارداد شرکت ویولیا با عربستان سال ۲۰۰۷ میلادی در حوزه شیرین‌سازی آب دو شهر الجبیل و ینبع به ارزش ۹۴۵ میلیون دلار امضا شد. از سال ۲۰۰۷ میلادی تاکنون این شرکت ۶۲ قرارداد شیرین‌سازی آب دریا را با عربستان امضا کرده است. با وجود این برخی دیگر عقیده دارند هیچ زمانی حاکمان عربی آشتی‌جو مخالف اسرائیل نبوده‌اند و حتی وقتی فیصل، پادشاه وقت عراق در پاسخ به نامه وایزمن از رهبران جنبش جهانی صهیونیست خواستار مهاجرت یهودیان اروپا به فلسطین شد و آنها را برادران و هم‌نژاد عرب‌ها توصیف کرد هم، بحث حاکمان عربی به هیچ وجه مخالفت با موجودیت اسرائیل در منطقه نبوده است.

خسارت ۳۱ میلیارد دلاری رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی در حالی مشغول بازسازی روابط خود با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و در راس آنها عربستان سعودی است که بشدت از سوی اتحادیه اروپا تحت فشار قرار دارد. تحریم کالاهای تولید شده توسط شهرک‌نشینان از سوی اروپایی‌ها که روز جمعه گذشته مورد تائید آمریکا نیز قرار گرفت تاکنون میلیاردها دلار به رژیم صهیونیستی خسارت وارد کرده است. به گزارش فلسطین الیوم، مصطفی البرغوثی، دبیرکل ابتکار ملی فلسطین گفته است بنا بر اعلام کارشناسان اقتصادی، تحریم کالاهای اسرائیلی در جهان در سال ۲۰۱۵ باعث خسارت ۳۱ میلیارد دلاری به رژیم صهیونیستی شده است. وی در ادامه خواستار تشدید تحریم کالاهای اسرائیلی از سوی اعراب، مسلمانان و بخصوص فلسطینی‌ها شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها