اختلافات آمریکا و رژیم صهیونیستی اوج می‌گیرد

قهر «بی‌بی» از سفر به آمریکا

دولت آمریکا می‌گوید نخست‌وزیر رژیم اسرائیل از سفر به واشنگتن به دعوت اوباما خودداری کرده است.
کد خبر: ۸۸۸۲۷۸
قهر «بی‌بی» از سفر به آمریکا

کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از سفر به واشنگتن به دعوت دولت آمریکا، خودداری کرده است. به نوشته رویترز، براساس دعوت نامه ارسال شده از سوی دولت آمریکا، قرار بود نتانیاهو معروف به «بی بی» روز 18 مارس (28 اسفند) در واشنگتن با باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کند، اما نخست‌وزیر اسرائیل این دعوت را نپذیرفته است.

ند پرایس، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای که برای رسانه‌ها ارسال کرد، گفت: «آماده بودیم میزبان نشستی دوجانبه باشیم، اما در کمال تعجب ابتدا از طریق گزارش‌های رسانه‌ای متوجه شدیم که نخست‌وزیر به جای پذیرش دعوت ما، تصمیم به لغو این سفر گرفته و گزارش‌های منتشر شده مبنی بر این که ما نتوانسته‌ایم طبق برنامه نخست‌وزیر عمل کنیم، نادرست است .» بعد از آن که کاخ سفید اعلام کرد از طریق گزارش‌های رسانه‌ای متوجه شده است بنیامین نتانیاهو با رد دعوت آمریکا، تصمیم به لغو سفر خود به واشنگتن گرفته است، دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی این موضوع را رد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تایمز اسرائیل، دفتر نتانیاهو دیروز بلافاصله با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد جمعه گذشته، «ران درمر» در نشستی در کاخ سفید قدردانی نتانیاهو از دعوت اوباما را بیان کرد و به آنها اطلاع داد به احتمال زیاد نخست وزیر به واشنگتن سفر نخواهد کرد اما پاسخ نهایی را دوشنبه بعد از گفت‌وگو با نخست‌وزیر به آنها می‌دهد.

ظاهرا قرار بوده نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای سخنرانی در کنفرانس سالانه لابی آیپک (کمیته عمومی امور آمریکا ـ اسرائیل) به واشنگتن سفر و در حاشیه این سفرهم به رسم هر سال با رئیس جمهور آمریکا دیدار کند.بر اساس گزارش ها، با لغو این سفر نتانیاهو قرار است 20 مارس از طریق ماهواره در کنفرانس آیپک سخنرانی کند.

کینه نتانیاهو و ریشه‌های آن

اختلافات بین نتانیاهو و اوباما به نوع تفکر و رویکرد دو طرف در رابطه با چالش‌های بین‌المللی بویژه در منطقه خاورمیانه باز می‌گردد و از ابتدای انتخاب اوباما به ریاست‌جمهوری آمریکا وجود داشت. اما تنش بین این دو از سال 2012 و پس از آن تشدید شد که نخست‌وزیر اسرائیل در جریان رقابت‌های انتخاباتی علنا به حمایت از میت رامنی، رقیب جمهوریخواه اوباما پرداخت و بعد هم شایع شد اوباما در رقابت‌های انتخاباتی رژیم صهیونیستی از حزب کارگر، یعنی رقیب حزب لیکود به رهبری نتانیاهو، حمایت می‌کند.

در سال‌های گذشته، هرچند دولت اوباما به گفته خود بالاترین سطح همکاری‌های امنیتی و نظامی را با اسرائیل داشت، اما در عین حال بر سر مسائلی چون ساخت شهرک‌‌های غیرقانونی از سوی اسرائیل در اراضی فلسطینی و پرونده هسته‌ای ایران میان واشنگتن و تل‌آویو تنش‌های رسانه‌ای بروز کرد.

چالش شهرک‌سازی

اوباما از رژیم صهیونیستی خواسته بود ساخت شهرک‌ها در کرانه باختری رود اردن و شرق بیت‌المقدس را متوقف کند. واشنگتن تداوم این فعالیت‌ها را برای صلح غیرسازنده دانسته است. اوباما می‌گوید: یک کشور فلسطینی مستقل و پایدار، تنها راه برای تضمین صلح و امنیت اسرائیل است.»

موضوع هسته‌ای ایران و تنهایی نتانیاهو

همچنین در موضوع هسته‌ای ایران که با برنامه برجام از برهه‌های حساس عبور کرد، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تمامی تلاش خود را به کار بست تا مانع نهایی شدن این توافق شود. وی بارها نمایندگانی را به آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اعزام کرد و با تماس‌های تلفنی خود با اوباما در تلاش بود وی را از توافق با ایران بر حذر دارد اما موفق نشد و نتانیاهو در نهایت یاس و ناامیدی، توافق هسته‌ای را پاداشی از سوی دولت اوباما به ایران عنوان کرد.

دوستان منطقه‌ای، بی‌نیاز از حامیان فرامنطقه‌ای

گرچه یک مقام ارشد اسرائیلی مدعی شده علت لغو سفر نتانیاهو به آمریکا بیم از درگیری ناخواسته در رقابت انتخاباتی آمریکاست، اما مسیر تحولات چند سال گذشته بین واشنگتن و تل‌آویو نشان می‌دهد نتانیاهو در سال‌های اخیر رویکرد مستقل تری را در پیش گرفته است. وی که اکنون بیش از پیش خود را به جهان عرب نزدیک می‌بیند، از این رو به نظر می‌رسد با نزدیک شدن اسرائیل به عربستان، کشورهای حوزه خلیج فارس، مصر، و ترکیه نتانیاهو دیگر نیاز کمتری را به آمریکا به عنوان یک حامی فرامنطقه‌ای در برابر دشمنان منطقه‌ای حس می‌کند.

بن‌بست در بسته جدید کمک نظامی آمریکا به تل‌آویو

یدیعوت آحارونوت گزارش کرد: جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد در سفر به اراضی اشغالی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را به امضای تفاهم‌نامه امنیتی میان واشنگتن و تل‌آویو متقاعد کند؛ تفاهم‌نامه‌ای که کمک امنیتی مداوم واشنگتن به تل‌آویو ظرف ده سال آینده را تضمین می‌کند.چندی پیش «بنیامین نتانیاهو» اعلام کرد منتظر رئیس‌جمهور بعدی آمریکا می‌ماند تا این که بتواند با وی به یک توافق نظامی بهتر دست پیدا کند. اما واشنگتن به نتانیاهو اعلام کرد بسته کمک نظامی آمریکا به اسرائیل را امضا کند زیرا با ورود رئیس‌جمهور بعدی آمریکا به کاخ سفید، توافق بهتری در این زمینه حاصل نمی‌شود. روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» گزارش کرد، بعد از سه دور مذاکره بین آمریکا و رژیم صهیونیستی، مذاکرات درباره بسته جدید کمک نظامی آمریکا به تل‌آویو به بن بست رسید زیرا دو طرف تلاش می‌کنند برای یکدیگر قلدری کنند.

حسین امیری

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها