یک روز در میان خیران و کودکان سرطانی

«محک» روایتی نو از سرطان

جدال بیماران سرطانی خراسان شمالی با درد و محرومیت

با وجود این که آمار بیماران سرطانی در خراسان شمالی بسیار بالاست، اما متأسفانه محرومیت و نبود امکانات مناسب برای درمان و مراقبت، امید بسیاری از بیماران سرطانی را به یأس بدل می‌کند.
کد خبر: ۸۷۳۹۸۶

به گزارش مهر، بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خراسان شمالی، اکنون در این استان هزار و ۲۷۰ پرونده سرطان ثبت شده که از این تعداد ۹۱۸ بیمار سرطانی در حال شیمی‌درمانی هستند.

این آمار با توجه به جمعیت ۹۰۰ هزار نفری خراسان شمالی، این استان را در زمره یکی از استان‌های دارای آمار بالای بیماران سرطانی قرار داده است، اما با وجود این کمبود پزشک، نبود امکانات رادیولوژی و پرتودرمانی و نبود آسایشگاه برای بیماران سرطانی در خراسان شمالی سبب شده تا بیماران برای پیگیری درمان و دریافت خدمات به شهرهای بزرگ‌تر نظیر مشهد و تهران سفر کنند.

این موضوع افزون بر افزایش هزینه‌های سرسام‌آور درمان سرطان، ناراحتی‌های روحی و روانی را نیز به مجموعه دردهای بیماری سرطان بیماران و خانواده‌های آنها اضافه می‌کند.

سیدمحمد حریری، رئیس انجمن حمایت از بیماران سرطانی خراسان شمالی، با اشاره به این که متأسفانه زیرساخت‌های لازم برای درمان بیماران سرطانی در خراسان شمالی فراهم نیست، می‌گوید: تلاش‌های زیادی برای رفع مشکلات و کاستی‌های این بیماران و تهیه وسایل درمان آنها در استان صورت گرفته، اما با وجود این پیگیری‌ها و تلاش‌ها، هنوز نتیجه مناسبی حاصل نشده است.

وی با بیان این که کمبود پزشک، نبود امکانات رادیولوژی و پرتودرمانی و نیز نبود آسایشگاه برای بیماران سرطانی، مهم‌ترین مشکلات و کاستی‌های خراسان شمالی در رابطه با بیماری سرطان محسوب می‌شوند، می‌افزاید: این کمبودها سبب شده تا برخی از بیماران سرطانی این استان برای درمان به مشهد و تهران سفر کنند.

وی ادامه می‌دهد: این بیماران در هر سفر درمانی تقریبا یک ماه و نیم در تهران و مشهد مستقر می‌شوند که این موضوع هزینه‌های بیماران و خانواده‌های آنها را به‌شدت افزایش می‌دهد. بیماران سرطانی توانایی تأمین هزینه‌های دارو و درمان را ندارند. به همین دلیل نیز بیش از ۱۵ درصد از بیماران سرطانی خراسان شمالی به‌طور کلی روند درمان خود را رها کرده و منتظر مرگ هستند.

ابراهیم گلمکانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خراسان شمالی نیز با تایید نیاز مبرم بیماران سرطانی این استان به مرکز پرتودرمانی، اظهار می‌کند: دو سال پیش دستگاه پرتودرمانی با اعتبار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خریداری شد و اکنون در اختیار این دانشگاه قرار دارد.

وی اضافه می‌کند: با وجود خرید این دستگاه، بخش مهم‌تر موضوع، تهیه فضای مناسب برای استقرار دستگاه است زیرا باید برای قرارگیری دستگاه پرتودرمانی، بونکرهایی ساخته شده و این مهم دستورالعمل‌های ساختمانی و فیزیکی ویژه خود را دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها