افتتاح ایرانی‌ترین فازهای پارس جنوبی

روز دوشنبه در حالی فازهای 15 و 16 پارس جنوبی به عنوان ایرانی‌ترین فازهای این مجتمع گازی توسط حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان افتتاح شد که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران حوزه و نفت بر این باورند تکمیل این دو فاز با حداقل استفاده از توان خارجی، نشان‌دهنده پیشرفت سریع صنعت نفت کشورمان به سمت خودکفایی با استفاده از همکاری‌های سپاه و دولت در عرصه سازندگی است.
کد خبر: ۸۷۱۹۶۱

توسعه این دو فاز از سال 1385 آغاز شد و عمده کار پیشرفت این دو فاز تا سال 1392 انجام شد به طوری که بر مبنای گزارش رستم قاسمی وزیر نفت دولت دهم در مردادماه سال 1392 و در آستانه تغییر دولت، فازهای 15 و 16 تا آن زمان نزدیک به 92 درصد تکمیل شده بود. روز گذشته، رکن‌الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت، نیز به این موضوع اشاره کرد و گفت: این دو فاز حاصل تلاش سه دولت، پنج وزیر نفت و چهار مدیرعامل شرکت ملی نفت است که در مجموع 149 میلیون نفر ساعت کار در این پروژه انجام شده است.

ایرانی‌ترین فاز در میدان گازی پارس جنوبی

سردار عبداللهی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) در مراسم افتتاحیه این فازها گفت: فازهای 15 و 16 پارس‌جنوبی در واقع ایرانی‌ترین فاز در میدان گازی پارس‌جنوبی است که با تلاش و فعالیت شبانه‌روزی متخصصان داخلی و کارشناسان ایرانی به بهره‌برداری رسیده است.

وی افزود: تکمیل و راه‌اندازی این فازها در واقع اثبات شعار ما می‌توانیم است و بدون تردید تکمیل پالایشگاه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی، نماد کار اقتصادی و خوداتکایی است، زیرا خارجی‌ها ساخت این فازها را رها کردند و رفتند و باور نمی‌کردند کسی این بار را از زمین بردارد.

به گزارش فارس، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) تصریح کرد: تکمیل این فاز و افتتاح فازهای بزرگ و مهم در پارس‌جنوبی در واقع تیری آتشین بر قلب دشمن است و دشمنان از این همه تخصص و توان بالای متخصصان ما در صنعت نفت ابراز شگفتی کرده‌اند.

عبداللهی با بیان این‌که فازهای 15 و 16 بدون حادثه منجر به فوت راه‌اندازی شده گفت: این فاز بدون تلفات و خسارت مالی تکمیل شده و این یک افتخار بزرگ برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) اضافه کرد: بدون تردید تمامی مراحل ساخت فازهای 15 و 16 از مطالعه تا راه‌اندازی و تولید آن با بهره‌گیری از توان و ظرفیت داخلی و به دست توانمند متخصصان ایرانی در مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) سپاه اجرا شده است.

عبداللهی تاکید کرد: با افتتاح پالایشگاه 15 و 16 پارس جنوبی تولید روزانه بیش از 50 میلیون مترمکعب گاز شیرین، 77 هزار بشکه میعانات گازی، 400 تن گوگرد، 2700 تن اتان، 2900 تن پروپان و بوتان محقق می‌شود. وی ادامه داد: 125 میلیون‌نفر ساعت کار در فازهای 15 و 16 پارس‌جنوبی انجام شده و هیچ‌گونه تلفات و خسارتی نداشتیم.فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) خاطرنشان کرد: تاکنون 16 میلیارد مترمکعب گاز از فازهای 15 و 16 برداشت شده و همچنین بیش از 15 میلیون بشکه میعانات گازی نیز استحصال شده است.

عبداللهی تاکید کرد: مجموع پروژه‌های خاتم، سالانه 35 تا 40 میلیارد دلار برای کشور عایدات دارد و امیدواریم به اهداف موردنظر برسیم.

کمتر از یک سال کل سرمایه باز خواهد گشت

رکن‌الدین جوادی نیز در مراسم یاشده با اشاره به ارزش محصولات تولیدی این فازها، گفت: ارزش محصولات این فازها از زمان راه‌اندازی تاکنون با نفت 50 دلاری، سه میلیارد دلار بوده که با تکمیل ظرفیت، از این پروژه سالانه شش میلیارد دلار درآمد خواهیم داشت و به معنی بازگشت اصل سرمایه در کمتر از یک سال است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان این‌که برای تکمیل پروژه و راه‌اندازی فازهای 15 و 16 در دولت یازدهم 700 میلیون دلار هزینه شده است، ادامه داد: امضای قرارداد این فاز در تیرماه 1385 میان شرکت ملی نفت ایران و سپانیر صورت گرفته و در 113 ماه گذشته از آغاز کار این پروژه حدود پنج میلیارد و 500 میلیون دلار هزینه در بر داشته است که برای افتتاح و تکمیل آن 45 میلیون نفر ساعت در طول 28 ماه گذشته در این فازها فعالیت کرده‌اند.

جوادی با بیان این‌که با تکمیل فازهای پارس جنوبی تولید آن معادل پنج میلیون و 800 هزار بشکه نفت خام در روز می‌شود، گفت: با وجود تحریم‌ها و طولانی شدن زمان اجرای این پروژه، توسعه این فازها به خوبی انجام شده است و با قیمت‌های کنونی نفت، ممکن است درآمد این میدان از درآمد تولید نفت بیشتر باشد. وی سهم ساخت داخل در اجرای این پروژه را 70 درصد عنوان کرد و با بیان این‌که این بالاترین رقم در استفاده از ساخت داخل در یک پروژه است، تصریح کرد: سهم ساخت داخل در فاز 12 پارس جنوبی، 67 درصد بوده است.

قصد ما نمایش نیست

بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت نیز در این مراسم درباره اهمیت افتتاح این پروژه در زمان تحریم‌ها گفت: به دلیل تحریم هزینه اجرای پروژه‌ها چند برابر شده است و این هزینه‌ها به کشور تحمیل شد، در حالی که انجام این پروژه با نصف این رقم قابل اجراست، اما آنچه مهم است اجرایی شدن آن توسط متخصصان و دلسوزان ایرانی است.

وی با اشاره به این‌که فاصله زیادی با لغو تحریم‌ها نداریم و به‌زودی شاهد این دستاورد بزرگ ملی خواهیم بود، تصریح کرد: امیدواریم با رفع تحریم‌ها، دسترسی بهتر به تجهیزات، ایجاد فضای انتقال و ارتقای فناوری و پایین آمدن قیمت پروژه‌ها میسر شود.

به گزارش شانا، وزیر نفت با بیان این‌که افتتاح پروژه پس از تکمیل آن هدف وزارت نفت است، گفت: قصد ما نمایش دادن نیست بلکه تکمیل پروژه‌ها هدف اصلی وزارت نفت است. وی با بیان این‌که ظرف دو سال اخیر 150 میلیون مترمکعب به ظرفیت پالایشی کشور افزوده شده است، اضافه کرد: این موضوع سبب شده مصرف سوخت نیروگاه‌ها در کشور از 45 درصد در سال 92 به حدود 15 تا 20 درصد در سال جاری (94) برسد.

زنگنه اظهار امیدواری کرد پیش از پایان کار دولت یازدهم همه فازهای پارس جنوبی به‌جز بخشی از فاز 14 در صورت تأمین منابع مالی به بهره‌برداری برسد. همچنین با تکمیل این فازها، ده میلیون تن به حجم خوراک پتروشیمی‌ها افزوده خواهد شد.

عماد عزتی - اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها