حماس ، حماسه آفرید

سرانجام پس از کش و قوسهای فراوان ، انتخابات پارلمانی فلسطین با اعلام نتایج قطعی آن ، به پایان رسید و جنبش فلسطین «حماس» حماسه ای دیگر را در عرصه سیاسی اجتماعی فلسطین رقم زد.
کد خبر: ۸۶۹۵۶

جنبش حماس در انتخابات پارلمانی فلسطین که روز چهارشنبه هفته گذشته انجام شد ، توانست از مجموع 132کرسی ، 76کرسی را به خود اختصاص دهد و جنبش فتح ، دیگر گروه فعال سیاسی تنها 43کرسی را به دست آورد. همچنین آرای اخذ شده نشان می دهد که 78درصد از 1.3 میلیون نفر واجد شرایط در انتخابات شرکت کرده اند. پیروزی قاطع جنبش حماس علاوه بر بازتابهای داخلی با واکنش های بین المللی نیز مواجه شده که بیانگر غیرمنتظره بودن نتایج این انتخابات بوده است . به گزارش ایرنا، جنبش حماس پس از کسب پیروزی مطلق در انتخابات پارلمانی با صدور بیانیه ای علاقه خود را برای مشارکت تمامی تشکلهای فلسطینی از جمله جنبش فتح در دولت آینده ابراز کرد. در این بیانیه ، همچنین بر تمایل حماس بر تشکیل دولت وحدت ملی تاکید شده است . اعلام نتایج انتخابات پارلمانی فلسطین که با پیروزی نامزدهای حماس ، همراه شد ، مقامهای امریکایی را در حالت «شوک» قرار داده است . شوک ناشی از موفقیت کامل جنبش حماس ، موجب شده تا مقامهای امریکایی به جای تحلیل درست وقایع و پذیرش واقعیت های فلسطین ، با دستپاچگی تمام ، ضمن توصیف جنبش حماس به یک سازمان تروریستی ، حتی همان اندک دوستان خود را در میان فلسطینی ها از دست بدهد. رئیس جمهور امریکا با نادیده گرفتن علت اصلی پیروزی حماس که در نزدیک بودن اهداف آنان با منافع و آرمان مردم فلسطین نهفته است ، موفقیت جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) را ، اعتراض به عملکرد تشکیلات خودگردان و فساد اداری مالی موجود در آن دانسته است . بوش با تاکید بر این که حماس باید از موضع خود مبنی بر نابودی اسرائیل دست بکشد ، خاطرنشان کرد که واشنگتن از گروهی که بخواهد اسرائیل را نابود کند ، پشتیبانی نخواهد کرد. در پی پیروزی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» در انتخابات ، محافل سیاسی فلسطینی ، اسماعیل هنیه از فرماندهان برجسته این جنبش را مهمترین نامزد برای احراز پست نخست وزیری حکومت خودگردان معرفی می کنند و از نصر یوسف به عنوان وزیر خارجه نام می برند.

تایید انتخابات توسط ناظران بین المللی

رئیس جمهور سابق امریکا که ریاست تیم ناظران بین المللی ناظر بر روند انتخابات پارلمانی فلسطین را برعهده داشت ، سالم برگزار شدن انتخابات را تایید کرد. به گزارش مهر ، جیمی کارتر که در کنفرانس خبری در قدس شرقی در میان خبرنگاران سخن می گفت ، تصریح کرد: انتخابات فلسطین در فضای امنیتی و سالم و بدون هر گونه خشونت برگزار شد. در همین راستا ، خبرگزاری ها اعلام کردند که وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه ای تاکید کرد ، مسکو به انتخابات دموکراتیک مردم فلسطین احترام می گذارد. در این بیانیه آمده است : روسیه ، انتخابات پارلمانی فلسطین را یک رویداد بزرگ در مسیر حاکمیت دموکراسی در جامعه فلسطین و ایجاد نهادهای دولت آینده می داند. در این راستا اتحادیه اروپا نیز ضمن استقبال از برگزاری انتخابات موفقیت آمیز پارلمانی فلسطین خاطرنشان کرد که مردم فلسطین آشکارا نشان دادند که آینده سیاسی خود را با ابزار دموکراتیک تعیین می کنند. البته سران کشورهای آلمان ، انگلیس ، ایتالیا و استرالیا ضمن اظهار تاسف از پیروزی حماس ، نتایج انتخابات را نگران کننده خواندند چرا که دولتهای غربی نشان داده اند که هر گاه انتخابات به عنوان یک رکن دموکراسی در سایر کشورها با اهداف آنان هماهنگی نداشته باشد ، آن را بر نمی تابند.

واکنش رژیم صهیونیستی اسرائیل

به دنبال اعلام نتایج انتخابات پارلمانی فلسطین که به پیروزی نامزدهای حماس منجر شد ، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه امریکا ، خاویر سولانا ، نماینده عالی سیاست خارجی اروپا و وزرای خارجه اتریش و آلمان به بررسی نتایج و پیامدهای انتخابات فلسطین پرداخت و از حضور حماس در عرصه تصمیم گیری تشکیلات خودگردان فلسطین ، ابراز نگرانی کرد. به گزارش مهر ، کوفی عنان ، دبیر کل سازمان ملل متحدنیز در همین راستا گفته است : سازمان ملل با هر دولتی که پس از انتخابات روی کار آید، همکاری خواهد کرد.

تحولات در درون فلسطین

صائب عریقات ، نامزد جنبش فتح در انتخابات اعلام کرد که محمود عباس ، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ، جنبش حماس را مامور تشکیل دولت جدید خواهد کرد اما تاکید کرد که جنبش فتح در آن شرکت نخواهد داشت . محمود عباس نیز پس از اعلام نتایج انتخابات و پیروزی حماس ، تصریح کرد که دولت آتی فلسطین باید طرح و برنامه ای برای مقابله با شهرک سازی رژیم صهیونیستی و دیوار حائل داشته باشد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها