گزارش جام جم آنلاین از بازار آجیل و میوه شب یلدا

افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت اقلام یلدایی

با نزدیک شدن به شب یلدا ، بازارآجیل و میوه نیز رنگ دیگری به خود گرفته است و واحدهای صنفی درتلاشند تا در این چند روز رکود فروش خود را جبران کنند. اگر چه قیمت برخی اقلام تا حدودی ثابت مانده اما برخی اقلام نیز به گفته فعالان بازار حدود 10تا15 درصد نسبت به سال گذشته افزایش قیمت یافته است.
کد خبر: ۸۶۴۷۴۰
افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت اقلام یلدایی

به گزارش جام جم آنلاین ، هم آکنون آجیل شب یلدا با توجه به کیفیت جنس هایی که درآن به کار رفته قیمت های متفاوتی دارد که خود آجیل فروشان آن را به سه دسته اعلاء لوکس ، اعلاء و معمولی تقسیم بندی می کنند که با توجه به مرغوبیت مغزها وحتی نوع بسته بندی تعیین قیمت می شود . در حال حاضر انواع پسته از 45 هزار تومان تا 62 هزار تومان و بادام از 54 هزار تا 60 هزار تومان وفندوق نیز از35هزارتا 60 هزار تومان فروخته می شود.

از سوی دیگر، تخمه کدو 34 تا ۳۱ هزار تومان، بادام هندی ۵۵ هزار تومان، کشمش ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان و باسلوق ۲۲ هزار تومان در سطح شهر به فروش می‌رسد.

همچنین قیمت آجیل ۴ مغز ۵۶ تا ۷۸ هزار تومان و آجیل مخصوص شب یلدا که ترکیبی از خشکبار مصرفی این ایام است نیزبا توجه به ارقام که در آن بکار رفته را می‌توان از 37 هزار تا ۶۰ هزار تومان از بازار خریداری کرد.

به گفته فروشندگان خشکباردرحال حاضر به طور طبیعی قیمت خشکبار درحد بالایی قرار دارد در نتیجه کشش افزایش قیمت بیشتر از این را ندارد و اگر افزایش بیشتری داشته باشد باعث کاهش تقاضا می شود.

مصطفی احمدی رییس اتحادیه آجیل و خشکبار به جام جم آنلاین گفت :آجیل شب یلدا شامل 7-8 رقم جنس می شود که در سه نوع مدل درجه یک لوکس ، اعلاء ومعمولی به فروش می رسد که قیمت آنها نیز با توجه به نوع جنس و کیفیتی که دارند متفاوت است.

وی گفت: قیمت آجیل شب یلدا از کیلویی27 هزار و 500 تومان تا 38 هزار و 500 تومان قیمت‌گذاری شده است ولی بر اساس نوع خشکبار مورد استفاده در این آجیل قیمت‌های بالاتر یا پایین‌تر از نرخ مصوب نیز خواهد داشت، همچنین آجیل‌های سفارشی شب یلدا قیمت‌گذاری ندارند.

احمدی با اشاره به افزایش 10 درصدی قیمت برخی اقلام آجیل نسبت به سال گذشته گفت :هر چند برخی اقلام در کشور تولید می شود، اما برخی مثل بادام هندی در کشور کشت نمی شود وهمه وارداتی است ، برخی اقلام تولیدی در کشور نیزچون جوابگوی نیاز مصرفی نیست باقی آن از خارج وارد می شود ، مثل گردو و بادام، بنابراین قیمت این محصولات نیز به نرخ ارز وابسته است و با گران شدن ارز قیمت این اقلام نیز افزایش می یابد.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار گفت : متاسفانه به دلیل بالا بودن تعرفه گمرکی که 40 درصد است برای قاچاقچیان می صرفد که اقدام به واردات غیر رسمی این محصول کنند اما اگر این تعرفه معقول باشد حداقل اینگونه ارقام که خوراکی است و باسلامت و بهداشت مردم سرو کار دارد می تواند به اندازه نیاز کشور از مبادی رسمی وارد کشور شود.

احمدی با اشاره به رکود حاکم بر فروش خشکبار گفت : واحدهای صنفی متاسفانه درماههای گذشته فروششان کم بوده که شاید یکی از دلایل آن بالا بودن قیمت خشکبار و کاهش قدرت خرید مردم باشد ، ولی امید می رود بازار در روزهای منتهی به شب یلدا و همچنین با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال تکانی بخورد.

فروش آجیل های بی کیفیت

وی در پاسخ به این سوال که آیا کسادی بازار باعث نشده است که کیفیت آجیل ها به دلیل فروش نرفتن درطول سال کاهش یابد گفت : جنس های ما بین ماههای پنجم ، ششم و هفتم سال و خیلی کم درماه هشتم از بخش کشاورزی به دست می آید و این دلیل نمی شود که محصولی که شهریور تولید شده اگردر اسفند ماه عرضه شود کهنه باشد. البته هستند افرادی که در ایامی مثل شب یلدا و عید سروکله اشان پیدا می شود و حتی در کنار پیاده روها و برروی وانت ها اقدام به فروش خشکبار می کنند که ممکن است محصولات کهنه که خیلی وقت است در انبار شهرستانها باقی مانده است را بفروشند که باید برروی آنها نظارت صورت گیرد ، اما صنوفی که دارای مجوز هستند برای جلب مشتری محصولات با کیفیت ارائه می دهند بنابراین مردم باید مراقب باشند که از هر جایی آجیل خریداری نکنند.

هندوانه 4هزار و 800 تومان

این روزها علاوه بربازار آجیل بازار میوه هم داغ است و برخی از دلالان با انبار کردن هندوانه و انار برای عرضه در چنین روزهایی باقیمت بالاترمنتظر نشستند . هم اکنون در میوه فروشی ها قیمت هر کیلوگرم پرتقال تامسون شمال بین ۲۸۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان، پرتقال جنوب بین ۳۲۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان، کیوی بین ۳ هزار تا 4800 تومان، نارنگی بین 3200تا 5000تومان و انار از 2000 تومان تا 5هزار تومان و هر کیلو هندوانه 2 هزار تا 4 هزارو800 تومان و موز 2800 تا 3هزارو500 تومان به فروش می رسد . البته هستند میوه فروشی‌هایی که با توجه به مکان مغازه ها و سرقفلی و اجاره ای که می پردازند قیمت‌های بالاتری نیز برای میوه‌های خود عنوان می‌کنند.

به گفته رییس اتحادیه فروشندگان میوه ، درروزهای تعطیلی گذشته به دلیل نامنظم شدن ارسال بار به تهران قیمت نارنگی و پرتقال و هندوانه 10 تا 15 درصد افزایش یافت.

وی گفت: با توجه به قیمت پایین هندوانه و به صرفه نبودن کاشت آن در میناب و دزفول کشت هندوانه کاهش یافت و دلالان نیز از چند روز گذشته اقدام به خرید هندوانه به قیمت 2 هزار تومان کرده و آن را در انبارها برای شب یلدا ذخیره کرده‌اند.

به گفته مهاجران قیمت هندوانه در شب یلدا بستگی به هوا دارد چرا که اگر بارندگی باشد و امکان فروش توسط ماشین در خیابان وجود نداشته باشد قیمت آن کاهش می‌یابد.

سیما رادمنش - خبرنگارجام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
داور
-
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
۰
۰
درهمه دنیا موقع نزدیك شدن به جشنها همه چیز ارزنتر میشود تا طعم شیرین جشن به مذاق فقیر وغنی خوش باشد اما متاسفانه دركشورما برعكس در روزهای خاص سودجویی وفرصت طلبی دلالان همیشه كام اقشار متوسط ونیازمند را تلخ كرده وسرپرست خانواده جلوی اهل وعیال شرمنده شده.

نیازمندی ها