هواداران فوتبال در جست‌وجوی عدالت

همین چند روز پیش بود که در جریان بازی تیم‌های استون ویلا و وست بوموویچ در یک‌چهارم نهایی جام حذفی انگلستان، هواداران ویلا پس از اتمام بازی وارد زمین چمن ویلاپارک شدند، با این حال کمترین درگیری میان هواداران دو تیم و پلیس پیش آمد تا باورمان شود کاهش ١٨ درصدی میزان بازداشت هواداران فوتبال خبری دور از ذهن و غیرواقعی نبوده است.
کد خبر: ۸۶۲۹۳۰
هواداران فوتبال در جست‌وجوی عدالت

برای سومین فصل متوالی میزان بازداشتی فوتبال کاهش یافت و به کمترین میزان خود در تاریخ رسید، با این حال کمتر پیش آمده درباره این موضوع خبری خوانده باشید و تنها زمانی در این باره خبری منتشر می‌شود که اتفاقات تلخی از سوی هواداران سر بزند و تعداد افراد بازداشتی سر به آسمان بگذارد.

فوتبال در مسیر آرامش

آمار منتشر شده از سوی مجله the home office نشان می‌دهد میزان افراد بازداشت شده در فوتبال ١٨ درصد یا به عبارتی ٤٠٠ نفر نسبت به فصل قبل رقابت‌های فوتبال کاهش داشته است.

در فوتبال جزیره ١٨٧٣ بازداشتی مرتبط با فوتبال داشته‌ایم که ٩/٤ درصد از صدهزار بازداشتی سالانه انگلستان را تشکیل می‌دهند. در عین حال اختلالات اجتماعی و استفاده از نوشیدنی‌های غیرمجاز به ترتیب با ٣٤ و ٢٢ درصد، بیشترین سهم جرائم را از آن خود کرده‌اند. این یعنی از میان هر20 هزار هوادار فوتبال، تنها یک نفر بازداشت می‌شود.

حال این آمار را با تعداد ٧٥ بازداشتی از میان ١٣٥ هزار فرد شرکت‌کننده در فستیوال گلاستنبری مقایسه کنید که به طور میانگین از میان هر ١٨٠٠ نفر یک نفر بازداشت شده است. بنابراین احتمال بازداشت در این فستیوال یازده برابر یک بازی فوتبال است. این در شرایطی است که تمام افرادی که به دیدن هر دو رویداد می‌روند، روحیه خوبی دارند و برای تجربه لحظات خوب حضور پیدا می‌کنند.

اطلاعاتی خارج از دسترس

آن دسته از افرادی که در حیطه فوتبال بازداشت می‌شوند، به ما تصویری از یک مجرم را نمی‌دهند؛ به همین دلیل فدراسیون هواداران فوتبال علاقه زیادی دارد تا بداند چه تعداد از این افراد به عنوان مجرم، محکوم می‌شوند یا برایشان جرائم و تنبیهاتی در نظر گرفته می‌شود. اما هیچ اطلاعاتی در این زمینه در دسترس نیست. این فدراسیون اگرچه با استفاده از حقوق خود در راستای کمک به هوادارانی که در وضعیت سختی قرار دارند، تمام تلاش خود را انجام می‌دهد، اما ما هنوز شاهد آن هستیم که پیگرد قانونی بسیاری از این هواداران بازداشتی با حضور در دادگاه، جایی که بسیاری از آنها برایشان غیرقابل تصور است و علاقه‌ای به حضور در آن ندارند، به پایان می‌رسد. بسیاری از این هواداران احساس می‌کنند تنها به‌خاطر مرتکب شدن خطایی کوچک در میدان فوتبال، به یک مجرم کامل تبدیل و وارد سیستم جزایی عدالت شده‌اند.

هواداران پیرو اخلاق ورزشی

ملانی کوک که در اتحادیه قوانین فوتبال فعالیت دارد، در تلاش است هواداران بیشتر حضور عدالت را در فوتبال حس کنند.

او درباره فعالیت‌های خود عنوان می‌کند: «ما اکنون متوجه شده ایم اولین بار افزایش تعداد افراد بازداشتی فوتبال زمانی رخ داده که هواداران برای انجام جرائم حق انتخاب داشته یا خود را دربرابر دادگاه قضایی ندیده‌اند. به همین دلیل این نمی‌تواند ارتباطی به فوتبال داشته باشد. افراد بازداشتی زمانی می‌توانند با فوتبال ارتباط داشته باشند که جرم آنها حداکثر در بازه زمانی ٢٤ ساعت از یک مسابقه فوتبال رخ دهد. آیا می‌توان کسی که یک بلیت بازی را یک ساعت پس از بازی در اختیار دارد و به سمت خانه‌اش می‌رود، بازداشت کرد؟» در حال حاضر استفاده از نوشیدنی‌های غیرمجاز و درگیری‌های ناشی از آن بیشترین سهم را در میان جرائم بازداشتی دارد و به همین دلیل هواداران فوتبال آگاهی خوبی نسبت به این مساله پیدا کرده‌اند.

داشتن مشروبات الکلی در ساک ورزشی، نوشیدن الکل در کنار زمین فوتبال و وارد کردن مشروبات الکلی به داخل ورزشگاه ازجمله جرائم قطعی در رابطه با استفاده از مواد الکلی است. این مساله‌ای است که ما به‌ندرت در فوتبال امروزی شاهد آن هستیم، چراکه مردم به پیروی از ورزش نسبت به آن به‌طور موثری متنبه شده‌اند.

جلوگیری از خشونت

هنوز شاهد آن هستیم که نیروی پلیس در کشورهای مختلف برای جلوگیری از خشونت و درگیری‌های مرتبط با فوتبال، به دنبال قوانین جدیدی است که با محکومان قبلی یا مجرمان کنونی برخورد کند. حتی اگر شما سابقه جرمی نداشته باشید و بازداشت خود در رابطه با فوتبال را پیش از این که پایتان به دادگاه برسد، تمام کرده باشید بازهم پلیس از سازمان قضایی می‌خواهد قوانینی وضع کند که از وقوع حوادث احتمالی بکاهد و به نوعی ریسک ناهنجاری‌های فوتبالی را کاهش دهد.

یکی از این قوانین در انگلستان و ولز، تحویل گذرنامه به ایستگاه پلیسی است که معمولا در کنار ورزشگاه مستقر می‌شود. این شرایط حتی زمانی که تیم‌تان در دیگر کشورهای اروپایی هم بازی می‌کند، وجود دارد و حتی اگر تیم باشگاهی یا کشورتان را در خارج از این دو کشور همراهی نکنید، بازهم در طول این مدت گذرنامه‌تان در اختیار پلیس باقی خواهد ماند.

شاید شکایت درباره این وضع، محلی از اعراب نداشته باشد، اما اهمیت به جرائم و بازداشت‌های مرتبط به فوتبال به نوبه خود ارزشمند است. اگرچه این روزها رسانه‌ها تلاش می‌کنند بیشتر ناهنجاری‌ها و بی‌اخلاقی‌های فوتبال را نمایش دهند، اما این هواداران فوتبال هستند که واقعیت را می‌دانند و واقعیت آن است که دوره هولیگان‌های متحجر به پایان رسیده و این آمار اثباتی بر این ادعاست.

پایان راه هولیگانیسم

از چهارم سپتامبر ٢٠١٤، دقیقا ٤٨٤ دستور منع‌کننده جدید وضع شده که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ٢٩ درصد کاهش داشته است.

با کاهش تعداد افراد بازداشتی فوتبال در طول زمان، پیش‌بینی می‌شد این قوانین منع‌کننده نیز کاهش پیدا کند که این اتفاق نیز رخ داده و از ٣١٧٤ مورد تخلف از قوانین در ٢٩ نوامبر ٢٠١١، طی پنج سال ٣١ درصد کاهش دیده شد.

منبع: گاردین

مترجم: عرفان خماند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها