مرجانه گلچین، بازیگر سریال «نفس گرم»:

بینندگان را غافلگیر کردم

زنانی از جنس‌های مختلف

نقش‌های خوب یا به عبارتی نقش‌ کلیدی در تلویزیون کم نداشته‌ایم و این فقط شامل سریال‌های تاریخی نمی‌شود و سریال‌های اجتماعی را هم در برمی‌گیرد. یادمان نمی‌رود بازیگرانی که با بهره بردن از سابقه تئاتری‌شان چه نقش‌هایی در تلویزیون خلق کردند.
کد خبر: ۸۶۲۰۲۲
زنانی از جنس‌های مختلف

البته این اتفاق کمتر برای نقش زنان در آثار نمایشی می‌افتد و بیشتر آنها در نقش‌های کلیشه‌ای دیده می‌شوند؛ یا مادری مهربان هستند یا خواهری دلسوز یا در آشپزخانه دیده می‌شوند و در حال انجام کار خانه. با این حال حتما با نگاهی به سریال‌هایی که سال‌های دور و نزدیک از تلویزیون پخش شده است، بینندگان کتایون ریاحی، مهوش صبرکن و مرجان محتشم در سریال «پس از باران»، ثریا قاسمی و لادن مستوفی را در سریال «خانه‌ای در تاریکی»، شیوا طاهری، ماه‌چهره خلیلی و نگین معتضدی در سریال «گذر از رنج‌ها»، آزیتا حاجیان در سریال «تا ثریا»، پریوش نظریه در سریال « مدینه» و ... را به یاد دارند که نقش زنان نه تنها کلیشه‌ای نیست، بلکه هر یک از شخصیت‌های زن قصه رنگ و لعاب خودشان را دارند. مسلما در ماندگارشدن این نقش‌ها در کنار بازیگران که سهم به سزایی دارند، نویسنده و کارگردان خیلی اهمیت دارند که چگونه شخصیت‌پردازی و آن را اجرا کردند. این اتفاق خوب در سریال تلویزیونی نفس گرم به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور هم افتاده است.

وجه تمایز این سریال به تصویر کشیدن فعالیت اجتماعی زنان در جامعه است که هر یک از آنها دیدگاه‌ها و رفتارهای خاص خودشان را دارند. این سریال یک قصه زنانه دارد که محور اصلی آن هم زنی به نام ملیحه با بازی مرجانه گلچین است. این زن سخنران مجالس مذهبی است که نمونه چنین شخصیتی در آثار تلویزیونی و سینمایی هرگز دیده نشده بود. او بعد از این که متوجه می شود همسرش مرتضی، زن دوم داشته با امتحان بزرگی روبه‌رو می‌شود. ضمن این‌که او علاقه‌مند کمک کردن به مردم است، حتی حاضر می‌شود به ناهید زن دوم همسرش هم پناه بدهد. دیدگاه‌های او در مواجه شدن با مشکلات، مخاطب را به فکر وا می‌دارد. فروغ یکی دیگر از شخصیت‌های زن قصه عسگرپور است. یک زن درد کشیده که همسرش را از دست داده، اما این مساله مانع فعالیت اجتماعی‌اش نمی‌شود و او با کار کردن می‌خواهد بچه‌هایش را بزرگ کند، گرچه درمقابل برادرشوهرش (رحیم نوروزی) با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود و همین باعث می‌شود تا پسرش از او فاصله بگیرد. دیگر زن قصه، مونس است که رویا تیموریان آن را به زیبایی ایفا کرده است. مونس، زن تنهایی است که بعد از مرگ فرزندش (گلنار) افسرده شده و در این مساله داماد (حامد کمیلی) و ملیحه را مقصر می‌‌داند. سیما تیرانداز یکی دیگر از شخصیت‌های زن قصه است که نقش ناهید و همسر دوم مرتضی را بازی می‌کند. با این که او زن دوم است، اما تیرانداز این نقش را بر خلاف کلیشه‌های رایج درآورده و به هیچ وجه بدجنسی زن دوم را ندارد، حتی بیننده با متوجه شدن اتفاقات زندگی او نه تنها با او همذات‌پنداری می‌کند، حتی به او حق می‌‌دهد که چرا زن دوم بودن را به جان خریده است. لیندا کیانی هم نقش ترانه را بازی می‌کند، دختری که می‌خواهد با اسماعیل ازدواج کند. این نقش را می‌توان یک نقش دو لبه دانست، زیرا او اعتقاداتش را از دست داده بود، اما بعد از آشنایی با ملیحه اعتقادات او رنگ و لعاب دیگری می‌گیرد. یکی دیگر از شخصیت‌های زن قصه، مادربزرگ ناهید است که مریم بوبانی این نقش را بازی می‌کند. او فقط یک مادربزرگ مهربان نیست، بلکه با وجود پیری و ناتوانی، اما در مواقع مختلف زندگی‌ ناهید کنار اوست و نمی‌گذارد کرم (رامین راستاد) به خواسته‌هایش برسد. این نقش با لهجه شیرین کاشانی جذاب‌تر شده است. بنابراین در یک نگاه کلی باید دست مریزاد به کارگردان و نویسنده سریال نفس گرم گفت که در قالب داستانک‌های رنگارنگ، روح تازه‌ای به شخصیت‌ زنان در قصه دمیدند و مخاطبان شاهد حضور زنان در فعالیت‌های اجتماعی هستند.

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها