کنفرانس آب و هوایی پاریس موسوم به «کُپ21» (COP21) روز گذشته در حالی آغاز به کار کرد که خیابان‌های پایتخت فرانسه بار دیگر شکل امنیتی به خود گرفت.
کد خبر: ۸۶۰۹۸۶

به گزارش ایرنا، مراسم رسمی افتتاحیه بیست‌و‌یکمین کنفرانس جهانی آب و هوا ساعت 11 به وقت پاریس (13 و 30 دقیقه به وقت تهران) در سالن اصلی و با یک دقیقه سکوت برای گرامیداشت قربانیان حملات تروریستی 13 نوامبر (22 آبان) پاریس آغاز شد. پس از آن، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه و بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد سخنرانی کردند. اولاند در سخنان خود مبارزه با تروریسم و گرم شدن زمین را دو چالش بزرگ دنیای امروز معرفی کرد. اولاند در این سخنرانی که از شبکه خبری «فرانس 24» پخش می‌شد، به حوادث تروریستی اخیر در پاریس اشاره کرد و مساله اصلی این کنفرانس را «صلح» دانست.

این مراسم با ضیافت ناهار ادامه یافت و پس از آن هر یک از مقامات سه‌ دقیقه برای بیان موضع خود در مورد تغییرات آب و هوایی زمان داشتند. بیشتر مقامات شب گذشته فرانسه را ترک کردند و میدان را به مذاکره‌کنندگانی سپردند که تلاش دارند در 11 روز آینده به توافقی دست یابند. «لوران فابیوس» وزیر امور خارجه فرانسه ریاست این کنفرانس را بر عهده دارد.

تدابیر شدید امنیتی

این کنفرانس به دلیل وقایع تروریستی 13 نوامبر پاریس که به کشته شدن 130 نفر و مجروح شدن بیش از 350 نفر انجامید، زیر سایه تدابیر امنیتی شدید و بی‌سابقه برگزار می‌شود. به گزارش منابع خبری، همزمان با آغاز این کنفرانس، 120 هزار پلیس در سراسر فرانسه بسیج شده‌اند و 2800نیروی نظامی و انتظامی نیز در محل برگزاری کنفرانس در «بورژه» (Bourget) در شمال پاریس مسئول تامین امنیت خواهند بود.

لوک پوآنیان، از اتحادیه پلیس استان «ایل دو فرانس» در این زمینه می‌گوید: این بسیج استثنایی تمامی نیروهای نظامی و انتظامی که با پشتیبانی ارتش صورت می‌گیرد، تاکنون بی‌سابقه بوده است. این تدابیر با افزایش کنترل مرزها همراه شده است. 43 هزار نیروی نظامی و انتظامی در 285 گذرگاه مرزی فرانسه مستقر شده‌اند. همچنین تا 13 دسامبر (22 آذر) و پایان کنفرانس، 15 هزار نیروی نظامی در حالت آماده‌باش باقی خواهند ماند.

علاوه بر گسیل این تعداد نیروهای امنیتی در مناطق شهری، تدابیر دیگری نیز اتخاذ شده است. به دنبال اعلام وضعیت فوق‌العاده در سراسر فرانسه در پی حملات تروریستی پاریس، برگزاری هرگونه تجمع در پایتخت فرانسه ممنوع شد. به این ترتیب راهپیمایی بزرگ پاریس در حمایت از محیط زیست نیز لغو شد. وزارت کشور فرانسه با اعلام منع تردد هواداران تیم‌های فوتبال، از ادامه این ممنوعیت تا پایان کنفرانس آب و هوایی پاریس خبر داد.

رئیس پلیس فرانسه نیز از نیمه شب 28 نوامبر (7 آذر) تا نیمه شب 13 دسامبر (22 آذر) خرید و فروش مواد آتش‌زا از جمله کپسول گاز، الکل صنعتی و مواد نفتی را ممنوع اعلام کرد. پلیس در دستور دیگری خرید و فروش وسایل آتش بازی را نیز ممنوع کرد.

بازداشت بیش از 200 معترض

با وجود اعلام منع تظاهرات و تجمع مردم، گروهی از فعالان محیط زیست و مخالف برگزاری این کنفرانس در پاریس تجمع کردند. به گزارش شبکه تلویزیونی یورونیوز، یکشنبه‌شب و در آستانه برگزاری کنفرانس آب و هوایی در پایتخت فرانسه، تظاهرات و زنجیره انسانی تشکیل شده در پاریس به مداخله نیروهای پلیس انجامید که بیش از 200 نفر از فعالان محیط زیست در این درگیری بازداشت شدند.

در خبری دیگر گزارش شده که نیروهای امنیتی فرانسه برای متفرق کردن صدها مخالف برگزاری کنفرانس تغییرات آب و هوا، از گاز اشک‌آور و نارنجک‌های صوتی استفاده کردند. ده‌ها معترض که صورت خود را پوشانده بودند و لباس سیاه به تن داشتند بطری‌های شیشه‌ای به سمت ماموران پلیس پرتاب کردند. نیروهای پلیس نیز در واکنش متوسل به گاز اشک‌آور شدند. گفته می‌شود علاوه بر پاریس، نزدیک به 700هزار نفر در سراسر جهان در اعتراض به سیاست‌های محیط زیست دست به راهپیمایی زدند.

فضای امنیتی حاکم بر پاریس در آستانه این کنفرانس با واکنش معترضان به این نشست مواجه شد و از آنجا که اجازه تجمع به آنها داده نشد، در اقدامی نمادین هزاران کفش در میدان جمهوری پاریس قرار داده شد. برخی رسانه‌ها گزارش دادند پاپ فرانسیس نیز کفش‌های خود را به پاریس فرستاده و در میان 20 هزار جفت کفش دیگر قرار گرفته است.

اهداف کنفرانس پاریس

این کنفرانس به منظور دستیابی به توافقی جهانی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای که به آلودگی هوا و گرم شدن کره زمین منجر می‌شود و با هدف اصلی محدود کردن افزایش دمای جهانی به دو درجه، برگزار می‌شود. کنفرانس آب و هوایی پاریس پس از امضای بیانیه جهانی حقوق بشر در پاریس در سال 1948 میلادی، بزرگ‌ترین کنفرانسی محسوب می‌شود که تاکنون در این شهر برگزار شده است.

پیش‌بینی می‌شود هر روز 45 هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کنند. این کنفرانس در محلی به مساحت 160 هزار مترمربع، پذیرای 40 هزار نفر شامل نمایندگان 195 کشور جهان و اعضای اتحادیه اروپا، نمایندگان 20 هزار انجمن و سازمان غیردولتی، نزدیک به 30 هزار خبرنگار و 20 هزار بازدیدکننده خواهد بود. مقامات فرانسه انتظار دارند که از این کنفرانس بر خلاف کنفرانس 2009 کپنهاگ، نتیجه‌ای ملموس و توافقی الزام آور حاصل شود. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در صورت محقق نشدن هدف محدود کردن افزایش دمای جهانی به دو درجه، روند آب شدن یخ‌های کره زمین سرعت گیرد و این امر، بالا آمدن سطح آب اقیانوس‌ها را در پی خواهد داشت.

کرملین: پوتین در پاریس با اردوغان دیدار نمی‌کند

مقامات روسی اعلام کردند که رئیس‌جمهوری این کشور طی اجلاس بین‌المللی تغییرات آب و هوایی در پاریس با همتای ترک خود دیدار نمی‌کند.

به گزارش راشاتودی، چند روز پیش بود که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد اجلاس بین‌المللی تغییرات آب و هوایی در پاریس می‌تواند فرصتی مناسب برای دیدار با ولادیمیر پوتین باشد. کاخ کرملین همچنین انجام دیداری بین پوتین و اوباما در حاشیه اجلاس پاریس را بعید ندانست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها