محمود احمدی نژاد رییس جمهوری صبح یکشنبه با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیم لایحه بودجه سال کل کشور، در سخنانی جهتگیری این لایحه را تشریح کرد.
کد خبر: ۸۵۸۳۰

به گزارش ایرنا، رییس جمهوری در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک میلاد امام هادی (ع) گفت: خدا را سپاسگزاریم که توفیق ارایه اولین بودجه دولت نصیبم شد و یک بار دیگر فرصت شد تا از جهتگیری های برنامه ای دولت در خدمت نمایندگان صحبتی داشته باشم.
وی خاطرنشان کرد: بودجهای که تقدیم میشود حاصل سه ماه کار فشرده و سنگین مجموعه دولت به ویژه در ستاد و اجزا دولت است.
رییس جمهوری با اشاره به اینکه دولت جدید با چهار اصل عدالت گستری، مهرورزی، خدمت رسانی و تعالی همه جانبه کشور پا به عرصه خدمتگزاری نهاد، گفت: ما مصمم هستیم که در خدمت نمایندگان و با هم در حد توان در تحقق این چهار اصل مهم بکوشیم. این چهار اصل برآمده از متن فرهنگ انقلاب و آموزه های امام بزرگوار است.
احمدی نژاد اضافه کرد: بدون عدالت امکان تحقق نظام اسلامی وجود ندارد و مهرورزی پایه عدالت گستری است. دولت شانی جز خدمت رسانی ندارد و تعالی همه جانبه کشور آرزو و آرمان همه ما است.
وی هدف اصلی بودجه سال را تحقق چهار اصل عدالت گستری، مهرورزی، خدمت رسانی و تعالی همه جانبه کشور عنوان کرد و در تشریح محورهای این لایحهگفت: اولین جهتگیری بودجه تلاش برای برنامه ریزی و بودجهریزی عملیاتی است که از امسال آغاز شده و مورد استقبال نمایندگان قرار گرفت.
رییس جمهوری تاکید کرد: حمایتها و راهنماییهای مجلس و اصلاح و تکمیل آن کمک خواهد که در کوتاهترین زمان ممکن به بودجه ریزی عملیاتی دسترسی پیدا کنیم.
احمدی نژاد رویکرد دوم بودجه سال را "دولت برای همه" نام برد و اظهار داشت: ما باید امکانات کشور را در همه جای کشور توزیع کنیم. دولت باید توجه روشن و موثری به همه نقاط کشور داشته باشد. همه کشور باید با هم رشد کند. بنابراین توان دولت باید در همه کشور توزیع شود به خصوص تمرکز بر عمران روستاها به عنوان پایه تولید و پایه اقتصاد کشور صورت گیرد.
وی تحرک سیستم و مجموعه اداری را دیگر جهتگیری بودجه سال عنوان کرد و گفت: بدون تحرک قابل قبول و بازدهی بالا امکان تحقق اصول و آرمانها وجود ندارد. سازمان اداری باید با تمام توان در عرصه تحقق برنامهها حاضر شود. رییس جمهوری افزود: جهتگیری دیگر بودجه، "تحرک سیستم بانکی" است.
سیستم بانکی موتور محرکه اقتصاد کشور است. این سیستم باید در جهت اهداف برنامه و اهداف بودجه و چشم انداز برنامه بیست ساله حرکت کند.
وی "تقویت حضور همه جانبه مردم درعرصهها" از دیگر جهتگیری های دولت در بودجه سال نام برد و گفت: بدون حضور مردم در عرصههای ساختن کشور امکان تحقق رشد اقتصادی مورد نظر برنامه وجود ندارد. دولت تلاش دارد تا متن مردم به عرصه ساختن و سرمایهگذاری وارد شوند.
احمدی نژاد تصریح کرد:جهتگیری دیگر بودجه"ارتقا کیفیت فعالیتها"است. عزیزانی از کمیسیونهای مختلف فرمودند که بازدهی فعالیتها کمترازیک است.
در عدد مناقشه نداریم ، اما همین مقدار که همه ما یک برداشت مشترک داریم که بازدهی پایین و کیفیت فعالیتها مناسب نیست، مفید است.
رییس جمهوری تاکید کرد: ارتقای کیفیت فعالیتها و افزایش بازدهی در بودجه منظور شده است. وی تلاش در جهت خودکفایی محصولات اساسی را از دیگر جهتگیری های بودجه سال آینده دانست و اظهار داشت: همانطور که با زحمات فرزندان در گندم به مرز خودکفایی رسیدیم، این تلاش باید در سایر محصولات ادامه پیدا کند.
رییس جمهوری رویکرد دیگر بودجه را تولید با رویکرد صادرات برشمرد و خاطرنشان کرد: حمایت از صادرات تسهیلات ارزان قیمت، گشودن خط ارتباطی برای فعالیتهای صادراتی در رویکردهای بودجه مشاهده میشود.
وی واگذاری فعالیتهای اقتصادی دولت به مردم، محدودکردن سرمایهگذاری دولتی را از دیگر جهتگیری های دولت دانست.
احمدی نژاد از صرفه جویی و کاهش هزینههای غیرضرور به عنوان یکی دیگر از رویکردهای دولت در بودجه سال نام برد و گفت: خواهیم دید که رشد ما در بخش جاری حتی از رقم پیش بینی شده برای تورم پایینتر خواهد بود. اما در بخش عمرانی و سرمایهگذاری های پایه رشد بسیار قابل توجه است.
رییس جمهوری گفت: رویکرد دیگر لایحه بودجه سال آینده حمایت از صدور خدمات فنی و مهندسی و نیروی کار است. اعزام نیروی کار فنی و تخصصی با حمایت دولت و سازمان یافته انجام پذیرد.
وی هدف مند کردن یارانه را رویکرد دیگر دولت در بودجه سال عنوان کرد و گفت: مطالعات در این خصوص از ماههای اخیر آغاز شده و بخش به بخش با مجلس مشورت کرده و تصمیمگیری خواهد شد.
احمدی نژاد رویکرد دیگر بودجه را تشویق به سرمایهگذاری خارجی دانست، و گفت: این مساله به ویژه در سرمایهگذاری ایرانیان مقیم خارج از کشور که دایم در تماس هستند و ابراز تمایل میکنند، صدق میکند.
رییس جمهوری رویکرد دیگردولت در بودجه سال آینده راتلاش برای خودکفایی در صنایع مرتبط با نفت و گاز و پتروشیمی عنوان کرد و افزود: در مجموعه سرمایهگذاری ها سالانه بیش از میلیارد دلار خرید قطعی برای این صنعت حیاتی و مادر داریم ما تلاش داریم این میزان نیز به داخل کشور منتقل شده و تولید در داخل کشور صورت گیرد.
احمدی نژاد جهتگیری دیگر بودجه را صرفه جویی در مصرف انرژی دانست. وی افزود: جهتگیری دیگر دولت تاکید بر تولید علم بومی و تحقیقات کاربردی مفید و حلال مشکلات کشور و رشد و پرورش خلاقیت جوانان ایران زمین است.
رییس جمهوری در تشریح دیگر جهتگیری های بودجه سال کشور از توجه به جوانان، اشتغال، مسکن و ازدواج جوانان نام برد.
وی توجه ویژه به بخش فرهنگ را از دیگر ویژگیها و رویکردهای بودجه دانست وگفت: ارتقا بودجه بخشهای فرهنگی آموزش و پرورش، دانشگاهها، پژوهش و سایر بخشهای فرهنگی در بودجه کاملا واضح است.
احمدی نژاد افزود: تاکید دولت بر توسعه صنایع و سرمایهگذاری های زود بازده از دیگر جهتگیری ها است. در صورتی که نرخ بیکاری بالا است چاره ای جز حمایت از سرمایهگذاری زود بازده ندارم.
رییس جمهوری جهتگیری دیگر بودجه را توسعه امنیت داخلی و منطقهای دانست و گفت:تاثیرگذاری مثبت در امنیت جهانی و منطقهای از دیگر جهتگیریها بودجه است.
وی آخرین رویکرد دولت را تلاش برای اولویت بندی پروژههای نیمه تمام دانست و اظهار داشت: حجم سنگین پروژههای نیمه تمام خسارات اقتصادی و مالی سنگینی را بربودجه عمومی کشور وارد میکند. اولویت سرمایهگذاری در اینها و تقویت آن تصمیمگیری مهمی است که عملیاتی خواهد شد.
رییس جمهوری تاکید کرد: یکی از کارهای مهمی که دولت در بودجه پیش بینی کرده سازماندهی و صرفه جویی در مصرف انرژی است. ازبیش از میلیارد دلار تولید نفت کشور، حدود میلیارد دلارمصرف داخلی است کهاین مصرف بسیار سنگینی است.
رییس جمهوری در ادامه تشریح رویکردهای بودجه سال کل کشور در مجلس شورای اسلامی گفت: دربخش آموزش و پرورش که همه ما به آن توجه داریم و محور رشد و ترقی کشور است، نسبت به مصوب سال ،حدود درصد افزایش اعتبار داریم.
وی خاطرنشان کرد: نسبت به عملکرد که همه بدهیهای گذشته سالهای قبل از سال نیز در نظر گرفته شده و در متمم محاسبه شده، درصد رشد داریم یعنی /برابر رشد سایر دستگاههایی که هزینه مصرف میکنند.
احمدی نژاد با تاکید بر اینکهسهم اعتبارات عمرانی استانی بر کل بودجه نیز ارتقا پیدا کرده است، گفت: در سال این رقم /درصد بوده اما در سال به درصد کل بودجه رسیده است.
وی ابراز امیدواری کرد در گام بعدی این رقم به درصد برای سال افزایش یابد. رییس جمهوری اضافه کرد: برای دانشگاهها نیز نسبت به عملکرد سال ،درصد رشد در نظر گرفتهایم و نسبت به مصوب سال ،درصد رشد در نظر گرفته شده است.
احمدی نژاد تصریح کرد:در زمینه بخش عمرانی تربیت بدنی و توسعه فضاهای ورزشی برای جوانان، در بودجه سال نسبت به سال ،درصد رشد پیش بینی شده است.
وی افزود: برای مهارتآموزی جوانان و مقابله با بیکاری، در بودجه سال کشور نسبت به سال رشد درصدی داشتهایم.
احمدی نژاد در ادامه از رشد درصدی در صندوق ذخیره فرهنگیان کشور خبر در بودجه سال آینده خبر داد.
رییس جمهوری گفت: برای فعال کردن بخش مسکن، هزار مسکن روستایی و هزار مسکن شهری در برنامه حمایت دولت و تسهیلات ارزان قیمت است و امیدوارم در سال بتوانیم این مساله را تکرار کنیم.
احمدی نژاد ادامه داد: پیش بینی کردیم سه میلیارد دلار خط اعتباری برای پشتیبانی از فعالیت مجموعههای فنی و مهندسی کشور در خارج از کشور در نظر گرفته شود. از کشورهای مختلف تقاضاهای فراوان برای تخصیص اعتبار برای انجام کار عمرانی داریم، فکر میکنیم با این اقدام بخش عمدهای از نیروی کار و نیروهای متخصص کشور در این بخش درگیر خواهند شد.
وی تاکید کرد که درمجموعه پیش بینی میکنیم سال آینده سال پرکاری برای دولت و مجلس خواهد بود. رییس جمهوری از مردم و جوانان خواست که خود را برای یک دوران بسیار پرکار آماده کنند.
وی افزود: باید کشورمان را خودمان بسازیم، تبلیغ مصرف بدون تبلیغ کار و تولید فاصلهها را زیاد کرده و مشکلات کشور را افزایش میدهد. ما باید همت کنیم کشورمان را بسازیم. جوانان باید به سمت مزارع و کارخانجات حرکت کنند.بیابانها را آباد کنند و دولت نیز در کنارمردم خواهد بودو نمایندگان مجلس هم از این رویکرد به طور کامل استقبال خواهد کرد.
احمدی نژاد تاکید کرد: در کشوری که یک هکتار باغ گردو میتواند یک خانواده را به طور کامل و بالاتر از متوسط اداره کند و صدها هزار زمین و آبهای روان رها میباشد، زشت است که در این کشور بیکار داشته باشیم و جوانان ما به مسوولان و نمایندگان مراجعه کنند که برای کار در ادارهای معرفی شوند.
وی گفت: آن چیزی که کشور را میسازد ادارات نیستند، بلکه تولید در کشاورزی و صنعت و سایر بخشها است. از همه دعوت میکنم آماده شوید تا دوران پرکاری را کنار هم داشته باشیم.
رییس جمهوری افزود: ما تلاش کردیم در فرصت قانونی و زودتر از سقف فرصت قانونی بودجه را تقدیم مجلس کنیم. مطمئن هستم مجلس چنین نیتی و عزمی را دارد اما باز هم خواهش میکنم که مجلس بودجه را اوایل اسفند به دولت بازگرداند،دولت هم به مردم قول میدهد که در طول اسفند آیین نامههای لازم را تدوین کند و اوایل فروردین کار در کشور آغاز شود.
وی ادامه داد: اینکه چند ماه طول بکشد، آیین نامهها تصویب و جداول آماده شود، بازدهی بسیار پایین میآید. امیدواریم به گونهای شود که در میانهها و نیمه دوم سال توانسته باشیم کل اعتبارات را در بخشهای عمرانی و سرمایهای هزینه کنیم و برای کارهای عمرانی به مجلس بیاییم و متمم بودجه ارایه کنیم.
به گفته وی، در سال آینده در بخش فرهنگ و تربیت بدنی، اعتبار قابل توجهی به بانوان اختصاص داده شده است. بودجه مراکز مربوط به بانوان هم ارتقا قابل توجهی داشته است و بودجه این قسمت درصد افزایش یافته است.
رییس جمهوری اضافه کرد: در بخش حمل و نقل تصمیمات مهمی گرفته شده است. حمل و نقل شهری امروز بیشترین انرژی و وقت مردم را به خود صرف کرده است.
احمدی نژاد ادامه داد: در توسعه راهآهن و بزرگراهها تصمیمات خوبی اتخاذ شده است. بزرگراهی که از عسلویه به بندرعباس و از بندرعباس به سیرجان متصل میشود که اعتبار آن تصویب و تامین شده است.
رییس جمهوری، در ادامه سخنان خود هنگام تقدیم لایحه بودجه سال به مجلس شورای اسلامی،گفت: جمهوری اسلامیایران درتوسعه ارتباطات فرهنگی ، تجاری ، سیاسی و اقتصادی با همسایگان خود ، آسیای میانه و جهان اسلام هیچ محدودیتی ندارد.
محمود احمدی نژاد گفت که برای افزایش مبادلات با کشورهای همسایه ، معاونت اقتصادی وزارت امورخارجه فعالاست و امور را به پیش میبرد.
وی در تشریح جهت گیریهای بودجه کل کشور در سال آینده،گفت : دولت از سرمایهگذاری خارجی و سرمایهگذاری ایرانیان خارج از کشور حمایت میکند.
احمدی نژاد گفت : راههای سرمایهگذاری خارجی و ایرانیان مقیم خارج در داخل کشور را باز کردهایم و در تلاشیم در مراکزی که ایرانیان حضور دارند ، خطوط هواپیمایی برقرار کنیم.
رییس شورای اقتصاد در بخش دیگری از سخنانش توسعه اشتغال و فراهم کردن فرصتهای شغلی برای جوانان و بویژه فارغ التحصیلان را از دیگر رویکردهای دولت نهم برشمرد و گفت : جهتگیری دولت در اشتغال ، ایجاد اشتغال متوازن در همه کشور است. هر جا استعدادی وجود دارد باید شکوفا شود . وی با تاکید بر این مطلب که " نباید اعتبارات را صرفا براساس جمعیت توزیع کرد"، اظهار داشت : اگر چنین باشد حرکت جمعیت به سمت مراکز استانها و شهرهای بزرگ ادامه خواهد یافت . احمدی نژاد همچنین از ساماندهی تسهیلات بانکی در امر اشتغال خبر داد و گفت : بانکها حرکت خوبی را آغاز کردند.امسال درصد از کل تسهیلات در کل استانها توزیع شد و سال آینده درصد از این تسهیلات بانکی برای سرمایه گذاریهای زودبازده در استانها توزیع خواهد شد.
وی گفت که نرخ تسهیلات بانکی پایین خواهد بود. رییس جمهوری همچنین توجه به توسعه آموزش فنی و حرفهای را مورد تاکید قرار داد.
احمدی نژاد ، کنترل مصرف سوخت در خودروها را مورد اشاره قرار داد و گفت : با رشد سالانه مصرف بنزین در کشور ، ظرف چند سال آینده باید کل درامد نفتی کشور را صرف این بخش کنیم.
وی گفت : روزانه بیش از میلیون لیتر مصرف بنزین داریم که درصد این رقم در شهر کشور است و اگر مراکز استانها را لحاظ کنیم بیش از درصد بنزین کشور در مراکز استانها مصرف میشود.
رییس جمهوری با بیان این مطلب که " یکبار و برای همیشه بایدرشد مصرف انرژی در حمل و نقل را مهار کنیم"، خاطر نشان کرد : براساس مطالعات انجام شده ، در هر سفر شهری با حمل و نقل عمومی ، یک دهم لیتر سوخت مصرف میشود اما این رقم در وسیله شخصی یک لیتر است . وی گفت : به عبارتی دیگر مصرف سوخت برای جابجایی با وسیله نقلیه شخصی برابر مصرف سوخت با وسیله نقلیه عمومی است . احمدی نژاد از تصمیم دولت برای توسعه شبکه حمل و نقل عمومی ، راه آهن ، اتوبوس ، مینی بوس و تاکسی در شهرهای مختلف کشور خبر داد و گفت : باید حداقل درصد حمل و نقل شهری با وسیله نقلیه عمومی انجام شود.
وی گفت : طی پنج سال آینده ما باید شبکه گازرسانی و ایستگاههای فروش گاز برای خودروها را در کل کشور توسعه دهیم و با این کار ما مصرف را از بنزین و گازوئیل به گاز منتقل خواهیم کرد . احمدی نژاد با تاکید بر این نکته که با کارهای مقطعی نمیتوان مشکل سوخت را در کشور حل کرد ، گفت : در عرض پنج سال باید تمامی خودروهای کشور گازسوز شود.
وی به برخی راهکارهای برای کاهش مصرف سوخت در کشور اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال برای تولید خودروهای کم مصرف ، جایزه در نظر گرفته شدهاست.
احمدی نژاد گفت : همچنین پیش بینی شده است بیش از یک میلیون دستگاه خودروی پرمصرف در پنج سال آینده از رده خارج شوند.
رییس شورای اقتصاد اضافه کرد:احداث پالایشگاه برای تولید سوخت در داخل کشور پیش بینی شدهاست و علاوه بر آن پیش بینی شدهاست در هر مرحلهبا گازسوز شدن خوردوها، قیمت بنزین تفاوت خواهد کرد.
وی گفت : در طول پنج سال آینده هم از مجلس اجازه خواستیم که برای استانهایی که در مصرف سوخت با طرحهای ترافیکی صرفه جویی میکنند ، درصد صرفه جویی را با قیمت روز بینالمللی به همان استان برای فعالیتهای عمرانی اختصاص دهیم . " توسعه کشاورزی و باغداری ، تربیت نیروی ماهر ، صدور خدمات فنی و مهندسی، استقرار گمرک در بازارچههای مرزی و بنادر از دیگر محورهای سخنان رییس جمهوری بود." احمدی نژادگفت: در خصوص صادرات خدمات فنی و مهندسی ، اگر مجلس اجازه دهد در بودجه ما تا سه میلیارد دلار خط اعتباری برای شرکتها و نیروهای فنی و مهندسی که بتوانند در سایر کشورها کار کنند ، در نظر گرفتهایم . وی گفت : قرار شد نیروی کاری که به خارج اعزام میشود وزارت کار آن را سازماندهی کند و قراردادهای روشنی منعقد شود به گونهای که نیروی کار سازمان یافته به خارج اعزام شوند.
احمدی نژاد همچنین از تمرکز زدایی به عنوان یکی دیگر از جهت گیریهای بودجه سال آینده کشور نام برد و گفت : به سازمانها، شرکتها و دستگاههایی که در تهران کاری ندارند ، مهلت داده شده است که به استانها منتقل شوند.
رییس جمهوری همچنین از حمایت دولت از صنایع پایین دستی نفت و گاز سخن گفت. وی با بیان آمار و ارقامی از بودجه سال آینده کشور گفت : بودجه نسبت به سال در مجموع /درصد رشد دارد که رشد بودجه عمومی دولت /درصد است . رییس شورای اقتصاد با تاکید بر این مطلب که شرکتهای دولتی باید با بازدهی بیشتری کار کنند، گفت : این به معنای توسعه سرمایهگذاری در شرکت های دولتی نیست . وی رقم بودجه عمومی دولت را هزار میلیارد ریال دانست و گفت : در بودجه سال ،اعتبارات جاری /درصد رشد دارد اما اعتبارات عمرانی ، نسبت به عملکرد / ، درصد رشد دارد.
رییس جمهوری افزود : جهتگیری بودجه به سمت سرمایهگذاری و ساخت زیربناهاست. احمدی نژاد همچنین از افزایش اعتبارات استانی در بودجه سال خبر داد و گفت : اعتبارات عمرانی استانی در سال آینده نسبت به سال ، درصد رشد دارد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها