منتظمی در گفت‌وگو با جام‌جم بررسی کرد

سختگیری بیشتر بر مهاجران ومسلمانان

در حملات چندگانه پاریس، پایتخت فرانسه صدها نفر کشته و زخمی شدند. درپی این حملات دولت این کشور، وضعیت اضطراری اعلام کرد و مرزهایش را بست. در همین رابطه با رویا منتظمی استاد دانشگاه و کارشناس فرانسه و اروپا گفت‌وگو کرده‌ایم که آن را می‌خوانید:
کد خبر: ۸۵۷۱۸۱

چرا داعش به‌طور مشخص یک بار دیگر فرانسه را هدف قرار داده است؟

فرانسه همواره هنگام ورود به مسائل بین‌المللی به‌خصوص در خاورمیانه با چنین جریان‌های تروریستی مواجه شده است. هم‌اکنون نیز فرانسه در امور داخلی سوریه دخالت‌های بسیاری می‌کند و از همین‌رو حملات تروریستی ریشه درسیاست‌های غلط فرانسه داشته است.

حوادث تروریستی فرانسه چه تاثیری بر دولت و ملت این کشور خواهد گذاشت؟

جایگاه دولت فرانسوا اولاند بیش از این ضعیف بوده و به نظر می‌رسد که این حمله تروریستی این جایگاه را ضعیف‌تر خواهد کرد. هم‌اکنون نیز به نظر می‌رسد مردم فرانسه از کوتاهی دولت در رابطه با پیش‌بینی این جریان تروریستی انتقاد دارند. از این‌رو، این حمله تروریستی قطعا به نفع اولاند تمام نخواهد شد.

وضعیت مسلمانان در این میان چگونه خواهد بود؟

در پی این حمله یک مقام نظامی فرانسوی اعلام کرد باید خویشتندار باشیم، زیرا این حرکات جامعه را به سمت افراط‌گرایی سوق می‌دهد و باید از این مساله پرهیز کرده و دنبال مقصر واقعی بگردیم. به گفته خبرنگار رادیوی فرانسه که در صحنه حضور داشت، عاملان این کشتار نقابی نداشتند، چهره اروپایی داشتند و حتی لهجه آنها فرانسوی بوده است. از این رو هنوز مشخص نیست که این گروه‌ها وابسته به چه طیفی بوده‌اند. تا وقتی ملیت این افراد مشخص نشود، دولت فرانسه همچنان علیه مسلمانان حمله خواهد کرد.

آیا این حوادث نشان نمی‌دهد چرا عملکرد «ائتلاف مبارزه با تروریسم» به رهبری آمریکا تاکنون هیچ خاصیتی نداشته است؟

اقداماتی درباره مبارزه با تروریسم در سوریه و مقابله با داعش انجام گرفته است، اما ریشه مبارزه صرفا نباید مقابله نظامی باشد، بلکه باید مبارزه با تفکری باشد که انگیزه اقدامات تروریستی را شکل می‌دهد. یعنی مبارزه باید در قدم اول علیه بی‌عدالتی باشد که به این سادگی عملی نیست. باید با تفکر گروه‌های افراطی و تروریست از جمله داعش و گروه‌های دیگر مثل بوکوحرام در سطح جهان مبارزه کرد.

بشار اسد در واکنش به این حوادث گفت حالا فرانسوی‌ها می‌فهمند ما طی چند سال گذشته چه می‌کشیدیم. نظر شما در این باره چیست؟

موافق هستم چون انسان‌ها تا در شرایط سخت قرار نگیرند، متوجه نمی‌شوند که دیگران در چه شرایطی هستند. البته بروز مشکلات و بی‌ثباتی در هر نقطه‌ای از جهان باعث می‌شود تا وضعیت آوارگان در کشورهای خاورمیانه را بهتر درک شود.

حوادث تروریستی فرانسه چه تاثیری بر جریان مهاجرت‌ها خواهد گذاشت؟

این حوادث تروریستی باعث سختگیری و کنترل بیشتر می‌شود و با توجه به آن‌که کشورهای عضو اتحادیه اروپا طبق قرارداد می‌توانند عناصر نامطلوب را به کشور مبدا بازگردانند، احتمال می‌رود که فرانسه تلاش گسترده‌ای برای بازگرداندن مهاجران مسلمان به کشورهای خود بکند.

معصومه زارع

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها