با ورود رهبران سرشناس جهان به آنتالیا در ترکیه، اجلاس دو روزه جی 20 زیر سایه حوادث تروریستی جمعه‌شب پاریس و تحت تدابیر شدید امنیتی شروع شد. ملک‌سلمان، پادشاه عربستان اولین فردی بود که روز گذشته برای شرکت در این اجلاس وارد ترکیه شد. گزارش شده اردوغان به محض ورود ملک سلمان ضیافت ناهاری را برای پادشاه عربستان در مقر اقامتش در آنتالیا ترتیب داد. در این ناهار کاری پاره‌ای از مسائل مطرح در دستور کار این نشست و روابط دوجانبه میان دو کشور و همچنین مسائل مورد توجه دو طرف مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر: ۸۵۶۵۵۷

تاکید بر مقابله با تروریسم

در این نشست قرار است درباره جنگ سوریه، بحران مهاجران در اروپا و گرم شدن آب و هوای زمین بحث شود. از سوی دیگر به دنبال حوادث غم‌انگیزی که جمعه‌شب در پاریس روی داد، مسأله تروریسم به مهم‌ترین محور این نشست تبدیل شده است. باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا پس از ورود به آنتالیا مورد استقبال اردوغان قرار گرفت. پس از دیداری یک ساعته، این دو در یک کنفرانس خبری مشترک در مورد دستورالعمل اجلاس جی 20 سخن گفتند.

اردوغان در این مصاحبه که به طور زنده از تلویزیون‌های ترکیه پخش شد، گفت: در نشست جی 20 علاوه بر دستور کار نشست‌ها در زمینه مسائل مالی، مساله تروریسم نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به رخدادهای تروریستی پاریس گفت: تروریسم، دین، مذهب و ملیت ندارد و برای مبارزه با آن ‌باید همکاری بین‌المللی صورت بگیرد. وی با اشاره به این که در دیدار با اوباما درباره سوریه و داعش نیز بحث و تبادل‌نظر کرده است، گفت: به‌عنوان شرکای استراتژیک بعد از این نیز همکاری‌های خود با آمریکا را برای صلح و امنیت جهانی ادامه خواهیم داد.

باراک اوباما نیز در این مصاحبه مشترک مطبوعاتی با اشاره به این که نشست‌های جی 20 برای بررسی مسائل مالی جهانی برگزار می‌شود، گفت: پس از حملات تروریستی پاریس، مساله تروریسم نیز در دستور کار این نشست جای خواهد گرفت. وی افزود: حملات تروریستی در آنکارا در ماه گذشته و دو روز قبل در فرانسه تنها معطوف به این کشورها نبود بلکه علیه جامعه جهانی انجام شده است و ما در همبستگی با فرانسه هستیم. گزارش شده پس از این دیدار، اوباما با ملک سلمان نیز در حاشیه این اجلاس دیدار‌ داشت.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز عصر دیروز وارد آنتالیا شد. در آستانه برگزاری اجلاس گروه 20، نشست غیررسمی گروه بریکس برگزار شد. پوتین در این نشست غیررسمی گفت: همه ما به‌خوبی می‌دانیم تنها تلاش منسجم جامعه بین‌الملل است که می‌تواند به مقابله با تهدید تروریسم کمک کند. پوتین با اشاره به حمله تروریستی روز جمعه پاریس، افزود: ما همواره خواستار همکاری برای مبارزه موثرتر با تهدید تروریسم شده‌ایم.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه نیز قرار بود عازم این نشست شود که به‌علت حوادث پاریس سفر خود را لغو کرد. لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه در این اجلاس شرکت می‌کند. آنگلا مرکل، صدر‌اعظم آلمان و شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین از دیگر رهبران سرشناسی بودند که روز گذشته وارد آنتالیا شدند.

تدابیر شدید امنیتی

این گونه نشست‌ها معمولا تحت تدابیر امنیتی برگزار می‌شود، اما حملات روز جمعه پاریس باعث شد تا این تدابیر شدیدتر از همیشه باشد. بر همین اساس گزارش شده 12 هزار مامور امنیتی مجهز به انواع تجهیزات پیشرفته در گوشه‌وکنار این شهر حرکت می‌کنند. 3000 خبرنگار و عکاس و تصویربردار هم قرار است این نشست را که در هتل رگنوم کاریا برگزارمی‌شود، پوشش بدهند.

بازار و مغازه‌های اطراف این هتل همگی بسته شده و ماموران امنیتی در جاده‌های منتهی به محل برگزاری این نشست مستقر شده‌اند. به هیچ توریستی اجازه ورود و اقامت در این هتل داده نمی‌شود و حداقل 30 هتل برای اقامت مهمان‌های نشست در نظر گرفته شده که همگی آنها به شیشه‌های ضدگلوله مجهز هستند.

جی 20 چیست؟

گروه 20 متشکل از کشور‌های بزرگ اقتصادی جهان شامل چین، روسیه، آمریکا، انگلیس، اندونزی، هند، فرانسه کانادا، برزیل، استرالیا، آرژانتین، آلمان، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، مکزیک، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، ترکیه و اتحادیه اروپاست. این کشورها 20 درصد جمعیت جهانی و 80 درصد تجارت جهانی را تشکیل می‌دهند. ریاست دوره‌ای این گروه که دبیرخانه‌ای ندارد، هر سال به‌عهده یکی از کشورهای عضو گذاشته می‌شود. اعلام شده ریاست دوره بعدی این اجلاس به عهده چین است.

در نشست‌های جی 20 که از سال 1999 میلادی آغاز شد عمدتا مسائل مرتبط با استقرار و آرامش در بازارهای مالی جهانی طرح و بررسی می‌شود. علاوه بر رهبران این کشورها نزدیک به 25 هزار نفر از کشورهای مختلف جهان در بخش‌های مختلف این نشست که شامل نشست رهبران، وزیران امور اقتصادی، نشست‌های مرتبط با جوانان، کارآفرینان، زنان و روسای بانک‌های مرکزی است، شرکت دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها