یک سال از دوره ریاست دکتر محمد سرافراز بر سازمان صداوسیما گذشت. درست در پانزدهم آبان سال گذشته بود که رهبر معظم انقلاب با صدور حکمی، ایشان را برای پنج سال به ریاست رسانه ملی منصوب کردند و از امروز یعنی هفدهم آبان دکتر سرافراز رسما سکان هدایت قرارگاه مقدم مقابله با جنگ نرم را در دست گرفت.
کد خبر: ۸۵۳۸۷۵

دکتر سرافراز در حالی ریاست سازمان صداوسیما را عهده‌دار شد که رسانه نخست کشور با چالش‌ها و انتظاراتی در سطوح سازمانی و همچنین رخدادها و تحولات داخلی، ‌منطقه‌ای و بین‌المللی مواجه بود.

در سطح سازمانی رسانه ملی از یک‌سو با چالش جدی بودجه‌ای روبه‌رو بود که در نتیجه انباشت بدهی‌های معوق ارزی و ریالی به مرز بحران رسیده بود و از سوی دیگر ساختار عریض و طویل بزرگ‌ترین رسانه کشور به جراحی نیاز داشت.

در سطح ماموریتی در عرصه اطلاع‌رسانی و تحلیل محیط با توجه به تعریف جایگاه‌ رسانه ملی به عنوان قرارگاه مقدم مقابله با جنگ نرم در یک سال گذشته شاهد رخدادهای مهم و کم سابقه بودیم که برخی از آنها عبارت است از:

1 ـ مذاکرات پیچیده و فشرده هسته‌ای با 1+5 از ژنو تا وین و تصویب برجام و قطعنامه 2231

2ـ تحولات سوریه و جولان تروریست‌ها در عراق و افزایش تلاش گروه‌های تکفیری و حامیانشان برای شکستن محور مقاومت

3ـ تجاوز وحشیانه عربستان سعودی به یمن

4ـ فاجعه منا

5ـ تحرکات رژیم صهیونیستی برای نافرجام گذاشتن مذاکرات هسته‌ای و تلاش مشترک آمریکا و اسرائیل برای بالا بردن ضریب ایران‌هراسی در منطقه

تلاش رسانه ملی برای اطلاع‌رسانی کارشناسی ، شفاف، سریع و دقیق درباره این رخدادهای مهم آن هم در شرایط کسری بودجه و هجمه‌های ناصواب گاه و بیگاه برخی رسانه‌های داخلی به رسانه ملی، در حالی بود که سازمان صدا و سیما باید با توجه به دریافت هزاران شبکه از 31 ماهواره فعال برفراز ایران با آنها نیز دست و پنجه‌نرم می‌کرد. شایان ذکر است از این هزاران شبکه 122 شبکه به زبان فارسی و 171 شبکه در حال برنامه‌ریزی برای تغییر باورهای مردم و استحاله جمهوری اسلامی هستند. با مروری بر در دستور کار بودن موضوع مهم برجام و ضرورت انعکاس کارشناسی سایه‌روشن‌های این موضوع مهم برای افکار عمومی از یک سو و تحولات و رخدادهای منطقه و بین‌المللی از سوی دیگر و بویژه فاجعه تلخ منا ملاحظه می‌شود که رئیس رسانه ملی سال پرکار و سختی را پشت سر گذاشته است.

البته یک سال گذشته هرچند به لحاظ بی‌سابقه بودن موضوعات و رخدادها و همچنین چالش مالی سازمان صدا و سیما سالی سخت و طاقت‌فرسا بود اما به‌جرات می‌توان ادعا کرد که سالی پربار بود، چراکه در همین یک سال گام‌های بلندی برداشته شد که برخی از مهم‌ترین آنها عبارت است از:

1ـ‌ حذف حدود 800 پست مدیریتی، تعدیل شبکه‌های رادیویی در چارچوب چابک‌سازی سازمانی .

کیفی‌سازی شبکه‌های تلویزیونی با تخصصی کردن آنها در کنار راه‌اندازی شبکه کودک و نوجوان.

پیگیری سیاست‌های راهبردی رهبر معظم انقلاب در زمینه‌ اقتصاد مقاومتی و ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی.

24 ساعته کردن فعالیت برخی شبکه‌های برون‌مرزی به‌ویژه در حوزه ایران فرهنگی و جهان اسلام.

5- تلاش مجدانه برای راه‌اندازی رسانه تعاملی (IPTV)

حضور پررنگ و کسب جوایز در اتحادیه رادیو تلویزیون آسیا ـ اقیانوسیه.

و گام‌های مهم دیگری که ذکر همه آنها در این نوشتار نمی‌گنجد.

در مجموع با این کارنامه در سال نخست و آن هم در شرایط بی‌پولی و کسری بودجه، به نظر می‌رسد افق رسانه ملی در جذب مخاطب و مقابله با برنامه‌ریزی دشمن در عرصه جنگ نرم، افق روشن و حرکتی رو به جلوست. تردیدی نیست ادامه این مسیر دشوار و استمرار حرکت رو به جلوی رسانه ملی در گرو حمایت‌های مادی و معنوی تک‌تک ایرانیان است که البته در این میان وظیفه قوای سه‌گانه سنگین‌تر است تا ارتش رسانه‌‌‌ای کشور را در نبرد نابرابر جنگ نرم تنها نگذارند.

دکتر مراد عنادی

مدیر مسئول

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها