جام‌جم در گفت‌وگو با نمایندگان رمزگشایی می‌کند

تخریب رسانه ملی پروژه انتخاباتی

پیرو درج مطلبی با عنوان «راهبرد صداو سیما براندازی دولت است» در خبرگزاری ایلنا، روابط عمومی صداوسیما با انتشار جوابیه ای به ادعاهای مطرح شده در این مطلب پاسخ داد.
کد خبر: ۸۶۵۵۲۴
ادعاهایی عجیب؛ تخریب به چه قیمتی؟!

به گزارش جام جم آنلاین، خبرگزاری ایلنا در تاریخ 25 آذر 1394 در گفت‌وگو با قادر باستانی (نویسنده و مدرس علوم ارتباطات اجتماعی) مطلبی را با عنوان " راهبرد صداوسیما، براندازی دولت است" منتشر کرد که متاسفانه در قالب این گفت‌وگو مطالب و ادعاهای بی‌پایه و عجیبی در خصوص عملکرد خبری و حتی عوامل و دست اندرکاران حوزه خبر رسانه ملی مطرح شده است. بدیهی است با توجه به عبارات و افتراهای بی‌اساس طرح شده در این گفت‌وگو، رسانه ملی ضمن ارائه جوابیه ذیل، شکایت و پیگیری‌های لازم را مطابق با قانون برای خود محفوظ می‌داند.

هرچند که بدنه اصلی این مطلب و موضوعات عجیب طرح شده در آن به نقل صحبت‌ها و نظرات مصاحبه شونده (آقای قادر باستانی) اختصاص دارد، اما خبرنگار خبرگزاری ایلنا نیز در مقدمه و لید این مطلب پیشدستی کرده و از همان آغاز، با ادعای اینکه اغلب بخش‌های خبری رادیو و تلویزیون دست‌کم یک خبر تخریبی با هدف تضعیف دولت دارد، اتهام‌زنی به صداوسیما را پیش از شروع مصاحبه آغاز کرده است؛ اتهامی که نه ادلّه آن مشخص است و نه از مستندات آن خبری هست. اینگونه ادعاها و موضع‌گیری‌ها از آن دست مطالب بی پایه و اساسی است که اغلب مخاطبان و خوانندگان با درک کامل سطحی بودن مطلب به‌راحتی از آن می‌گذرند ولی متاسفانه گاه باعث تشویش اذهان گروه اندکی از مردم می‌شود و از این‌روست که باید برای تنویر افکار عمومی پاسخ به چنین ادعاهای کذب را داد.

آغاز گفت‌وگو و مطالب طرح شده توسط آقای باستانی نیز دارای چنین ویژگی‌هایی است، با این تفاوت که ایشان با کنار هم قرار دادن برخی واژه‌ها از جمله "پیام کلی مستتر در اخبار تنظیم شده" و " تحلیل محتوای ساده اخبار پخش شده " به ادعایی عجیب‌ و شگفت‌انگیز"راهبرد صداوسیما، براندازی دولت است" می‌رسد! گویا صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران که در مقاطع مختلف، عملکرد آن از سوی رهبر معظم انقلاب، قوای سه‌گانه، علما، شخصیت‌های مختلف کشور و مهم‌تر از آن مردم عزیز کشورمان مورد قدردانی قرار گرفته، رسانه‌ای در تقابل با دولت جمهوری اسلامی ایران است! عجیب‌تر اینکه آقای باستانی با طرح اینکه " راهبرد خبری رسانه ملی به‌طور مشخص علیه مجموعه دولت آقای روحانی و در جهت براندازی این دولت تنظیم شده"، در سطر بعدی حتی فراتر رفته و ادعا می کند که " این راهبرد پنهان و مخفی نیست!"

در بخش بعدی این گفت‌وگو و پس از طرح ادعاهای سطحی و بی‌پایه در خصوص عملکرد خبری رسانه ملی، مصاحبه شونده پیکان ادعاها و نقدهای غیرمستند خود را به سمت دست‌اندرکاران تنظیم و پخش اخبار گرفته و آن‌ها را با صفاتی همچون "عافیت طلب " و " مصلحت‌اندیش " توصیف می‌کند که به گفته وی، بخاطر شرایط سنی و برای اینکه به موقعیت شغلی‌شان آسیبی نرسد، همان کاری را می‌کنند که از آن‌ها خواسته می‌شود.معلوم نیست که ایشان به چنین موضوعی چگونه پی برده‌اند. واقعیت آن است که رسانه ملی در دوره‌های مختلف مدیریتی‌اش و با حفظ اصول واقعی خبر رسانی تلاش کرده است با بیان اخبار رویدادهای مختلف و انعکاس برنامه‌ها، سیاست‌ها و توفیقات بخش‌های مختلف نظام به بیان مشکلات و ضعف‌ها نیز بپردازد و گویا برخی از منتقدان فقط این بخش از عملکرد رسانه را می‌ببیند و آن را معیار نقد خود قرار می‌دهند و توجهی به آنچه که درخصوص انعکاس اقدامات و عملکرد سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و در مجموع تلاش دولت و نظام از سوی رسانه ملی می‌شود، ندارند. معاونت خبر صداوسیما در یکسال گذشته موفق شده است با پخش هزاران ساعت برنامه، گزارش، گفت‌و‌گو و خبر از شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی سراسری و استانی رکورد خوبی را در برنامه‌سازی مرتبط با دولت برجای بگذارد تا از این طریق آنچه را که به همت دولت به انجام رسیده است با اطلاع‌رسانی مناسب به مخاطبانش بازتاب دهد. بخشی از این اطلاع رسانی با حضور مقامات دولتی در شبکه‌های مختلف رادیو و تلویزیون بوده که بسیار چشمگیر و قابل توجه است و بی‌شک این حضور همچنان تداوم خواهد داشت تا در قالب برنامه‌های مختلف نسبت به عملکرد دولت اطلاع رسانی شود. به‌عنوان نمونه در هفته دولت در سال‌جاری، حجم این اطلاع‌رسانی تقربیاً سه برابر سال‌های قبل بوده است.

ایشان در بخشی از صحبت‌های خود مدعی شده‌اند که راهبرد براندازی دولت توسط صداوسیما را عده‌ای به سازمان صداوسیما دیکته می‌کنند! ایشان یا معنی براندازی را متوجه نیستند و یا اگر می‌دانند و آن را چنین گستاخانه به رسانه ملی نسبت می‌دهند، باید پاسخگوی این اتهام‌زنی خود باشند.

در پایان این گفت‌وگو، آقای باستانی توصیه‌ای نیز به رسانه ملی کرده که همانند همه رسانه‌های معتبر دنیا (امریکا و اروپا) عمل کند تا به زعم ایشان، اعتماد از دست رفته را بازیابی کند! این مدرس محترم ارتباطات ظاهراً اطلاعاتی در خصوص جریان رسانه‌ای غرب که ایشان از آن‌ به عنوان جریانی معتبر یاد می‌کند، ندارند که چگونه این جریان رسانه‌ای فضایی سیاه را علیه کشورهای مختلف پدید می‌آورد. ما نیز به ایشان پیشنهاد می‌کنیم که با مطالعه دیدگاه‌های پارادایم منتقد که منشاء آن نیز غرب است و نگاهی انتقادی به عملکرد رسانه‌های غربی به زعم ایشان به اصطلاح معتبر دارند، بیاندازند و با شیوه‌ها و روش‌های آن‌ها در انعکاس جهت‌دار رویدادهای کشورهای مختلف و علی‌الخصوص کشورهای مستقلی چون ایران بیشتر آشنا شوند. در پایان از مسئولان خبرگزاری ایلنا انتظار می‌‌رود در تنظیم و انتشار مطالبی که می‌تواند مخرب باشد و موجب تشویش اذهان عمومی شود و از بار حقوقی نیز برخوردار باشد دقت لازم را بعمل آورند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها