دنیای تلفن‌های هوشمند پر از محصولات متنوع است که هریک برتری‌ها و محدودیت‌هایی نسبت به دیگری دارد. از میان انواع و اقسام گوشی‌ها، شرکت‌های سازنده توجه و تمرکز ویژه‌ای روی محصولات برتر خود که با نام پرچمدار شناخته می‌شد، داشته و همواره سعی دارند با در نظر گرفتن بهترین امکانات و قابلیت‌های منحصر به فرد، خود را در دل کاربران جای دهند.
کد خبر: ۸۵۲۵۱۸
برترین‌های همراه

به گزارش جام جم کلیک ، این کار مانند طراحی یک ماشین رالی برای حضور قدرتمند در یک مسابقه است؛ با این تفاوت که برخلاف ماشین‌های رالی که دست رانندگان حرفه‌ای قرار دارند.

گوشی‌های حرفه‌ای قرار است نیازهای کاربران را به بهترین شکل ممکن برآورده کرده و اوقات خوشی برایشان فراهم کنند.

ما نیز سراغ چند نمونه از مهم‌ترین گوشی‌های برتر بازار رفته‌ایم تا ببینیم هریک چه ویژگی‌هایی داشته و از میان آنها کدام‌یک در اولویت انتخاب قرار می‌گیرند. این هفته سراغ آیفون 6 اس پلاس، گلکسی نوت 5 و اکسپریا زد 5 رفته و آنها را با هم مقایسه می‌کنیم.

طراحی

بی‌شک طراحی و خوب و بد بودن آن به سلیقه کاربر بازمی‌گردد و عوامل موثر در طراحی، بر حسب کاربرد و انتظارات خریدار می‌تواند عاملی جذب‌کننده باشد یا کاربر را فراری دهد.

آیفون 6S Plus همان طراحی پیشین را دارد و نسبت به آیفون 6 تفاوتی نداشته است. بدنه‌اش آلومینیومی بوده و با در نظر گرفتن صفحه‌نمایش 5.5 اینچی باید اذعان کرد این گوشی کمی از استانداردهای موجود بزرگ‌تر است.

همچنین لبه‌های منحنی گوشی باعث شده تا حسی از آسیب‌پذیر بودن گوشی القا شده و تقریبا همه کاربران این گوشی یک کاور نیز برای آن خریداری کنند. با این حال نمی‌توان گفت آیفون 6S پلاس یک گوشی زشت است.

قطعا لبه‌های منحنی و ضخامت کم در کنار بدنه آلومینیومی (و حتی لوگوی اپل در پشت گوشی) برای بسیاری جذاب خواهد بود. آیفون در این نسل یک رنگ جدید به نام Rose Gold نیز به مجموعه خود افزوده است.

سامسونگ در گلکسی نوت 5 همان سبک طراحی سری Galaxy S6 را در پیش گرفته و محصولی با فریم آلومینیومی و قاب پشت شیشه‌ای ارائه کرده است.

با آن‌که صفحه‌نمایش 5.7 اینچی این گوشی بزرگ‌تر از صفحه‌نمایش آیفون 6S پلاس است، اما سامسونگ توانسته به‌خوبی این صفحه‌نمایش را روی بدنه‌ای با اندازه کوچک‌تر در مقایسه با آیفون 6S پلاس قرار دهد.

گلکسی‌نوت‌5 گوشی خوش‌ساخت و باکیفیتی است و خمیدگی قاب شیشه‌ای پشت گوشی باعث شده تا این محصول به شکل بهتری در دست قرار گیرد.

قلم نوری نیز جزئی جدانشدنی از سری نوت به شمار می‌آید و در این گوشی دقت آن در مقایسه با نسل قبل باز هم بهبود یافته است.

سونی نیز گوشی تازه Xperia Z5 (که سه نسخه مختلف از آن معرفی شده است) را با همان سبک و سیاق سابق طراحی کرده است.

به نحوی که اگر به جزئیات جایگیری دکمه‌ها و موارد دیگر توجه نکنید، ممکن است آن را با گوشی پیشین سونی اشتباه بگیرید.

نسبت صفحه‌نمایش 5.2 اینچی به بدنه حدود 69.6 درصد است و این یعنی فضای خالی در اطراف صفحه‌نمایش نسبتا زیاد است.

البته کیفیت ساخت این گوشی بسیار بالاست و همچنان از قابلیت ضد آب و ضد گرد و غبار (با استاندارد IP68) پشتیبانی می‌کند. تغییر مهم دیگر درباره این گوشی افزوده شدن حسگر اثر انگشت به دکمه روشن و خاموش در لبه کنار گوشی است.

یک نکته عجیب در طراحی نیز دیده می‌شود و آن محل قرارگیری دکمه تغییر حجم صداست که چندان مکان مناسبی ندارد.

صفحه‌ نمایش

اگر فقط به اعداد و ارقام توجه کنیم، گوشی گلکسی نوت 5 مقام بهترین صفحه‌نمایش را دریافت می‌کند.

صفحه‌نمایش QHD این گوشی در کنار پانل Super AMOLED به خوبی جزئیات را به تصویر کشیده و دقتی بالا در نمایش رنگ‌ها دارد.

همچنین روکش ضد خش Gorilla glass4 این اطمینان را به ما می‌دهد که مقاومت در برابر خط و خش در سطحی مناسب است.

در عمل نیز این صفحه‌نمایش کارایی فوق‌العاده‌ای به جای می‌گذارد. در کنار کنتراست بالا و کارایی مناسب در نور مستقیم روز، افزایش دقت تصویر ممکن است به نظر امری بی‌فایده و غیرضروری به نظر برسد.

اما در عمل وقتی به جزئیات در این صفحه‌نمایش می‌نگرید و آن را با صفحه‌نمایش فول اچ‌دی در اندازه مشابه مقایسه می‌کنید، به‌خوبی می‌توان دید افزایش دقت تصویر تاثیری مثبت در نمایش موارد مختلف در صفحه‌نمایش داشته و لذت تماشای محتوای مختلف روی آن را دوچندان می‌کند.

آیفون 6S پلاس با صفحه‌نمایش 5.5 اینچی خود دارای دقت فول اچ دی است. آیفون طبق معمول از پانل IPS در صفحه‌نمایش خود استفاده کرده و توانایی ویژه‌ای در نمایش صحیح رنگ‌ها دارد.

نکته منحصربه‌فرد در این صفحه‌نمایش، حساسیت به فشار و تشخیص مقدار فشار وارده به گوشی است.

این قابلیت در گوشی‌ای به نام 3DTouch شناخته شده و قابلیت‌های تازه‌ای به رابط کاربری این گوشی افزوده است که در گوشی‌های قبلی آیفون وجود ندارد.

سونی نیز از دقت فول اچ دی روی صفحه‌نمایش 5.2 اینچی خود بهره می‌برد. این شرکت اعلام کرده صفحه‌نمایش روکش ضد خش دارد و اشاره‌ای به نوع آن نداشته است.

امیدواریم نوع روکش ضد خش در مقایسه با گذشته تغییر کرده باشد؛ زیرا در غیر این صورت باید در مدت زمانی کوتاه شاهد ثبت انواع خط و خش‌ها روی صفحه گوشی باشیم.

صفحه‌نمایش از پانل IPS بهره برده، میزان کنتراست و حداکثر نور صفحه‌نمایش نسبتا قابل قبول است.

دوربین

دوربین‌ها در گوشی‌های امروزی به قدری پیشرفت کرده‌اند که به‌خوبی می‌توانند با دوربین‌های عکاسی کامپکت رقابت کنند.

هر سه گوشی حاضر در رقابت ما نیز دوربین‌هایی با کیفیت بسیار بالا دارند. آنچه در این دوربین‌ها متفاوت است، میزان حداکثر دقت عکس‌های قابل ثبت توسط هر گوشی است.

آیفون 6S پلاس حسگری 12 مگاپیکسلی با سیستم لرزش گیر اپتیکال دارد و از فلاش دوگانه برای ثبت عکس‌های بهتر در نور کم بهره می‌برد.

دوربین سامسونگ گلکسی نوت 5 با دقت 16 مگاپیکسل دارای لرزش‌گیر اپتیکال است و عملکردی عالی در شرایط نوری مختلف و ثبت جزئیات با دقت بالا دارد. در نهایت سونی گوشی خود را به یک حسگر با دقت 23 مگاپیکسل مجهز کرده که می‌تواند عکس‌هایی با کیفیت فوق‌العاده ثبت کند.

متاسفانه هنوز سونی لرزش‌گیر اپتیکال برای دوربین گوشی در نظر نگرفته و به یک لرزش‌گیر دیجیتال بسنده کرده است.

همچنین فلاش این گوشی فقط از یک LED تک‌رنگ تشکیل شده است. در ضمن تمام گوشی‌ها قابلیت فیلمبرداری با دقت 4K را دارند.

سخت‌افزار

پرچمداران هر شرکت همواره از بهترین سخت‌افزار موجود در محصولات خود بهره برده‌اند تا در شرایط کاری مختلف بتوانند به‌خوبی عمل کرده و در کمترین زمان ممکن بتوانند دشوارترین امور پردازشی را انجام دهند.

سامسونگ از چیپ‌ست اختصاصی خود Exynos 7420 در گلکسی‌نوت‌5 استفاده می‌کند که شامل هشت هسته پردازشی می‌شود.

این چیپ‌ست در کنار چهار گیگابایت حافظه RAM به‌خوبی از پس انجام امور مختلف برآمده و توان مصرفی بهینه‌ای نیز دارد.

در طرف مقابل، سونی به سراغ قدرتمندترین چیپ‌ست شرکت کوالکام یعنی اسنپ‌دراگون 810 رفته که محصولی قدرتمند به‌شمار می‌آید، اما در عین حال خبرهای زیادی درباره داغ شدن سریع آن از گوشه و کنار به گوش می‌رسد.

به همین دلیل نیز سونی با تعبیه یک لوله انتقال حرارت مسی در ساختار خنک‌کننده این گوشی سعی کرده به شکل بهتری با گرمای آن کنار بیاید.

در نهایت اپل که ساختاری متفاوت در مقایسه با گوشی‌های اندرویدی دارد، برای اولین‌بار از دو گیگابایت حافظه RAM در گوشی جدید آیفون 6S خود بهره گرفته است. گفته می‌شود چیپ‌ست A9 اپل به کار رفته در این گوشی دو هسته پردازشی دارد.

کدام بهتر است؟

این‌که به طور صددرصد و با اطمینان تمام بتوان گفت کدام گوشی بهترین است واقعا دشوار بوده و نمی‌توان برای کاربران با نیازهای مختلف نسخه‌ای یکسان پیچید.

به طور قطع کاربران محصولات اپل برای ادامه زندگی در دنیای گوشی‌های هوشمند مدرن به سراغ آیفون جدید خواهند رفت و از قابلیت‌های ویژه آن همچون دوربین با دقت بالاتر و 3DTouch بهره خواهند گرفت.

اما در میان دو رقیب اندرویدی، قیمت بسیار بالا باعث شده گوشی سونی اکسپریا Z5 شرایط سختی پیش‌رو داشته باشد.

از این رو به نظر می‌رسد گلکسی نوت 5 از شرکت سامسونگ انتخابی منطقی‌تر برای کسانی است که قصد دارند در دنیای گوشی‌های هوشمند مدرن محصولی در اختیار داشته باشند که از هر بابت عملکردی مناسب داشته و یک همراه واقعی به‌شمار بیاید.

بابک ولی‌زاده

ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها