تبلت‌های حرفه‌ای از رقیبان قدیمی

یک دل و 3 دلبر

زمانی که تبلت‌ها برای اولین بار وارد بازار شدند، بسیاری پیش‌بینی کردند زمان خداحافظی با لپ‌تاپ‌ها فرا رسیده است و تبلت‌ها به‌زودی جایگزین آنها در موارد مختلف خواهد شد. موج‌های اولیه حضور تبلت‌ها در بازار سهمگین بود و باعث شد فروش لپ‌تاپ‌ها با افت قابل توجهی همراه شود.
کد خبر: ۸۴۹۴۳۱
یک دل و 3 دلبر

تبلت‌ها می‌توانستند کارهای مختلفی مانند استفاده از محتوای از قبل تامین شده، تماشای فایل‌های چندرسانه‌ای روی یک دستگاه همراه و خواندن کتاب را ساده‌تر انجام دهند.

سازندگان لپ‌تاپ‌ها سعی کردند با ارائه محصولاتی همچون لپ‌تاپ‌هایی با صفحه نمایش چرخان و لمسی، بازار خود را حفظ کنند که البته بیشتر آن محصولات به دلایل مختلف با شکست مواجه شدند.

با گذشت زمان کاربران متوجه شدند تبلت‌ها محدودیت‌های متعددی داشته و هنوز هم برای انجام امور حرفه‌ای‌تر باید سراغ یک رایانه بروند.

این مساله در کنار حضور گوشی‌های هوشمند با صفحه نمایش بزرگ باعث شد فروش تبلت‌ها رشد سابق را نداشته و کم کم موج خرید تبلت‌ها فروکش کند.

شرکت‌ها تصمیم گرفتند حرکتی تازه در دنیای لپ‌تاپ آغاز کنند و آن ارائه محصولات حرفه‌ای‌تر برای جذب دوباره کاربران است؛ محصولاتی که یک تبلت معمولی یا یک گوشی با صفحه نمایش بزرگ قابلیت انجام آن را ندارد.

می‌توان گفت اولین حرکت جدی در این زمینه توسط مایکروسافت و با ارائه سری محصولات سرفیس (Surface) صورت گرفت و امسال شاهد معرفی تبلت آیپد پرو از سوی اپل و Pixel C توسط گوگل بوده‌ایم.

مایکروسافت سرفیس پرو 4

اولین نسخه تبلت‌های سرفیس تقریبا همزمان با سیستم‌عامل ویندوز 8 رونمایی شد؛ محصولی هوشمندانه که به دلیل محدودیت‌های ویندوز 8 برای پشتیبانی از صفحه نمایش‌های لمسی چندان نتوانست بدرخشد.

اما حالا که ویندوز 10 به بازار آمده و قابلیت‌های متنوع خود در زمینه‌های مختلف را به نمایش گذاشته است، می‌توان بدون اغراق گفت تبلت سرفیس پرو 4 در کنار سیستم‌عامل ویندوز 10 یک مجموعه عالی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

طراحی سرفیس از همان اولین نسخه متفاوت از دیگر محصولات موجود در بازار بود و همین مساله باعث متمایز شدن آن شده است.

پایه پشت تبلت امکان تنظیم آن با زاویه دلخواه روی میز را داشته و کاربر می‌تواند بر حسب نیاز خود از قلم و صفحه کلید مخصوص برای این تبلت استفاده کند.

قلم به کمک یک آهنربای قوی به خود تبلت می‌چسبد و طراحی صفحه کلید نیز به نحوی است که تجربه‌ای بسیار نزدیک به صفحه کلید یک لپ‌تاپ را به کاربر القا می‌کند.

تبلت سرفیس پرو 4 از سخت‌افزارهای امروزی ارائه شده برای لپ‌تاپ‌ها بهره برده و برای مثال می‌توان یک پردازنده Intel Core i7 با درایو SSD و مقدار زیادی حافظه RAM را روی این محصول مشاهده کرد.

به همین دلیل قدرت پردازش کافی برای اجرای نرم‌افزارهای مختلف و کار با سیستم‌عامل ویندوز 10 با سرعت مناسب وجود دارد. از آنجا که این تبلت قرار است یک رایانه کامل و جایگزینی برای لپ‌تاپ‌ها باشد، به پورت USB نیز مجهز شده و مایکروسافت خروجی تصویر نیز برایش در نظر گرفته است.

با توجه به این‌که این محصول ابزاری کاملا حرفه‌ای است، در مقایسه با تبلت‌های دیگر چندان ظریف و باریک نیست، اما می‌تواند یک جایگزین عالی برای بسیاری از لپ‌تاپ‌های سنگین وزن موجود در بازار باشد. قیمت اولیه این دستگاه 899 دلار اعلام شده است.

اپل آیپد پرو

تا پیش از برگزاری کنفرانس اپل، شایعات از ارائه یک تبلت بزرگ خبر می‌داد که به قلم مجهز است. اما از آنجا که استیو جابز مرحوم پیش از این محصولات دارای قلم را ابزارهایی شکست خورده می‌دانست، احتمال ارائه چنین محصولی توسط اپل چندان انتظار نمی‌رفت.

اما در نهایت نه تنها اپل یک تبلت بزرگ با صفحه نمایش 12.9 اینچی معرفی کرد، بلکه یک قلم اختصاصی نیز در کنار این تبلت به نمایش گذاشت.

هدف از ارائه چنین محصولی انجام امور مختلف به صورت حرفه‌ای‌تر و همچنین استفاده از چند نرم‌افزار کنار هم به صورت بهینه‌تر است.

اپل برای آن‌که نشان دهد تبلت جدید تا چه حد می‌تواند روی نحوه کار کاربر با تبلت تاثیرگذار باشد، از شرکت‌های مختلف از جمله مایکروسافت دعوت کرد تا در برنامه‌اش حاضر شده و توضیحاتی در این زمینه بیان کنند.

اپل حتی یک صفحه کلید اختصاصی به سبک صفحه کلید اختصاصی مایکروسافت برای تبلت سرفیس نیز برای این محصول ارائه کرده است.

اما نقطه قوت اصلی تبلت آیپد پرو نه صفحه کلید، بلکه قلم نوآورانه و منحصر‌به‌فرد آن است که با دیگر قلم‌های دیجیتال موجود در بازار تفاوت‌های مهمی دارد.

نوک این قلم شبیه یک مداد است و کاربر به تغییر زاویه قرارگیری نوک قلم و صفحه می‌تواند همچون یک مداد از آن استفاده کرده و خطوطی با ضخامت‌های مختلف با شکلی بسیار ساده و روان طراحی کند.

علاوه بر این، نوک قلم به فشار نیز حساس است و کل این مجموعه باعث خواهد شد تا طراحان از داشتن چنین محصولی لذت فراوان ببرند. قیمت پایه این دستگاه با 32 گیگابایت حافظه داخلی 799‌دلار اعلام شده است.

گوگل پیکسل C

گوگل اطلاعات زیادی درباره این تبلت منتشر نکرده، اما ساختار آن به نحوی است که با داشتن یک صفحه کلید که نقش پایه و محافظ صفحه را ایفا می‌کند، قصد دارد تبلت‌های اندرویدی را برای انجام امور حرفه‌ای‌تر آماده کند.

صفحه کلید با آن‌که اندازه بزرگی ندارد، اما کلیدهای آن به اندازه استاندارد طراحی شده ‌است و به نظر می‌رسد مشکلی در استفاده طولانی‌مدت از آن وجود نداشته باشد.قیمت نسخه 32 گیگابایتی آن 499 دلار اعلام شده است.

اصل مهم

در مقایسه دو تبلت اپل و مایکروسافت یک اصل مهم وجود دارد که باید توجه ویژه‌ای به آن کرد و ممکن است همین مساله باعث شود تبلت سرفیس پرو 4 مایکروسافت با چند امتیاز بیشتر جلوتر از آیپد پرو قرار گیرد.

سرفیس پرو یک رایانه کامل مجهز به سیستم‌عامل دسکتاپ است که می‌تواند به صورت تبلت مورد استفاده قرار گیرد.

مانند یک رایانه، این تبلت نیز دارای پورت USB بوده و می‌توان به‌سادگی انواع لوازم جانبی و وسایل ذخیره‌سازی را به آن متصل کرده و از آنها بهره برد. همچنین مانند یک تبلت، وزن کمی داشته و جابه‌جایی آن به‌سادگی صورت می‌گیرد.

از بابت کارکرد نیز با محیطی همچون یک سیستم کامل دسکتاپ روبه‌رو هستیم و محدودیت‌های موجود در ساختار نرم‌افزاری، مشابه همان چیزی است که پیشتر در سیستم‌های لپ‌تاپ تجربه کرده‌ایم.

در مقابل، تبلت آیپد پرو یک تبلت اپلی است که ساختار و پایه اصلی آن را در تبلت‌های پیشین این شرکت دیده‌ایم.

در واقع آیپد پرو یک تبلت است که دوست دارد لپ‌تاپ باشد و می‌خواهد تا حد ممکن به ساختار یک لپ‌تاپ نزدیک شود.

نکته مهمی که درباره تبلت‌های ساخت اپل وجود دارد این است که این محصولات با محدودیت‌های مختلفی روبه‌رو هستند که باعث می‌شود امکان استفاده از آنها به عنوان یک دستگاه مستقل بسیار محدود شود.

استفاده از عبارت Pro در نام این تبلت می‌خواهد به ما بگوید که با محصولی حرفه‌ای روبه‌رو هستیم و البته از برخی جهات این نکته کاملا صدق می‌کند.

اما همچنان انعطاف‌پذیری لازم برای یک دستگاه حرفه‌ای وجود ندارد و کاربر همچنان باید با نرم‌افزارهای اختصاصی تبلت (که در مقایسه با نمونه‌های مشابه دسکتاپ ممکن است محدودیت‌هایی داشته باشند) کار کرده و حتی برای انتقال فایل به تبلت حتما از مسیر تعیین شده از سوی اپل استفاده کند.

تبلت Pixel C نیز وضعیتی مشابه داشته و با آن‌که محدودیت‌های اندروید در مقایسه با اپل کمتر است، اما هنوز این پلتفرم نیز برای انجام امور حرفه‌ای به بلوغ کامل نرسیده است.

باید منتظر ماند و دید آیا راه‌حل تازه این شرکت‌ها می‌تواند بازار تبلت را همچنان سرپا نگه دارد یا خیر.

بابک ولی‌زاده

ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها