بر اساس گزارش برگرفته از آمار سه‌ماهه دوم سال گذشته میلادی (2014) 9 شرکت سازنده تلفن‌همراه چینی سهم بازار بیشتری در مقایسه با مجموع سهم دو شرکت کره‌ای ال‌جی و سامسونگ به‌دست آوردند.
کد خبر: ۸۴۹۳۳۷
اژدها وارد می‌شود

به گزارش جام جم کلیک ،بر این اساس برندهای چینی هواوی، لنوو، شیائومی، کولپد، زدتی‌ای، تی‌سی‌ال، ویوو، اوپو و جیونی در مجموع 31.3 درصد سهم بازار جهانی را در زمان یاد شده در اختیار داشتند.

در حالی‌که سهم بازار کره‌ای‌ها روی هم 30.1 درصد بود. این آمار در حالی رقم خورده که دو سال پیش تنها پنج سازنده چینی در بازار جهانی با سهم 16.4 درصدی حضور داشتند.

براساس این گزارش، استقبال شدید از آیفون 6 اپل و قیمت رقابتی گوشی‌های چینی تاثیر مستقیمی در کاهش سهم بازار کره‌ای‌ها داشته است.

ارزش برند؛ مهم‌تر از کیفیت

ارزش برند در راستای قدرت خرید و رضایت مشتری در چین افزایش پیدا کرده است. همان طور که اقتصاد از تولیدگرایی به سمت مصرف‌گرایی گرایش داشته و بازار روز به روز رقابتی‌تر می‌شود.

شرکت‌ها در تلاشند از اعتبار برند‌شان سود کسب کنند. یکی از دلایل رشد برندهای چینی در همین نکته نهفته است که تکنیک‌های بازاریابی جدید کاری کرده که ملیت و اسم و رسم سازنده آنچنان اهمیتی ندارد.

در واقع استراتژی تبلیغاتی و بازاریابی یک برند گمنام را محبوب می‌کند. با توجه به همین موضوع است که گاهی گوشی‌های چینی و همتاهای با‌سابقه‌شان تفاوت آنچنانی برای مصرف‌کننده نهایی ندارند.

با این حال، دید منفی کاربران نسبت به محصولات ساخت چین همچنان پابرجاست. سال‌هاست محصولات برندهای مشهور غربی را می‌خریم در حالی که در خاک چین ساخته شده‌اند.

اما همچنان این تفکر که برندهای ذاتا چینی بی‌کیفیت و ارزان هستند، تغییری نکرده است. جالب است تنها 32 درصد خریداران به محصولات چینی اعتماد دارند.

از سویی، درآمد برندهای چینی در بازار خارج از خانه طی پنج سال گذشته به طرز چشمگیری افزایش یافته، اما خریداران غربی شناخت کمی از این گوشی‌ها دارند.

طوری‌که طبق تحقیقات انجام شده فقط 23 درصد غربی‌ها می‌توانند حداقل از یک برند چینی نام ببرند. تاکنون دو برند زدتی‌ای و لنوو توانسته‌اند بیش از نیمی از درآمد خود را از بازار خارج از چین کسب کنند.

غیر از این دو برند، فروشگاه آنلاین علی‌بابا که به عرصه جهانی نیز پا گذاشته است، اکنون 7/59 میلیارد دلار ارزش برند دارد؛ ارزشی که ده سال برای آمازون طول کشید تا به آن دست یابد.

فروشگاه علی‌بابا از دو جهت حائز اهمیت است؛ یکی برای چینی‌ها و دیگری برای خارجی‌ها که به چشم فرصتی برای سرمایه‌گذاری به آن نگاه می‌کنند.

1 به‌علاوه 1

شیائومی با موفقیت جایگاه خود را از برندی که کپی شده از آیفون تلقی می‌شد، به جایی رسانده که طرفداران زیادی پیدا کرده است. شیائومی این کار را با اتکا به خرد جمعی و استفاده از ایده‌های خلاقانه کاربران دنیای مجازی انجام داد.

دو برند چینی نوظهور وان پلاس (به معنای یک مثبت) و شیائومی با سرعت زیادی در حال پیشرفت در بازارهای جهانی تلفن‌های هوشمند هستند.

وان پلاس از شنزن با گوشی وان پلاس وان (به معنای یک بعلاوه یک) تنها یک سال است پا گرفته، اما جدیدترین تلفنش را در آمریکا و انگلیس با استقبال عمومی بالایی رونمایی کرد.

از سویی شیائومی نیز اکنون به عنوان سومین فروشنده تلفن هوشمند در دنیا جایگاه سوم را پس از سامسونگ و اپل در اختیار دارد.

با توجه به این موضوع این سوال در ذهن شکل می‌گیرد که چطور این برندهای چینی با این سابقه کم به این جایگاه رسیده‌اند و پول درمی‌آورند؟

دلیل موفقیت؛ بازاریابی به سبک چینی

مطالعه و تحقیق در مورد مدل‌های بازاریابی و فروش این برندها این نکته را آشکار می‌کند که شیائومی و وان پلاس کسب و کار خود را بر مبنای بیزینس مدل (راهکار تجاری) استوار کرده‌اند که آزمایش خود را پس نداده است.

هر دو برند گوشی‌هایشان را بدون هیچ سودی می‌فروشند تا به سهم چشمگیری از بازار برسند و رقبایی همچون سامسونگ را پشت سر بگذارند، با این امید که سودشان را از جای دیگر جبران کنند.

برای مثال کارل پِی، موسس وان پلاس سه راهکار را برای پول درآوردن گوشی‌هایش بیان کرده است: لوازم جانبی، خدمات نرم‌افزاری و مقیاس فروش. این شرکت غیر از گوشی، لوازم جانبی هم می‌فروشد و بابت نرم‌افزارها و خدماتی که در این زمینه ارائه می‌کند پول می‌گیرد.

در ضمن با فروش بالا مقیاس برند افزایش پیدا می‌کند و هزینه تامین قطعات پایین آمده و این شرکت مواد اولیه را با قیمت پایین‌تری تامین می‌کند؛ بنابراین این سه روش استراتژی‌های وان پلاس برای کسب سود است.

شیائومی نیز با سه سال سابقه حضور در این بازار تقریبا وضعی مشابه وان پلاس دارد. این برند چینی با فروش گوشی‌های اندرویدی باب طبع علاقه‌مندان فناوری با قیمتی تقریبا معادل تولید و فقط به صورت آنلاین توجه‌ کاربران زیادی را به سوی خود جلب کرد.

این شرکت نیز سود خود را در فروش لوازم جانبی و ارائه خدمات عنوان کرده است. بر اساس گزارش‌های وال‌استریت ژورنال و رویترز، این شرکت سال گذشته پس از دو سال توانست به کمک روش سوم یعنی مقیاس فروش به نقطه سوددهی برسد. این شرکت ‌اکنون 45 میلیارد دلار ارزش دارد.

شیائومی همچنین رشد خوبی را در بازار خانه شاهد بوده و پیش‌بینی کرده است با خدماتی نظیر فروش درون برنامه‌ای، فروش محتوا و کالاهای مجازی تا پایان امسال یک میلیارد دلار درآمد کسب کند.

این شرکت همچنین کالاهایی نظیر لامپ هوشمند و دستبندهای سلامت تولید می‌کند و زنجیره گسترده‌ای را برای درآمدزایی تدارک دیده است. با تمام این تفاصیل همچنان مشخص نیست

درآمدزایی از نرم‌افزار و ارائه سرویس می‌تواند حاشیه سود فروش تلفن هوشمند را جبران کند یا خیر. زیرا اپل به عنوان یک شرکت موفق در این زمینه که سخت‌افزار و نرم‌افزارش را خود تولید می‌کند، از کسب و کار نرم‌افزار و سرویس‌دهی اینترنتی تنها پنج میلیارد دلار (10 درصد درآمد کل شرکت) را کسب می‌کند.

بازاری به وسعت پنج میلیارد دلار بزرگ به نظر می‌رسد، اما این رقم برای اپل است، نه شیائومی یا وان پلاس که حیات‌شان وابسته به سیستم‌عاملی بوده که صاحبش شرکت دیگری است و کاربران اندروید را معمولا افرادی از طبقه متوسط جامعه تشکیل داده‌اند.

بر اساس گزارش فورچن، کاربران اندروید یک چهارم کاربران اپل در فروشگاه اپلیکیشن این شرکت پول خرج می‌کنند.

فروش تلفن خوب با قیمت پایین ممکن است رشد صعودی را تضمین کند، اما قطعا ساخت کسب‌و کاری که تا سال‌ها پایدار باشد یک جور ریسک و شرط‌‌بندی نامعلوم است که چینی‌ها به آن تمسک جسته‌اند.

رامین فتوت

ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها