شهر زنجان در طول ایام محرم همیشه میزبان عزادارانی بوده است که با حضور گسترده خود در این مراسم، جلوه دیگری از محبت به اهل‌بیت را نشان داده‌اند.
کد خبر: ۸۴۹۱۶۳

یکی از اماکن مهم برگزاری مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) در این شهر، حسینیه زینبیه اعظم زنجان است.

روز یازدهم محرم، شهر زنجان بار دیگر اجتماع عظیم و حماسی را تجربه می‌کند. مردم این شهر در چنین روزی در زینبیه اعظم زنجان گردهم آمده و فریاد «یا حسین» و «یا زینب» سر می‌دهند.

این مراسم هر ساله بعدازظهر روز 11 محرم در محل زینبیه شروع می‌شود و جمعیت عزادار در قالب دسته‌های مختلف با نوحه‌خوانی و ذکر مصیبت به سمت آستان حضرت ابراهیم (ع) حرکت می‌کنند و در این مکان مقدس مراسم را به پایان می‌رسانند. یکپارچگی و هماهنگی، یکی از ویژگی‌های دسته‌های عزاداری در زنجان در طول برگزاری این مراسم است. سالانه بیش از 200 هزار عزادار از نقاط مختلف کشور در این مراسم شرکت می‌کنند.

آیین عزاداری زینبیه زنجان از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در فهرست میراث فرهنگی کشور در سال 90 به ثبت ملی رسیده است. این مکان مذهبی قدمتی ۴۰۰ ساله دارد.

یکی از مراسم مهم دیگر ایام سوگواری شهدای کربلا که در این مکان برگزار می‌شود، عزاداری سیزدهم محرم است که با روز سوم شهادت حضرت امام حسین(ع) و شب شهادت امام زین‌العابدین (ع) همزمانی دارد.در این روز مردم زنجان با اجتماع گسترده خود در دو حسینیه اعظم و زینبیه این شهر به سوگواری می‌پردازند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها